Εν μέσω πανδημίας κορωνοϊού η κατάργηση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων

Πολιτική
18 Μαρ, 2020

Η κυβέρνηση, με τη χρήση όρων εύηχων, θετικών, όπως «εκσυγχρονισμός», «θεραπεία ασαφειών», «λειτουργικότητα», «ορθολογική παρέμβαση» κ.ά., προσπαθεί να υπηρετήσει εφοπλιστικά συμφέροντα, να επανασυστήσει δομές που είχαν καταργηθεί ή/και αντικατασταθεί στο παρελθόν, να αφαιρέσει αρμοδιότητες από το Λ.Σ. και την Ελ.Ακτ. αποδίδοντάς τις ξανά στην ΕΛ.ΑΣ και παράλληλα να στρατιωτικοποιήσει περαιτέρω Λ.Σ. και Ελ.Ακτ.

Η παρέμβαση που δημιουργεί τις ισχυρότερες αντιδράσεις σχετίζεται με την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), η οποία εξετάζει και γνωμοδοτεί για τα λιμενικά έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν σε όλα τα λιμάνια της χώρας και εγκρίνει τα master plans. Η ΕΣΑΛ είναι διυπουργική επιτροπή, και σύμφωνα με το νόμο 2932/2001 την ευθύνη λειτουργίας έχει το υπουργείο Ναυτιλίας. Πρόεδρός της είναι ο εκάστοτε γενικός γραμματέας Λιμένων ή ο αναπληρωτής του και μέχρι σήμερα η σύνθεσή της αποτελούνταν από υπηρεσιακούς παράγοντες εννέα υπουργείων, οι οποίοι τώρα αλλάζουν και γίνονται πολιτικά στελέχη, καθώς πλέον θα συμμετέχουν οι γενικοί γραμματείς των εμπλεκόμενων υπουργείων. Τα μέλη της έχουν δικαίωμα ψήφου στις αποφάσεις που λαμβάνουν. Αλλαγές γίνονται ωστόσο και στους εκπροσώπους που συμμετέχουν στις κλειστές συνεδριάσεις χωρίς να έχουν δικαίωμα ψήφου και για πρώτη φορά προτείνεται η συμμετοχή εκπροσώπων εφοπλιστικών ενώσεων.

Περιλαμβάνονται και ορισμένες θετικές διατάξεις, από τις οποίες ξεχωρίζει η αύξηση των οργανικών θέσεων του Λιμενικού Σώματος (+1.500 θέσεις). Ωστόσο, υπενθυμίζεται ότι η δύναμη του Λ.Σ. είχε μειωθεί από την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου το 2014, κατά την διάρκεια του 2ου Μνημονίου (από 10.250 σε 8.000 που παραμένει ως σήμερα). Επιπλέον, ενώ για τις 900 θέσεις είναι σαφές το πού θα κατανεμηθούν (Αιγαίο), για τις υπόλοιπες 600 θέσεις η κυβέρνηση δεν παρέχει καμιά διευκρίνιση σχετικά με το πού και πώς (χωρίς διαγωνισμό, άραγε;)

Τέλος, η κυβέρνηση κατά την πάγια πρακτική της να φέρνει τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, αιφνιδιαστικά και χωρίς να προηγηθεί διαβούλευση, καταργεί την Δημόσια Αρχή Λιμένων (ΔΑΛ). Υπενθυμίζεται ότι η ΔΑΛ ιδρύθηκε το 2016 με σκοπό την άσκηση δημόσιας εξουσίας και ελέγχου, μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, καθώς ήταν φυσικό ότι τέτοιον έλεγχο δεν μπορούσε να ασκήσει μια ιδιωτική εταιρεία. Ναι μεν η ως σήμερα λειτουργία της ΔΑΛ ανέδειξε προβλήματα που θα έπρεπε να επιλυθούν ώστε να θωρακιστεί και να καταστεί πιο αποτελεσματική, αλλά -σε κάθε περίπτωση- η ύπαρξη και λειτουργία της είναι εκ των ων ουκ άνευ. Μέσα στην παρούσα συγκυρία που ενσπείρει σε όλους αβεβαιότητα -ούτως ή άλλως-, οι εργαζόμενοι της ΔΑΛ φορτώνονται με ανασφάλεια, αφού οδηγούνται σε μεγάλες αλλαγές και αναστάτωση, μη γνωρίζοντας τι προβλέπεται για την δουλειά τους και το μέλλον τους.

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.