Στην εποχή μας η χρήση των σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση αποτελεί απόλυτη ανάγκη. Πριν 15 περίπου χρόνια είχε γίνει μία προσπάθεια με προμήθεια πάλμτοπ υπολογιστών για τους μαθητές του γυμνασίου, η οποία όμως δεν είχε καμία συνέχεια, με αποτέλεσμα στη χώρα μας η τηλεκπαίδευση να αποτελεί άγνωστη λέξη για τους περισσότερους μέχρι τώρα.
Η πανδημία η οποία προέκυψε και οδήγησε στο κλείσιμο σχολείων και Πανεπιστημίων από 11 Μαρτίου έβαλε επιτακτικά την ανάγκη τηλεκπαίδευσης ως τη μόνη πλέον εναλλακτική λύση στη διά ζώσης διδασκαλία. Το πρόβλημα, το οποίο αρχικά φαινόταν ότι θα μπορούσε να έχει διάρκεια μέχρι το Πάσχα, αρχίζει να διαφαίνεται ως πιο μακροχρόνιο, με πιθανότερο αποτέλεσμα τον πρόωρο επί της ουσίας τερματισμό της σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς. Αποτελεί όμως η τηλεκπαίδευση εναλλακτική λύση ικανή να «σώσει» την εκπαιδευτική διαδικασία;
Η κατάσταση αυτή, όπως θα περίμενε κανείς, βρίσκει το εκπαιδευτικό μας σύστημα εντελώς απροετοίμαστο και ανέτοιμο να ανταπεξέλθει στην ανάγκη αυτή. Το Υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι η ανταπόκριση στην πρόσκληση του για τηλεκπαίδευση είναι εξαιρετική και εμφανίζεται αισιόδοξο.
Οι όποιες δυσκολίες αποδίδονται σε απροθυμία των εκπαιδευτικών, ιδιαίτερα, καθόλου τυχαία, των δημόσιων σχολείων. Έτσι με αυτό τον τρόπο και με τη βοήθεια και αρκετών εντολοδόχων δημοσιογράφων και ΜΜΕ επιχειρείται η μετακύλιση των ευθυνών στους εκπαιδευτικούς, στους γονείς και στους μαθητές που δήθεν αρνούνται ή είναι ανάξιοι να συμμορφωθούν. Η πραγματικότητα όμως είναι εντελώς διαφορετική.
Οι υπάρχουσες υποδομές δεν επαρκούν σε καμία περίπτωση για να αντιμετωπιστεί η ανάγκη της τηλεκπαίδευσης. Μάταιες είναι οι προσπάθειες πολλών μαθητών να συνδεθούν και να εγγραφούν. Λείπει η επάρκεια δικτύου για να «σηκώσει» τις απαιτήσεις, εξοπλισμού, καθώς και η ενημέρωση/εκπαίδευση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών, καθώς επίσης και η δυνατότητα, για οικονομικούς λόγους, σύνδεσης στο διαδίκτυο για πολλούς μαθητές.
Επομένως δεν είναι δυνατόν να απαιτηθεί στο συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο η υποχρέωση για κάλυψη της ύλης των μαθημάτων με τηλεκπαίδευση, τουλάχιστον για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γεγονός που το παραδέχεται και το Υπουργείο στις οδηγίες που έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα του. (Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν υποκαθιστά τη δια ζώσης εκπαίδευση, αλλά διατηρεί στενή την επαφή των μαθητών με τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο).
Ασφαλώς η πρόταση για παρακολούθηση μέσω τηλεφώνου μόνο ως αστείο μπορεί να εκληφθεί: ο καθένας καταλαβαίνει ότι είναι αδύνατον να διδαχθούν από τηλεφώνου μαθήματα όπως τα μαθηματικά και η φυσική. Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση τα πράγματα είναι καλύτερα μια και τόσο η κατάρτιση όσο και ο εξοπλισμός εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων επιτρέπουν σε μεγάλο βαθμό τη διδασκαλία τουλάχιστον των μαθημάτων που αφορούν διδασκαλία από έδρα.
Τα εργαστήρια βέβαια και οι κλινικές, για όποιες σχολές αυτό αφορά δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν με αυτό τον τρόπο. Εν κατακλείδι, το ΜέΡΑ25 θεωρεί ότι:
α) η πανδημία ανέδειξε με τον πλέον επιτακτικό τρόπο την ανάγκη για εισαγωγή των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη σχετική επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μαθητών και
β) το μόνο που μπορεί να γίνει στο χρονικό πλαίσιο που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι η προετοιμασία για το μέλλον και η δοκιμαστική λειτουργία σε καθαρά πιλοτική και προαιρετική βάση διεργασιών τηλεκπαίδευσης.
Σε αυτή την κατεύθυνση οι προτάσεις μας έχουν ως εξής:
1. Μεταφορά των υπαρχουσών υποδομών σε μεγαλύτερους Server γιατί είναι αδύνατον οι υπάρχοντες να υποστηρίξουν όλο το μαθητικό δίκτυο.
2. Χρήση του https://eclass.sch.gr/ για άμεση ασύγχρονη ηλεκτρονική τάξη.
3. Απόφαση για χρήση μόνο μίας πλατφόρμας για τηλεκπαίδευση για λόγους εύκολης υποστήριξης με λογισμικό open source όπως BigBlueButton,moodle κτλ.
4.Δημιουργία γραμμής υποστήριξης για καθηγητές και μαθητές. Αυτή μπορεί να υποστηριχθεί από τους υπάρχοντες καθηγητές πληροφορικής ανταλλάσσοντας διδακτικές ώρες με ώρες υποστήριξης έως το τέλος της χρονιάς.
5. Προμήθεια εξοπλισμού (π.χ. tablet ή laptop) στους μη έχοντες υπολογιστή και κάρτα 4G στους μη έχοντες πρόσβαση στο διαδίκτυο.
6. Να θεωρηθεί ως διδακτέα ύλη για τις τάξεις του Γυμνασίου, της Α και της Β Λυκείου, αυτή που έπρεπε να ολοκληρωθεί μέχρι τέλος Φεβρουαρίου. Ιδιαίτερα, για τους μαθητές της Γ Λυκείου και τις Πανελλαδικές εξετάσεις να ανακοινωθεί άμεσα από το Υπουργείο νέα μειωμένη ύλη.
Παράλληλα, προτείνουμε έναν πιο μακροπρόθεσμο προγραμματισμό (με ορίζοντα λίγων μηνών) και τον εξ αρχής σχεδιασμό ενός εκπαιδευτικού συστήματος που θα εισάγει και θα αξιοποιεί τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες.
Τομέας Παιδείας ΜέΡΑ25
Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.