ΜέΡΑ25-Συμμαχία για τη Ρήξη Αν. Μακεδονίας-Θράκης: Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα – Όταν το καρτέλ ενέργειας διατάζει

Ανακοινώσεις ΜέΡΑ25
24 Μαρ, 2023

Με το άρθρο 164 του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος ορίζεται ότι “η θαλάσσια περιοχή που εκτείνεται νοτίως της ακτογραμμής της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου και βορείως-βορειοανατολικώς της Σαμοθράκης, ως περιοχή ανάπτυξης πιλοτικών έργων Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΥΑΠ) για έργα μέχρι συνολικής ισχύος 600 MW.

Προστίθεται δε ότι τμήμα της συγκεκριμένης περιοχής οριοθετείται ως Περιοχή Οργανωμένης Ανάπτυξης ΥΑΠ ενώ με την ίδια διαδικασία, τμήμα της περιοχής οριοθετείται ως Περιοχή Πρώτης Επιλογής Α.Π.Ε.

Τι είναι οι Περιοχές Πρώτης Επιλογής Α.Π.Ε; Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβη στην τροποποίηση της οδηγίας 2018/2001 ορίζοντας πώς τα κράτη-μέλη θα πρέπει να εγκρίνουν σχέδιο στο οποίο θα προσδιορίζουν τις περιοχές πρώτης επιλογής για την εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Αυτές οι περιοχές περιλαμβάνουν την ξηρά, τη θάλασσα ή τα εσωτερικά ύδατα. Μάλιστα σημειώνεται πώς θα πρέπει να επιλέγονται με γνώμονα την καταλληλότητά τους ως περιοχές με χαμηλότερους κινδύνους για το περιβάλλον ενώ στα σχέδια για τον καθορισμό αυτών των περιοχών, τα κράτη-μέλη οφείλουν να εγκρίνουν μέτρα μετριασμού για την αντιμετώπιση των πιθανών αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων που θα έχουν οι δραστηριότητες ανάπτυξης των έργων που βρίσκονται σε κάθε περιοχή πρώτης επιλογής.

Αυτή με δυο λόγια είναι η κατεύθυνση που δίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενώ βρίσκεται παράλληλα σε εξέλιξη η σχετική διαβούλευση μεταξύ των νομοθετικών οργάνων της Ε.Ε.

Πώς όμως εισάγεται η εν λόγω οδηγία στο εθνικό δίκαιο;

Με καταστρατήγηση του σκοπού και των προβλέψεων της Οδηγίας για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, η οποία προωθεί μια ολοκληρωμένη, συνεκτική και ενοποιημένη διαχείριση του θαλάσσιου χώρου.

Η ρύθμιση που εισάγεται μέσω του Πολυνομοσχεδίου, παραβλέπει την ανάγκη για εθνικό κεντρικό σχεδιασμό και εισάγει ειδικά για τα ΥΑΠ την αποσπασματική και κατά περίπτωση χωροθέτησή τους.

Καμία κατεύθυνση δεν δίνεται επίσης ως προς τα χαρακτηριστικά αυτών των περιοχών, τα κριτήρια και τη διαδικασία της επιλογής τους, σε αντίθεση με την προτεινόμενη τροποποίηση της Οδηγίας.

Όπως ορίζεται στο άρθρο 164 “η έγκριση της Περιοχής Πρώτης Επιλογής για ΑΠΕ γίνεται με Προεδρικό Διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπ. Περιβάλλοντος και γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων κατόπιν Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.”

Ωστόσο ουδεμία αναφορά υπάρχει στην διενέργεια δέουσας εκτίμησης, όπως με σαφήνεια απαιτείται, από το άρθρο 6 παρ. 3 της Οδηγίας.
Επομένως με ποια κριτήρια επιλέχθηκε η συγκεκριμένη περιοχή από τη στιγμή που απουσιάζουν συγκεκριμένες κατευθύνσεις για τον καθορισμό των περιοχών πρώτης επιλογής;

Με ποια κριτήρια επιλέχθηκε αυτή η περιοχή, όταν απουσιάζει ολοκληρωμένος κεντρικός σχεδιασμός και η χαρτογράφηση του συνολικού Αιολικού δυναμικού της χώρας; Πολλώ δε μάλλον όταν με την τρίτη παράγραφο του άρθρου 164, απαλείφεται κάθε αναφορά στο Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων;

Οι απορίες όμως δεν μένουν αναπάντητες, αφού η διάταξη εξαιρεί τις ΑΠΕ που αναπτύσσονται εντός Περιοχών Πρώτης Επιλογής(αρκεί να μην βρίσκονται εντός των προστατευόμενων περιοχών Νatura 2000), από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης και από την Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση του ν. 4041/2011!

Ρύθμιση που είναι όχι μόνο απαράδεκτη αλλά έρχεται και σε ευθεία αντίθεση με το Ενωσιακό δίκαιο (οδηγίες 2011/92/ΕΕ και 92/43/ΕΟΚ για τους οικοτόπους) καθώς και με τον πρόσφατο κανονισμό (ΕΕ 2022/2577) για την επιτάχυνση της ανάπτυξης των αιολικών, ο οποίος δεν προβλέπει εξαιρέσεις από την υποχρέωση δέουσας εκτίμησης (Οδηγία 92/43/ΕΟΚ ) θέτοντας παράλληλα ασφαλιστικές δικλείδες, όπως η υποχρέωση θέσπισης αναλογικών μέτρων μετριασμού και αντισταθμιστικά μέτρα για την διασφάλιση της προστασίας των ειδών.

Τα θαυμαστά όμως του άρθρου 164 δεν λήγουν εδώ, αφού προβλέπεται ότι οι επενδυτές που ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν σε μέρος της περιοχής των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων μπορούν να αποκτήσουν άδεια έρευνας για όλη την ευρύτερη περιοχή και κατά παρέκκλιση του άρθρου 69 του Ν 4964/2022.

Το καρτέλ της Ενέργειας λοιπόν έδωσε εντολή στην Μητσοτάκης Α.Ε η οποία έσπευσε να υπακούσει και βάπτισε ως υπέρτερο δημόσιο συμφέρον και εθνικό στόχο τα αιτήματά τους προβαίνοντας στην αποσπασματική άνευ κανόνων χωροθέτηση. Εξάλλου μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από την Οδηγία για τη θέσπιση Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας (έως 31/3/2021) με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να έχει ήδη εκκινήσει διαδικασία επί παραβάσει για μη συμμόρφωση.

Το καρτέλ της Ενέργειας απαίτησε για μια ακόμη φορά την προώθηση των επιχειρηματικών του σχεδίων και την απαλλαγή του από περιοριστικές ρυθμίσεις, όπως είναι αυτές που προβλέπουν Μελέτες Στρατηγικών Επιπτώσεων, οι χωροθετήσεις με κανόνες και προϋποθέσεις.

Και η εντολή τους γίνεται νόμος του κράτους….

ΜέΡΑ 25-Συμμαχία για τη Ρήξη Αν. Μακεδονίας-Θράκης

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο