Τομέας Εργασίας & ΘΟΒ Συνδικαλιστικού: Συζήτηση για το κεφαλαιοποιητικό σύστημα επικουρικών συντάξεων

Ανακοινώσεις ΜέΡΑ25
25 Ιούλ, 2021

Στις 19-7-2021 διεξήχθη με επιτυχία γόνιμη και εποικοδομητική διαδικτυακή συζήτηση με θέμα το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο με τον (ειρωνικό) τίτλο «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση για τη νέα γενιά» μιας και η νέα γενιά θα υποστεί κυρίως τα δυσβάστακτα αποτελέσματα αυτής της μετάβασης.

Στη συζήτηση συμμετείχαν ως προσκεκλημένοι ο εργατολόγος κος Ρωμανιάς Γιώργος, ο εργατολόγος κος Ασημακόπουλος Βασίλης και το μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΑΔΕΔΥ κος Χαρίσης Γιώργος.

Επίσης παρευρέθηκε και ο δημοσιογράφος κος Χρήστου Γιώργος (από το ergasianet.gr).

Από την πλευρά του ΜέΡΑ25 συμμετείχαν η βουλεύτρια κα Απατζίδη Μαρία καθώς και μέλη και φίλοι του ΜέΡΑ25, μεταξύ των οποίων μέλη της Πολιτικής Γραμματείας και της Κεντρικής Επιτροπής, οι συντονιστές και υποστηρικτές του Τομέα Εργασίας και της ΘΟΒ Συνδικαλιστικού και οι υποστηρικτές των Τομέων Δημόσιας Διοίκησης και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Η παρουσίαση που έγινε από τους προσκεκλημένους κάλυψε όλα τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου (με βάση τις προκαταρκτικές πληροφορίες) και έγινε ειδική αναφορά στα πολλά και μη δυνάμενα βελτίωσης προβληματικά σημεία του που το καθιστούν ολοκληρωτικά απορριπτέο και μη αποδεκτό για το σύνολο των ασφαλισμένων πολιτών.

  • Τα κύρια σημεία, με βάση τις εισηγήσεις των προσκεκλημένων ενός πλήρως κεφαλαιοποιητικού συστήματος επιγραμματικά είναι:
    η διμερής χρηματοδότηση του συστήματος από εργοδότες και εργαζομένους χωρίς συμμετοχή του κράτους ως τρίτου μέρους (ισχύει και για το αναδιανεμητικό)
  • η αναγκαιότητα επένδυσης των εισφορών προκειμένου να είναι βιώσιμο το σύστημα και να μπορεί να αποδώσει σε βάθος χρόνου τις αναμενόμενες συντάξεις (ισχύει και για το αναδιανεμητικό).
  • η αβεβαιότητα του ποσού που θα λάβει ενώ είναι βέβαιο τι θα δίνει ο ασφαλισμένος σε αντίθεση με το διανεμητικό
  • η διάσπαση της αλληλεγγύης των γενεών και η ύπαρξη μεγάλου κόστους μετάβασης (70 δις ευρώ)
  • η ανυπαρξία εγγύησης για το τι θα συμβεί με τις εισφορές του ασφαλισμένου μέχρι να συνταξιοδοτηθεί γιατί το βάρος και το όποιο κόστος των επιλογών μετακυλίεται στον ασφαλισμένο

Επιπλέον προβληματικά σημεία του συγκεκριμένου νομοσχεδίου αναφέρθηκαν τα εξής:

