Η νυχτερινή μετακίνηση στην Αθήνα στην έναρξη του 2023 είναι τόσο παρωχημένη και ελλιπής όσο και τα προηγούμενα χρόνια, μιας και δεν εξυπηρετείται μεγάλη μερίδα εργαζομένων και λοιπών ομάδων πολιτών.
Ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός του Ο.Α.Σ.Α. για δρομολόγια 24ωρης λειτουργίας περιλαμβάνει:
- τέσσερις (4) λεωφορειακές γραμμές (Χ14 Σύνταγμα–Κηφισιά, 040 Πειραιάς–Σύνταγμα, 500 Πειραιάς–Κηφισιά, 790 Γλυφάδα–Περιστέρι),
- μια (1) γραμμή τρόλεϊ (11 Α. Πατήσια– Παγκράτι–Ν. Ελβετία) και
- τις Λεωφορειακές γραμμές Express Αεροδρομίου, οι οποίες έχουν περιορισμούς επιβίβασης και αποβίβασης και συγκεκριμένα στην κατεύθυνση προς αεροδρόμιο υπάρχει περιορισμός «ΑΠΟΒΙΒΑΣΗΣ, ενώ στην κατεύθυνση από αεροδρόμιο υπάρχει περιορισμός «ΕΠΙΒΙΒΑΣΗΣ».
Ως αποτέλεσμα του σχεδιασμού αυτού είναι, πλήθος περιοχών της πόλης να μένουν χωρίς κάλυψη από Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κατά τη διάρκεια της νύχτας. Μεγάλες λεωφόροι όπως για παράδειγμα οι: Μεσογείων, Κατεχάκη, Αθηνών, Κηφισού και πλήθος άλλων που διέρχονται ή εφάπτονται σε πολλαπλούς Δήμους της πόλης, αλλά και περιοχές που έλκουν κατοικίες φοιτητών όπως ο Δήμος Ζωγράφου ή Αιγάλεω δεν έχουν εξυπηρέτηση από καμία από τις παραπάνω λεωφορειακές γραμμές πλην ίσως Express Αεροδρομίου με τους περιορισμούς που αναφέρθηκαν.
Τι γίνεται με τους κατοίκους των μη εξυπηρετούμενων δρομολογίων, που εργάζονται σε καταστήματα του κέντρου της Αθήνας με νυχτερινά ωράρια λειτουργίας ή με τους νέους/ες που βγαίνουν να διασκεδάσουν στο κέντρο της Αθήνας; Είτε υποχρεώνονται στη χρήση του ταξί με διπλή νυχτερινή χρέωση, είτε αναμένουν την έναρξη των πρώτων πρωϊνών δρομολογίων των ΜΜΜ, είτε, ακόμα χειρότερα, υποχρεώνονται στη χρήση ΙΧ αυτοκινήτου. Επιπλέον, οι επισκέπτες και οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις με νυχτερινό ωράριο επί και πλησίον των λεωφόρων της Αθήνας επίσης αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα. Το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας της γραμμής 3 του Μετρό, κατά 2 ώρες κάθε Παρασκευή και Σάββατο βράδυ, δεν επαρκεί για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Τα σοβαρά προβλήματα στην ασφαλή μετακίνηση κατά τις νυχτερινές ώρες είναι υπαρκτά, με αυξανόμενη πιθανότητα τροχαίων ατυχημάτων τις μεταμεσονύκτιες ώρες (με θύματα κυρίως νέες και νέους). Το κόστος μετακίνησης έχει εκτοξευθεί, αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμων, αυξάνεται η επιβάρυνση του περιβάλλοντος, κ.α. Τα οργανωμένα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, μπορούν να προσφέρουν εξοικονόμηση ενέργειας και χρημάτων για μια δίκαιη πράσινη μετάβαση για τους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν κοινωνική υπηρεσία, δυνατότητα συνάθροισης και απεξάρτησης από ΙΧ.
Η ολοκλήρωση της νέας μελέτης του Ο.Α.Σ.Α. με τίτλο «Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής» της οποίας ο Διεθνής Ηλεκτρονικός Ανοικτός Διαγωνισμός προκηρύχτηκε την 1/12/2022, συνεπάγεται αναμονή για τουλάχιστον άλλα 2,5 χρόνια μόνο για την παραλαβή της μελέτης, πόσο δε μάλλον για την υλοποίησή της.
Το ΜέΡΑ25 πιστεύει πως υποβαθμίζεται το δικαίωμα της απρόσκοπτης μετακίνησης εντός του αστικού ιστού και μάλιστα από και προς την εργασία και υπονομεύονται οι πολιτικές ενίσχυσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, τις οποίες στηρίζουμε με συγκεκριμένες προτάσεις στο πρόγραμμά μας.
Δεδομένου ότι ο Ο.Α.Σ.Α. επικαλείται τις περιορισμένες δυνατότητες της Ο.ΣΥ. ΑΕ σε προσωπικό και τροχαίο υλικό, οι οποίες δεν επιτρέπουν την ίδρυση νυχτερινών λεωφορειακών γραμμών, είναι ακόμη μια αποτυχία της κυβερνητικής πολιτικής της Ν.Δ., της απάθειάς της απέναντι στα προβλήματα μετακίνησης των συμπολιτών και της ασφάλειάς τους τις νυχτερινές ώρες.
Δεν είναι πολυτέλεια η μετακίνηση με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς όλο το 24ωρο, είναι υποχρέωση της πολιτείας και δικαίωμα των πολιτών αυτής της χώρας! Ας το δουν με σοβαρότητα.
Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.