Γιάνης Βαρουφάκης – Ομιλία στη Βουλή για τον εκλογικό νόμο 23/01/2020

Ομιλίες ολομέλειας
23 Ιαν, 2020

ΓΙΑΝΗΣ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ (Γραμματέας του ΜέΡΑ25): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κακά τα ψέματα, είναι ειλημμένη απόφασή σας να ψηφίσετε αυτό το νομοσχέδιο. Ό,τι και να πούμε, όσο ισχυρά κι αν είναι τα επιχειρήματά μας, είναι αδύνατον να αλλάξουμε την αποφασιστικότητα με την οποία εσείς θα περάσετε ένα νομοσχέδιο ενισχυμένης αναλογικής, βάζοντας, δυστυχώς, με δική σας πολιτική επιλογή, μια τακτικιστική επιλογή, τη χώρα ενώπιον διπλών εκλογών όποτε κι αν γίνουν αυτές. Πρόκειται –επιμένω- για πολιτική, δική σας επιλογή.

Θέλω να σας θέσω ένα ερώτημα και σε εσάς, της Νέας Δημοκρατίας, και σε εσάς του ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί δεν επενδύετε στον μεγάλο συνασπισμό του μνημονιακού τόξου, το οποίο έχετε ήδη χτίσει; Μια χαρά θα συγκυβερνούσατε. Αν προσέξουμε τις διαφορές σας, είναι ελάχιστες. Όσον αφορά την οικονομική πολιτική, 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα οι μεν, το ίδιο κι εσείς. Εξορύξεις εκείνοι, εξορύξεις κι εσείς. EastMed εκείνοι, EastMed κι εσείς. Χαφτάρ εκείνοι, Χαφτάρ κι εσείς.

Θα μπορούσατε κάλλιστα στο πλαίσιο της απλής αναλογικής να συγκυβερνήσετε, χωρίς να επιλέγετε τον δρόμο των διπλών εκλογών.
Οι «κοκορομαχίες» που βλέπουμε στη Βουλή γενικότερα από τον Ιούλιο μέχρι σήμερα δεν εξηγούνται ή μάλλον είναι τόσο έντονες όσο ανύπαρκτες είναι οι ουσιαστικές διαφορές μεταξύ των κυβερνητικών προγραμμάτων της σημερινής Κυβέρνησης και της προηγούμενης Κυβέρνησης. Αυτές οι ψευτοδιαφοροποιήσεις στόχο έχουν μόνο τη μεγιστοποίηση της εκλογικής πελατείας του μνημονιακού τόξου. Είναι σαν τις εταιρείες –είμαι σίγουρος ότι το γνωρίζετε- όπως η Procter and Gamble κ.λπ. Είναι εταιρείες που παράγουν απορρυπαντικά, παίρνουν την ίδια απορρυπαντική σκόνη και την πακετάρουν, τη συσκευάζουν σε πενήντα διαφορετικά πακέτα, έχουν πενήντα διαφορετικά απορρυπαντικά, αλλά η ίδια σκόνη απορρυπαντικού βρίσκεται μέσα. Κάτι αντίστοιχο βλέπουμε, οπότε θα μας επιτρέψετε να μην πάρουμε πολύ στα σοβαρά αυτήν τη μεγάλη σύγκρουση που γίνεται εδώ σήμερα όσον αφορά τον εκλογικό νόμο. Είτε μ’ αυτόν τον εκλογικό νόμο είτε με τον προηγούμενο είτε κυβερνάτε μόνοι σας είτε κυβερνάτε μαζί, η πολιτική είναι ουσιαστικά ενιαία.

Μια διαπίστωση θα μου επιτρέψετε, συγκρίνοντας τη χώρα μας με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ελλάδα θυμίζει την Ιταλία σε δύο πράγματα. Είμαστε οι μοναδικές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συνεχώς αλλάζουμε τον εκλογικό νόμο. Κάθε κυβέρνηση αλλάζει τον εκλογικό νόμο, ψάχνοντας κάποια εκλογικά πλεονεκτήματα και σχεδόν πάντα, όπως και στην Ιταλία –ο Μπερλουσκόνι, ο Ρέντσι- έτσι κι εδώ από τη δεκαετία του ‘80 και μετά που θυμάμαι, κάθε φορά που μια κυβέρνηση αλλάζει τον εκλογικό νόμο επειδή νομίζει ότι τη συμφέρει, πιάνεται σαν το εξυπνοπούλι. Με άλλα λόγια, άνθρακας ο θησαυρός της αλλαγής των εκλογικών νόμων. Μην το ξεχνάμε αυτό. Απλά υπονομεύουμε την αξιοπιστία του Κοινοβουλίου και του εκλογικού μας συστήματος.