  • η ανυπαρξία πρόβλεψης για την αναλογία κατά είδος επένδυσης των εισφορών,
  • η ανυπαρξία διασφάλισης για το ποσό που θα λάβει ο ασφαλισμένος όταν φτάσει η χρονικής στιγμή που θα την λάβει, ο οποίος καθίσταται αναγκαστικά επενδυτής και επωμίζεται το βάρος της όποιας εσφαλμένης επιλογής του
  • η εσφαλμένη χρήση μοντέλων με επιτόκια μη εφαρμοστέα στην παρούσα δημοσιοοικονομική κατάσταση (που αφορούν άλλες εποχές ή και άλλες χώρες) και με μεγάλους υποθετικούς ρυθμούς ανάπτυξης
  • η ανυπαρξία πρόβλεψης για το κόστος μετάβασης που ανέρχεται στα 70 με 72 δις ευρώ
  • η ανυπαρξία σοβαρών αναλογιστικών και άλλων μελετών για το σύστημα αυτό
  • υποτίθεται ως βαρύνουσα η δημογραφική κατάσταση και αγνοούνται η ανεργία και το ΑΕΠ ως παράγοντες που πρέπει να συνυπολογίζονται
  •  οι τρεις μελέτες που έχουν εκπονηθεί (αναλογιστική, μακροοικονομική, βιωσιμότητας χρέους) από την Εθνική Αναλογιστική Αρχή, τον ΙΟΒΕ και τον ΟΔΔΗΧ αντίστοιχα δεν λαμβάνουν κανέναν από τους παραπάνω παράγοντες υπ’ όψιν αλλά βασίζονται σε μοντέλα μη ρεαλιστικά, άλλων χωρών, χωρίς τις αντίστοιχες προϋποθέσεις των χωρών αυτών (επιτόκια, ποσοστά ανεργίας, δημοσιονομική κατάσταση κ.α.)
    Οι παρεμβάσεις οι ερωτήσεις και οι διαπιστώσεις των παριστάμενων και οι απαντήσεις των προσκεκλημένων κατέστησαν σαφές πως είναι μονόδρομος η ανατροπή και η με κάθε τρόπο προσπάθεια μη εφαρμογής του εν λόγω νομοσχεδίου ακόμη και αν ψηφιστεί από τη Βουλή και καταστεί νόμος, γιατί:
  • οι νέες γενιές μένουν απροστάτευτες από το ενδεχόμενο κακής επένδυσης και επομένως μείωσης της σύνταξης που θα λάβουν, το οποίο είναι ισχυρό στις περισσότερες περιπτώσεις επειδή δεν είναι εξειδικευμένοι επενδυτές και αν ζητήσουν υπηρεσίες συμβούλων θα κοστίσει ακόμη περισσότερο
  •  οι παλαιότερες γενιές δεν θα έχουν στήριξη για τις δικές τους συντάξεις οι οποίες επίσης θα μειωθούν για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα αυτού του συστήματος
  •  η υιοθέτηση αυτού του συστήματος θα οδηγήσει εν τέλει σε απαξίωσή της επικουρικής ασφάλισης μιας και δεν έχει ακολουθηθεί καμία ορθολογική διαδικασία εκπόνησης του νομοσχεδίου
  • Με την απαξίωση ουσιαστικά προετοιμάζεται ο δρόμος για την πλήρη ιδιωτικοποίηση των συντάξεων
  • Αρχικά η ανάγκη αναζήτησης ιδιωτικών συμβούλων επενδυτών θα επιφέρει μεγαλύτερο κόστος στην επικουρική σύνταξη και το επόμενο βήμα θα είναι η πλήρης ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης και η ενσωμάτωσή της στην κύρια σύνταξη
  • Εν τέλει έπειτα ανοίγει ο δρόμος για την πλήρη ιδιωτικοποίηση και των κύριων συντάξεων.
  •  Επιπροσθέτως, η κοινωνία ολόκληρη και κυρίως η νέα γενιά, θα πληρώσει ένα δυσβάστακτο κόστος μετάβασης 70 δις ευρώ (ουσιαστικά ένα νέο μνημόνιο μέσα στο 5ο μνημόνιο) για ένα σύστημα που δεν έχει επιλεγεί με ορθολογικές παραδοχές και διαδικασίες και που οικονομικά είναι προδιαγεγραμμένο ότι θα αποτύχει.

Μετά την ανάλυση συζητήθηκαν πιθανοί τρόποι αντίστασης, καθ’ όλη την διάρκεια της δημόσιας συζήτησης, της πιθανής ψήφισής του, αλλά και μετά από αυτήν.

Τέθηκαν θέματα τόσο για την μορφή και την δυναμικότητα των συνδικάτων, την ανανέωσή τους, αλλά και τις νέες μορφές επικοινωνίας που πρέπει να χρησιμοποιηθούν ώστε να γίνει αντιληπτή ευρύτερα στην κοινωνία η εκτρωματική διάσταση αυτού του νομοσχεδίου.

Τέλος τέθηκαν σε αρχική διαβούλευση και κρίση από τους προσκεκλημένους βασικά προτάγματα του ΜέΡΑ25, DiEM25, και Progressive International όσον αφορά τον επηρεασμό της κοινωνικής ασφάλισης, όπως η παροχή άνευ όρων βασικού μερίσματος σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως (Universal Basic Dividend) και η παροχή ενός σχήματος εγγυημένης εργασίας (Universal Job Guarantee).

Ως ΜέΡΑ25 δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε την προσπάθεια ενημέρωσης του κόσμου και της κοινωνίας, όπως επίσης ότι θα είμαστε παρόντες

1) Στους αγώνες ενάντια στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο για τους λόγους που αναφέρθηκαν πιο πάνω

2) Σε οποιαδήποτε εποικοδομητική συζήτηση προκύψει για τον σχεδιασμό ενός νέου συστήματος επικουρικής ασφάλισης που θα καλύπτει τις ανάγκες του μέλλοντος, λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλες τις παραμέτρους που θα προκύψουν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα (4η βιομηχανική επανάσταση, κλιματική κρίση, δημογραφική κατάσταση πληθυσμού κ.α.).

Τομέας Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ΜέΡΑ25

Θεματική Οργάνωση Βάσης Συνδικαλιστικού ΜέΡΑ25

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο