Καθώς περνάει ο καιρός και η Ελλάδα εισέρχεται όλο και περισσότερο στην τουριστική περίοδο, τα μέτρα της δεύτερης φάσης που έχουν εξαγγελθεί, εκτός του ότι δεν επαρκούν, ούτε εφαρμόζονται σωστά. Η χώρα κινδυνεύει να περάσει κατευθείαν από το «ζήσε το μύθο σου» στο «τα κεφάλια μέσα» χωρίς ενδιάμεση κατάσταση. Πληθαίνουν οι καταγγελίες και αναφορές ταξιδιωτών ότι κατά την είσοδο στη χώρα, δεν γίνεται ουσιαστικός έλεγχος για ενδεχόμενη φορεία του CoViD-19. Η κυβέρνηση φαίνεται να δίνει περισσότερη έμφαση στο να προσελκύσει το μέγιστο δυνατό αριθμό τουριστών για να διασώσει ότι προλαβαίνει από την ελληνική οικονομία, ελπίζοντας ότι τα μέτρα του 5ου μνημονίου που θα της επιβληθούν θα είναι κατά τι ελαφρύτερα, παρά να στοχεύσει στην ασφάλεια και την αποτροπή της εκ νέου διασποράς κατά την τουριστική περίοδο.
Η τακτική αυτή ενδεχομένως να μετατραπεί σε μπούμερανγκ. Εκτός του ότι είναι απάνθρωπη, βάζοντας τους οικονομικούς δείκτες πάνω από τις ανθρώπινες ζωές, είναι και εξαιρετικά κοντόφθαλμη, καθώς υποθέτει ότι αν υπάρχει πολλή χαμηλή εμφάνιση κρουσμάτων στη χώρα, θα καταστήσει πιο ελκυστική τη χώρα ως τουριστικό προορισμό και θα επεκτείνει την τουριστική περίοδο. Αντίθετα, όμως, το ενδεχόμενο αυξημένης διασποράς του ιού με τα μέτρα και τους περιορισμούς που θα έφερνε, θα μπορούσε να διακόψει βίαια την τουριστική περίοδο και να προκαλέσει τα αντίθετα αποτελέσματα στην οικονομία. Η κυβέρνηση, λοιπόν, μη θέλοντας να λάβει τα απαραίτητα μέτρα, επιδίδεται σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι τύχης που μπορεί να εξελιχθεί ευνοϊκά, αν όμως πάει στραβά θα είναι καταστροφικό. Οι εργαζόμενοι στον τουρισμό και οι κάτοικοι των τουριστικών περιοχών αναμένεται να είναι τα πρώτα θύματα μιας νέας αναζωπύρωσης της πανδημίας.
Στην πρώτη αποτίμηση της δεύτερης φάσης, το ΜΕΡΑ25 πιστεύει ότι:
Από τα ήδη διαθέσιμα, έστω και δειγματοληπτικά δεδομένα, όπως τα παρέχει ο ΕΟΔΥ, προκύπτει ότι έστω και με ελάχιστα εκατομμύρια τουριστών κατά τη φετινή σεζόν αναμένεται η εισαγωγή χιλιάδων νέων αρχικών κρουσμάτων. Παράλληλα, ο διαχωρισμός σε ασφαλή και μη ασφαλή αεροδρόμια ή σημαίες δεν είναι αντιπροσωπευτικός του τρόπου που μπορεί να κατανέμονται τα κρούσματα στις επιμέρους περιοχές μιας ξένης χώρας και μπορεί να οδηγήσει σε αδικαιολόγητο εφησυχασμό τις τουριστικές περιοχές.
Επιπρόσθετα, ούτε η θερμομέτρηση, ούτε ο δειγματοληπτικός έλεγχος μπορούν να αποτελέσουν επαρκή μέτρα διαλογής όσων κρουσμάτων θα εισέρχονται στη χώρα με τον τουρισμό. Ούτε και οι εξετάσεις αντισωμάτων μπορούν να εκπληρώσουν αυτό το ρόλο, λόγω των επιστημονικών αμφιβολιών που υπάρχουν προς το παρόν.
Η ασφαλέστερη διαθέσιμη μορφή διαλογής για των έλεγχο της ενδεχόμενης διασποράς θα ήταν όσοι εισέρχονται στη χώρα, να φέρουν ήδη μια αρνητική για τον CoViD-19 εξέταση PCR που διενεργήθηκε 2-3 ημέρες πριν την άφιξή τους, καθώς και η σύσταση για διενέργεια δεύτερης εξέτασης PCR, 7 ημέρες μετά τη διεξαγωγή της πρώτης, εφόσον παραμένουν στην Ελλάδα. Ακόμα, η κυβέρνηση μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο διενέργειας PCR στα σημεία εισόδου στη χώρα όπως αεροδρόμια, λιμάνια και χερσαία σύνορα. Είναι ένα μέτρο εύκολο στην εφαρμογή του, αλλά μπορεί να εφαρμοστεί και σε όσους έρχονται οδικώς ή με άλλους τρόπους. Με αυτό το μέτρο διασφαλίζεται η διάγνωση του συντριπτικού ποσοστού των κρουσμάτων και των φορέων.
Αν και το κόστος του ελέγχου είναι σημαντικό, θα πρέπει να σταθμιστεί έναντι του να μην προκαλέσει η τουριστική περίοδος αναζωπύρωση της πανδημίας στην Ελλάδα που θα έχει ανυπολόγιστες επιπρόσθετες οικονομικές συνέπειες. Αναφορικά με την κάλυψη του κόστους, αν δεν καλύπτεται στη χώρα από την οποία προέρχονται οι επισκέπτες, προτείνεται να αξιοποιηθεί η κάρτα του Ευρωπαίου πολίτη. Φυσικά θα χρειαστεί και το ελληνικό κράτος να αναλάβει ένα μικρό μέρος του κόστους σε διάφορες άλλες περιπτώσεις αλλά αυτό είναι το τίμημα της ασφάλειας των Ελλήνων πολιτών, των τουριστών και της εγγυημένα ομαλής διεξαγωγής της τουριστικής περιόδου.
Εκτός από τη διαλογή, εξακολουθεί να είναι κρίσιμης σημασίας η ενημέρωση τόσο των εργαζομένων στον τουρισμό όσο και του υπόλοιπου πληθυσμού με τρόπο πειστικό και πρακτικό, κάτι στο οποίο η κυβέρνηση επίσης δεν έχει δώσει έμφαση, ώστε τα επίσημα μέτρα πρόληψης στην πράξη εφαρμόζονται μόνο από μικρή μερίδα του πληθυσμού.
Τονίζεται η ανάγκη για διαθεσιμότητα γιατρού καθώς και χώρου διαμονής τόσο των υπόπτων όσο και των διαγνωσμένων κρουσμάτων με τρόπο ώστε να διασφαλίζεται πρακτικά η λειτουργία κάθε καταλύματος ανεξάρτητα από το δυναμικό του, όσο και η ασφάλεια των εργαζομένων και των υπολοίπων φιλοξενουμένων σε αυτό.
Τέλος χρειάζονται επιπρόσθετα μέτρα αύξησης του εσωτερικού τουρισμού, όπως έχει ήδη εξαγγείλει η κυβέρνηση, αρκεί να είναι τώρα διαφανή και να μην επαναληφθεί το σκάνδαλο με τα διαβόητα κουπόνια της επιστημονικής εκπαίδευσης.
Οι προτάσεις μας είναι ρεαλιστικές, άμεσα υλοποιήσιμες και αναγκαίες για την ασφάλεια όλων, γι’ αυτό θα πρέπει να εφαρμοστούν το ταχύτερο δυνατό.
Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.