Το άλλο που θυμίζουμε την Ιταλία –δεν έχει σχέση μ’ αυτό που συζητάμε σήμερα, αλλά αξίζει να το αναφέρω- είναι ότι είμαστε τα δύο Κοινοβούλια, το Ιταλικό και το Ελληνικό, που συνεχώς παραπέμπουμε πολιτικούς σε δίκες με στόχο, όπως και με τον εκλογικό νόμο και την αλλαγή του, εκλογικά οφέλη που τελικά ποτέ δεν έρχονται και το μόνο που καταφέρνουμε να κάνουμε είναι να εξευτελίζουμε τη δικαιοσύνη σε μια διαδικασία που το τελευταίο πράγμα που κάνει είναι να αποδίδει δικαιοσύνη.

Κλείνω αυτό το σημείο και επιστρέφω στην υπόθεση του εκλογικού νόμου. Εμείς στο ΜέΡΑ25 είμαστε κάθετα εναντίον της ενισχυμένης αναλογικής. Θα σας εξηγήσω γιατί.

Θα κάνω πάλι μια μικρή αναφορά σ’ αυτήν τη μετοχή, τον μετοχικό προσδιορισμό του «ενισχυμένη». Έχετε προσέξει τι σηματοδοτεί η χρήση αυτής της λέξης; Θα σας πρότεινα να την αποβάλετε από το λεξιλόγιό σας. Όταν η CIA ήθελε να ωραιοποιήσει τα βασανιστήρια, τα ονόμασε «ενισχυμένη ανάκριση». Όταν η τρόικα αποφάσισε να αναβαπτιστεί και να γίνει κάτι διαφορετικό, μετονομάστηκε σε «ενισχυμένη επιτήρηση», αυτό που εσείς ζείτε, που βιώνετε από τον Ιούλιο μέχρι σήμερα. Η ενισχυμένη αναλογική δεν είναι τίποτε άλλο από διαστρεβλωμένη αναλογική, τίποτε άλλο από τη διαστρέβλωση και την παραβίαση της αναλογικότητας.

Ας έλθουμε στην ουσία. Γιατί είμαστε εναντίον της ενισχυμένης αναλογικής -όπως τη λέτε- ή του κλιμακωτού μπόνους; Πείτε το όπως θέλετε, το ίδιο πράγμα είναι. Για εμάς ένας δημοκράτης δεν μπορεί ποτέ να διαφωνήσει με την ιδέα ότι το ποσοστό των εδρών που θα πρέπει να έχει ένα κόμμα θα πρέπει να είναι ανάλογο των ποσοστών των ψήφων που πήρε από τον λαό. Οποιοδήποτε επιχείρημα εναντίον αυτής της αναλογικότητας μεταξύ ποσοστού ψήφων και ποσοστού εδρών δεν μπορεί να συνάδει με τον σεβασμό της λαϊκής εντολής. Είναι σα να λέμε όσοι ψηφίζουμε το δικό σας νομοσχέδιο ή το σύστημα που υπήρχε προηγουμένως ή οποιοδήποτε σχέδιο ενισχυμένης αναλογικής: «Ελληνικέ λαέ, δεν μας έδωσες την εντολή να σχηματίσουμε κυβέρνηση, δεν μας έδωσες την αυτοδυναμία, αλλά εμείς φτιάξαμε έναν νόμο χρησιμοποιώντας τη κυβερνητική πλειοψηφία που μας είχε δώσει ο προηγούμενος νόμος πάλι της ενισχυμένης αναλογικής για να υφαρπάξουμε από εσένα τη λαϊκή εντολή που δεν μας έδωσες». Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνετε στον ελληνικό λαό.

Κοιτάξτε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι της Συμπολίτευσης: Υπάρχουν εντελώς δυσαναλογικά εκλογικά συστήματα, τα οποία όμως έχουν μια ειλικρίνεια, όπως το πλειοψηφικό σύστημα που ισχύει στη Βρετανία, στις Ηνωμένες Πολιτείες, το first-past-the-post, η σχετική πλειοψηφία. Είμαι κάθετα εναντίον, εναντιωνόμαστε σ’ αυτό, αλλά έχει μια λογική. Η λογική του είναι: «Κυβέρνηση διορίζεται το κόμμα το οποίο έχει τον μεγαλύτερο αριθμό ψήφων στον μεγαλύτερο αριθμό μονοεδρικών περιφερειών».

Σ’ αυτήν τη χώρα με τα συστήματα ενισχυμένης αναλογικής συνήθως έχουμε πολυεδρικές περιφέρειες, διεδρικές περιφέρειες, τριεδρικές περιφέρειες, μονοεδρικές περιφέρειες, μη ισοδύναμες περιφέρειες -κάτι που από μόνο του αποτελεί παραβίαση βασικών αρχών δημοκρατίας- και φόρμουλες εξομάλυνσης που προσδιορίζουν πολιτικοί που έχουν ήδη εκλεγεί υπό εκλογικούς νόμους των οποίων η πεμπτουσία συνίσταται στο να παραβιάζουν τη λαϊκή εντολή.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, σωστά οι σύντροφοι του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΚΕ διαφωνούν μαζί σας όσον αφορά την ενισχυμένη αναλογική, αλλά πρέπει να πω στον ΣΥΡΙΖΑ ότι αυτό το 3% παραβιάζει την ισοτιμία της ψήφου, οπότε όταν προηγουμένως σωστά φωνάζατε για την αντισυνταγματικότητα όλων των σχεδίων των εκλογικών συστημάτων ενισχυμένης αναλογικής, φαντάζομαι ότι δεν λάβατε υπόψη αυτό το μικρό γεγονός.

Πέραν, όμως, του 3%, τι θα σήμαινε η απλή αναλογική; Δεν μπορεί να έχουμε πραγματικά ανόθευτη αναλογική όταν έχουμε μονοεδρικές περιφέρειες και πολυεδρικές περιφέρειες.

Να το πω πολύ απλά: Αν πάρουμε τα Γρεβενά ή τη Σάμο, το δεύτερο, τρίτο, τέταρτο κόμμα δεν έχουν καμία εκπροσώπηση. Έχουμε ουσιαστικά σχετική πλειοψηφία, πλειοψηφικό σύστημα στις μονοεδρικές μας είτε με το δικό σας σύστημα, αυτό που θα ψηφίσετε σήμερα, είτε με του ΣΥΡΙΖΑ είτε με το προηγούμενο. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι για να εισάγεις απλή αναλογική ή κάποιο σύστημα αναλογικής, θα έχεις μια φόρμουλα εξομάλυνσης. Με άλλα λόγια, τα κόμματα που στη Σάμο, στα Γρεβενά, στην Ευρυτανία δεν πήραν τίποτα, θα πρέπει να υπερεκπροσωπηθούν σε μια από τις μεγαλύτερες περιφέρειες, άρα παραβιάζεις και τη λαϊκή εντολή στις μεγαλύτερες περιφέρειες.

Τι ήθελα να πω μ’ αυτό; Αυτό είναι ένα μήνυμα στους συναδέλφους του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΚΕ. Απλή αναλογική με μη ισοδύναμες εκλογικές περιφέρειες δεν υφίσταται. Μπορεί να έχεις εξομάλυνση και αναλογικότητα στην επικράτεια μέσα από τη φόρμουλα εξομάλυνσης, αλλά θα παραβιάζεις την αναλογικότητα στις τοπικές περιφέρειες.

Εμείς ως ΜέΡΑ25 πασχίζουμε για να έχουμε αναλογικότητα τόσο στις περιφέρειες όσο και στην επικράτεια. Δεν γίνεται να εκθειάζουμε την αρχή της αναλογικότητας στην επικράτεια και να την παραβιάζουμε στην περιφέρεια. Είμαστε 100% υπέρ της ανόθευτης αναλογικής, όμως τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ο πιο απλός τρόπος για να έχεις ανόθευτη απλή αναλογική είναι να έχεις μία περιφέρεια, όπως γίνεται στις ευρωεκλογές, όλη η χώρα μία περιφέρεια, όπως γίνεται –αν δεν κάνω λάθος- στη Σλοβακία. Έτσι εκλέγουν το Κοινοβούλιό τους στη Σλοβακία. Όμως, υπ’ αυτές τις συνθήκες δεν θα υπάρχει καμία αναλογικότητα εκπροσώπησης στις τοπικές κοινωνίες. Θα έχει σπάσει πλέον, θα έχει γίνει πλήρης ρήξη της σχέσης του Βουλευτή με την τοπική κοινωνία.

Ένας τρόπος για να έχουμε πραγματικά αναλογικό σύστημα είναι οι περιφέρειες να είναι ισοδύναμες, να έχουμε για παράδειγμα τριάντα περιφέρειες και κάθε μία να εκλέγει δέκα Βουλευτές ή λιγότερες, αν είναι να έχουμε και ψηφοδέλτιο επικρατείας.

Δύο προβλήματα προκύπτουν, όμως, απ’ αυτήν τη σκέψη. Πρώτον, ποιος είναι αυτός που θα οριοθετήσει αυτές τις νέες περιφέρειες; Δεύτερον, θα έχουμε περιφέρειες σημερινές, όπως για παράδειγμα τα Δωδεκάνησα, τα οποία δεν είναι αρκετά μεγάλα πληθυσμιακά και θα πρέπει να ενταχθούν σε μια άλλη περιφέρεια, οπότε πάλι διαρρηγνύεται η σχέση λογοδοσίας μεταξύ του Βουλευτή και της τοπικής κοινωνίας.

Το ΜέΡΑ25 κατέθεσε στην αρμόδια Επιτροπή πρόταση νόμου. Είναι η συνεισφορά μας στον δημόσιο διάλογο. Δεν πάσχουμε από «μικρομεγαλισμό». Δεν περιμένουμε ότι αυτό θα ψηφιστεί, αλλά είναι μια κατάθεση, μια επένδυση στον διάλογο, γιατί θα συνεχιστεί ο διάλογος για τα εκλογικά συστήματα. Το δικό σας το σημερινό είναι περαστικό, όσο περαστικά ήταν και τα προηγούμενα.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα υπάρξει κάποια στιγμή ένας σοβαρός διάλογος που θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός πάγιου εκλογικού συστήματος, το οποίο θα είναι συναινετικό σε μεγάλο βαθμό και το οποίο θα είναι σταθερό. Αυτήν την κατεύθυνση εξυπηρετεί, σ’ αυτήν την κατεύθυνση συνεισφέρει η πρόταση νόμου του ΜέΡΑ25.

Σε ό,τι αφορά την οριοθέτηση των περιφερειών, που πρέπει να γίνεται και θα πρέπει να γίνει σ’ ένα σοβαρό εκλογικό σύστημα και όχι στην αναπαραγωγή των συστημάτων ενισχυμένης αναλογικής που έχουμε αυτόν τον καιρό, ανέφερα το θέμα της χάραξης αυτών των περιφερειών.

Και τίθεται το ερώτημα. Το έθεσα πριν. Το θέτω ξανά άλλη μια φορά. Ποιος θα την κάνει αυτήν την χάραξη; Δεν είναι δυνατόν τις περιφέρειες να τις χαράσσει το Υπουργείο Εσωτερικών. Δεν είναι δυνατόν οι πολιτικοί, η Κυβέρνηση να αποφασίζει για το ποια είναι τα όρια των εκλογικών περιφερειών ιδίως σε μια μεταρρύθμιση που επαναχαράσσονται από την αρχή ορθολογικά.

Σε όλες τις σοβαρές χώρες του κόσμου υπάρχει ανεξάρτητη επιτροπή εκλογών, ανεξάρτητη εκλογική επιτροπή, electoral commission. Η πρώτη θεσμική τομή της πρότασης νόμου του ΜέΡΑ25 είναι η πρότασή μας για τη δημιουργία μιας τέτοιας ανεξάρτητης εθνικής επιτροπής εκλογών, που να παίρνει την εξουσία από τους Υπουργούς, ακόμα και από τους Βουλευτές.

Η πρότασή μας είναι συγκεκριμένη, πώς θα απαρτίζεται, ποιοι θα απαρτίζουν αυτήν την εθνική επιτροπή. Θεωρούμε ότι μια καλή λύση θα ήταν το ένα τρίτο αυτής της επιτροπής να είναι κληρωτοί δικαστές, το ένα τρίτο κληρωτοί πολίτες, όπως οι ένορκοι, και το ένα τρίτο εκπρόσωποι των Κομμάτων.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι πως για να έχουμε αναλογικό σύστημα με ισοδύναμες περιφέρειες σημαίνει ότι οι περιφέρειες θα είναι αρκετά μεγάλες, γιατί αν εκλέγουν λιγότερους από δέκα Βουλευτές, η αναλογικότητα σκοντάφτει. Όμως, αν εκλέγουν δέκα Βουλευτές τουλάχιστον για να υπάρχει αναλογικότητα, το αποτέλεσμα ποιο θα είναι; Το αποτέλεσμα θα είναι η ρήξη στις σχέσεις της τοπικής κοινωνίας με τον Βουλευτή.

Μία λύση είναι αυτό που προτείνουμε εμείς στο ΜέΡΑ25, το πάντρεμα, αν θέλετε, του δικού μας λίγο-πολύ συστήματος με το γερμανικό μοντέλο. Κάνουμε μια συγκεκριμένη πρόταση, έχουμε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα στην πρόταση νόμου μας για να ξεκινήσει αυτός ο διάλογος. Φανταστείτε να είχαμε είκοσι τρεις μείζονες περιφέρειες με δέκα Βουλευτές η κάθε μία. Άρα, διακόσιοι τριάντα Βουλευτές εκλέγονται με απλή αναλογική από είκοσι τρεις ισοδύναμες περιφέρειες. Έχουμε και άλλους δώδεκα Βουλευτές Επικρατείας …

ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΣΠΗΛΙΟΣ) ΛΙΒΑΝΟΣ: Με σταυρό;

ΓΙΑΝΗΣ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ (Γραμματέας του ΜέΡΑ25): Με σταυρό κανονικά. Και μένουν άλλες πενήντα οκτώ μονοεδρικές περιφέρειες με διπλή κάλπη, στις οποίες μονοεδρικές περιφέρειες ψηφίζεις στη δεύτερη κάλπη, όπου κατεβαίνουν οι υποψήφιοι των Κομμάτων σε ένα ψηφοδέλτιο και ο ψηφοφόρος –εκεί δεν βάζεις σταυρό- αριθμίζει τις προτιμήσεις του. Για παράδειγμα, βάζει τον κ. Λιβανό πρώτο, τον κ. Τζανακόπουλο δεύτερο, τον κ. Γρηγοριάδη τρίτο και καταϊδρωμένο. Λέω ένα παράδειγμα.

Ο υπολογισμός γίνεται με το αυστραλιανό σύστημα της κλιμακωτής προτίμησης, έτσι ώστε να φύγουμε από την τυραννία της σχετικής πλειοψηφίας, του first-past-the-post . Πώς λειτουργεί; Εάν ο κ. Λιβανός εδώ πάρει 50% συν μία πρώτες επιλογές, έχει εκλεγεί. Διαφορετικά, ο κ. Γρηγοριάδης που βγήκε τρίτος, τα ψηφοδέλτιά του ουσιαστικά φεύγουν από εκείνον και επανακατανέμονται ανάλογα με τη δεύτερή του επιλογή. Το παίρνει ο κ. Τζανακόπουλος, μπορεί να το πάρει ο κ. Λιβανός, κάποιος από το ΚΚΕ κλπ., έως ότου ένας υποψήφιος εξασφαλίσει το 50% των ψηφοδελτίων συν ένα.

ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΣΠΗΛΙΟΣ) ΛΙΒΑΝΟΣ: Θα το εξασφαλίσει;

ΓΙΑΝΗΣ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ (Γραμματέας του ΜέΡΑ25): Θα το εξασφαλίσει. Είναι αλγοριθμικά σίγουρο. Είναι μαθηματικά βέβαιο. Αποδεικνύεται πολύ απλά. Αντί για τη σχετική πλειοψηφία που έχετε δει στις μονοεδρικές, έχουμε επτά μονοεδρικές. Σε όλες εκλέγεται κάποιος Βουλευτής, ο οποίος έχει την πλειοψηφία της κοινωνίας εναντίον του. Με το σύστημα, το οποίο εμείς προτείνουμε, εξασφαλίζεται η εκλογή Βουλευτή με τη μέγιστη αποδοχή της απόλυτης πλειοψηφίας της συγκεκριμένης περιφέρειας.

Έτσι έχουμε αναλογικότητα, απόλυτη ισοτιμία ψήφων και λογοδοσία σε τοπικό επίπεδο με δυνατότητα, αν θέλετε κιόλας, να υποστηρίξει ο πολίτης, ο ψηφοφόρος στη μονοεδρική την τοπική, άτομα, τα οποία να μην προέρχονται αναγκαστικά από τον κομματικό του χώρο ή να μπορεί να βάλει δεύτερη προτίμηση σε κάποιον που τον θεωρεί ικανό ή κάποιαν υποψήφια που θεωρεί ικανή.

Πολιτικά μιλώντας, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η εθνική επιτροπή εκλογών αποκομματικοποιεί τη χάραξη ισοδύναμων περιφερειών. Πρόκειται για μια βαθιά τομή εκδημοκρατισμού, που πρέπει να τη λάβουμε πολύ σοβαρά υπ’ όψιν μας. Δεν θα τη λάβουμε σήμερα ή αύριο. Ξέρουμε τι θα ψηφίσετε. Όμως, τουλάχιστον να μπολιαστεί το μυαλό μας με την ιδέα αυτή.

Άκουσα την κριτική του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας. Κάποιος συνάδελφος είπε ότι, για παράδειγμα, αν όλες οι δεύτερες επιλογές του ΣΥΡΙΖΑ πάνε στη Νέα Δημοκρατία, το ΚΚΕ και τα υπόλοιπα κόμματα δεν πρόκειται να πάρουν ποτέ καμία από αυτές τις μονοεδρικές έδρες.

Σύντροφοι του ΚΚΕ, λίγη περισσότερη εμπιστοσύνη να έχουμε στο κριτήριο του ελληνικού λαού. Αυτή είναι η δική μου, αν θέλετε, πρόταση προς εσάς.

Κάποιοι, πάλι από το ΚΚΕ, μας κατηγόρησαν ότι νοθεύουμε με τον δικό μας τρόπο την αναλογικότητα, τουλάχιστον όσον αφορά αυτές τις πενήντα οχτώ έδρες. Τους απαντώ: Οι μη ισοδύναμες περιφέρειες, ακόμα και με την απλή αναλογική που πρεσβεύει το ΚΚΕ, νοθεύει την αναλογικότητα τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο. Η ανόθευτη αναλογική δεν θα υπάρξει χωρίς τον συνδυασμό αυτού του σημερινού μοντέλου εκλογικού συστήματος που έχουμε με το γερμανικό και το αυστραλιανό. Χωρίς αυτό είναι αδύνατον να υπάρξει, πέρα ενός μοντέλου ευρωεκλογών που όλη η χώρα είναι μια περιφέρεια, πραγματικά ανόθευτη αναλογική.

Βέβαια, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η συζήτηση για το τι εστί ανόθευτη αναλογική αφορά μόνο εμάς που μας ενδιαφέρει η αναλογική, όλων εμάς που καταψηφίζουμε την υφαρπαγή της λαϊκής εντολής στο όνομα της κυβερνησιμότητας.

Όταν μιλάτε για κυβερνησιμότητα, ξέρετε τι ακούμε εμείς στο ΜέΡΑ25; Είναι ένας ευφημισμός που χρησιμοποιείτε για να κρύψετε την περιφρόνησή σας για την πραγματική λαϊκή εντολή. Η πρότασή μας στόχο είχε να συνεισφέρει στον διάλογο μεταξύ πολιτικών δυνάμεων, που θεωρούν υπέρτατη την αναλογικότητα και την ισοτιμία. Εσείς τώρα ψηφίστε, αφού το αποφασίσατε, τη διαστρεβλωμένη σας αναλογική. Εμείς χτίζουμε με την πρότασή μας την ελπίδα για ένα μέλλον, όπου ο εκλογικός νόμος δεν θα είναι πεδίο μάχης μονομάχων που σφετερίζονται την εντολή των πολιτών, αλλά ένα μόνιμο συναινετικό πλαίσιο αποτύπωσης και όχι διαστρέβλωσης της λαϊκής βούλησης.

Ευχαριστώ πολύ.

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο