Στις 18-10-2021 διεξήχθη υπό την αιγίδα της Πολιτικής Γραμματείας και από τους Τομείς Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Παιδείας και της ΘΟΒ Συνδικαλιστικού του ΜέΡΑ25, μέσω τηλεδιάσκεψης, γόνιμη συζήτηση για τα τεκταινόμενα στην Παιδεία, τόσο ως προς την ουσία της Παιδείας όσο και ως προς το κινηματικό και συνδικαλιστικό της πεδίο, με αναφορά στα καίρια ζητήματα και προβλήματά της, όπως είναι η προσπάθεια χειραγώγησής της μέσω της υποτιθέμενης αξιολόγησης και η ιδιωτικοποίησή της. Προσκεκλημένοι ήταν οι: Γρηγόρης Καλομοίρης, συνδικαλιστής και πρώην Πρόεδρος της ΟΛΜΕ, η Μαρίνα Ράπτη (μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Κέρκυρας) και ο Χριστόδουλος Ευθυμίου, μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΠΟΕ ΟΤΑ.
Εκ μέρους του ΜέΡΑ25 συμμετείχαν στη συζήτηση η βουλεύτρια Μαρία Απατζίδη, μέλη της Πολιτικής Γραμματείας και του Πολιτικού Σχεδιασμού, οι συντονιστές και υποστηρικτές των Τομέων Παιδείας, Εργασίας και της ΘΟΒ Συνδικαλιστικού, καθώς και μέλη του ΜέΡΑ25.
Από την παρουσίαση των ζητημάτων που έγινε από τους προσκεκλημένους διαφάνηκε η συνεχιζόμενη απαξίωση της δημόσιας παιδείας, η οποία εντάθηκε στα χρόνια των μνημονίων, κατά τα οποία προτάχθηκαν οικονομικοί μόνο δείκτες αντί των ανθρωπιστικών αξιών και της ευρύτερης γνώσης, κάτι που συνεχίζεται έως σήμερα. Η μείωση δαπανών για την Παιδεία στην Ελλάδα είναι 1,8 δις σε σχέση με πριν από 11 χρόνια, ενώ οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης για εκπαίδευση διαχρονικά υπολείπονται σημαντικά του ευρωπαϊκού μέσου όρου (8,3% έναντι 10,2% αντίστοιχα, σύμφωνα με στοιχεία του 2018 – 27η θέση). Ιδιαίτερα την περίοδο 2008-2018, και οι δύο πηγές χρηματοδότησης (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και Τακτικός Προϋπολογισμός Υπουργείου Παιδείας) καταγράφουν πρωτοφανείς μειώσεις. Η επιβάρυνση των νοικοκυριών για την εκπαίδευση είναι διπλάσια σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και γενικά η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις ως προς όλους τους δείκτες (δαπάνες, συμμετοχή, κοινωνικός αποκλεισμός) που αφορούν την Α/θμια και Β/θμια (έκθεση ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ 2019-2020), ενώ τα όποια θετικά της Γ/θμιας εκπαίδευσης (παρά το κλείσιμο σχολών μέσω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής και των συγχωνεύσεων) εξανεμίζονται από τη διαρροή των πτυχιούχων προς το εξωτερικό. Δεν είναι μόνο τα αναλυτικά προγράμματα που αποδυνάμωσαν ή κατάργησαν μαθήματα κοινωνικού περιεχομένου και ευρύτερης παιδείας, όπως των καλλιτεχνικών και της κοινωνιολογίας, προκειμένου να ετοιμάσουν εκπαιδευμένους εργαζόμενους για την αγορά, με δεξιότητες μεν αλλά χωρίς γενικές γνώσεις. Εδώ και δεκαετίες, η ταξική, αντιπαιδαγωγική και διχαστική φιλοσοφία της παρούσας κυβέρνησης της ΝΔ δείχνει ξεκάθαρα ότι το έγκλημα συνεχίζεται χωρίς διακοπή μέχρι σήμερα. Οι μαθητές επιτρέπεται να συνωστίζονται εν μέσω πανδημίας σε τμήματα 25 ή και περισσότερων μαθητών! Οι καθηγητές ζητείται να αξιολογηθούν, αλλά η αξιολόγηση θα γίνεται με μη αντικειμενικά κριτήρια και από εγκάθετα στελέχη της κυβέρνησης και για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας δεν θα λαμβάνεται υπ’ όψιν η πραγματικότητα από οικονομική και οργανωτική άποψη, ούτε η γνώμη των εκπαιδευτικών. Το δικαίωμα της απεργίας με τις κινήσεις της Υπουργού Νίκης Κεραμέως περιορίζεται έως εξαφανίσεως, με έκτακτες και αμφίβολης νομιμότητας δικαστικές αποφάσεις, ενώ ταυτόχρονα οι ελλείψεις μόνιμων εκπαιδευτικών μένουν ακάλυπτες για πολλά χρόνια ή καλύπτονται ελάχιστα και προσχηματικά, διατηρώντας 40.000 εκπαιδευτικούς, ως ανέστιους συμβασιούχους, σε διαρκή κίνηση. Η δημόσια τεχνική εκπαίδευση ωθείται μέσω συρρίκνωσης και ταξικών φραγμών προς την ιδιωτικοποίηση και την εμπορευματοποίηση της γνώσης, διαχρονικά. Μία πορεία που παρακολουθούμε από το 2013-2014 με την αδικαιολόγητη κατάργηση 46 ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ και τις αυθαίρετες διαθεσιμότητες 2500 εκπαιδευτικών (επίτευγμα Μητσοτάκη και Αρβανιτόπουλου), που θα έφταναν τις 7500 σύμφωνα με τον επίσημο σχεδιασμό τους. Θυμόμαστε στη συνέχεια τις δηλώσεις Μητσοτάκη για τα παιδιά από το Περιστέρι, που γίνονται ψυκτικοί και τεχνικοί ανελκυστήρων, δεν θα πάνε σε Πανεπιστήμιο (!) και θα γίνουν χρυσαυγίτες (!), καθώς και το 15% των υποχρεωτικά άχρηστων (!) υπαλλήλων της «αξιολόγησης» Μητσοτάκη, που ακολούθησε τις διαθεσιμότητες, αλλά απορρίφθηκε με παλλαϊκή αντίδραση!
Το ΜέΡΑ25 στηρίζει τους δίκαιους αγώνες των εκπαιδευτικών και της κοινωνίας για πραγματική παιδεία, γενική ενιαία καθολική μόρφωση, ανοιχτή σε όλους τους μαθητές χωρίς διακρίσεις, με ανάπτυξη κριτικής σκέψης και όχι μόνο δεξιοτήτων. Η όποια αξιολόγηση είναι προσχηματική και αποσκοπεί μόνο στην απαξίωση της Δημόσιας Παιδείας και την ιδιωτικοποίησή της. Φαινόμενα όπως η πρόσφατη αλλοίωση των ψήφων των ΕΛΜΕ από μερικούς προέδρους τους, στη Συνέλευση προέδρων των ΕΛΜΕ, δεν πρέπει να επαναληφθεί ποτέ και πουθενά, σε κανένα συνδικαλιστικό σωματείο. Το ΜέΡΑ25 αγωνίζεται σε όλα τα πεδία για τη δημιουργία ενός ακηδεμόνευτου συνδικαλιστικού κινήματος.
Η Παιδεία ας γίνει ο σπινθήρας που θα ανάψει τη φωτιά μιας άλλης ακομμάτιστης, συνεπούς και διεκδικητικής συνδικαλιστικής δράσης σε όλη την κοινωνία, προκειμένου να αντισταθεί στα νεοφιλελεύθερα τερατώδη σχέδια της παρούσας κυβέρνησης της ΝΔ, που θέλει να παραδώσει κάθε κοινωνικό αγαθό στα χέρια των ολιγαρχικών συμφερόντων που τη στηρίζουν.
Τομέας Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων
Τομέας Παιδείας
ΘΟΒ Συνδικαλιστικού του ΜέΡΑ25
Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.