Την Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020 πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ αντιπροσωπείας του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (Π.Ε.Ν.Ε.Ν.) αποτελούμενης από τον Πρόεδρό της Αντώνη Νταλακογεώργο, τον νεοεκλεγέντα Γενικό Γραμματέα της Βιτουλαδίτη Χρήστο και τον Ταμία της Απόστολο Μπανάσιο, αντιπροσωπείας του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Συνταξιούχων ΝΑΤ αποτελούμενης από τον Πρόεδρό της Βασίλη Προβατά και τον Γενικό Γραμματέα της Διονύση Βελισσαράτο, και αντιπροσωπείας του ΜέΡΑ25 αποτελούμενης από την Βουλεύτρια Β’ Πειραιά Φωτεινή Μπακαδήμα, την συνεργάτιδά της Σύνθια Μίκκελσεν, τον Συντονιστή του Τομέα Ναυτιλίας Δημήτρη Λάμπρου, τον υποστηρικτή του Τομέα Στέργιο Τσαρτακλέα και την Υπεύθυνη της Ομάδας Συνδικαλιστικού Ελένη Βουβουλούδα, στην Αίθουσα Συνελεύσεων στα γραφεία της Π.Ε.Ν.Ε.Ν. στον Πειραιά.
Η αντιπροσωπεία του ΜέΡΑ25 είχε την ευκαιρία να ενημερωθεί εκτενέστατα και σε βάθος για όλα τα τρέχοντα επίμαχα προβλήματα ζωτικής σημασίας που αντιμετωπίζουν οι ναυτεργάτες, με κυρίαρχα:
(α) την τεράστια ανεργία που μαστίζει τον ναυτεργατικό χώρο, εξαιτίας:
- i) τηςαπελευθέρωσης του καμποτάζ έναντι των κρουαζιερόπλοιων με σημαίες ευκαιρίαςχωρίς την εξασφάλιση έστω ενός minimum υποχρεωτικού ποσοστού εργασίας Eλλήνων ναυτεργατών σε αυτά,
- ii) των αναίτιωνμειώσεων στις χειμερινές συνθέσεις στα ακτοπλοϊκάκαι των αντίστοιχων μειώσεων στις προβλεπόμενες οργανικές συνθέσεις ασφαλείας σε πλοία της γραμμής της Αδριατικής, που έχουν ως αποτέλεσμα την εντατικοποίηση της δουλειάς με αυξημένα καθήκοντα και υποχρεώσεις για τους λιγοστούς εναπομείναντες ναυτεργάτες και που σε συνδυασμό με τον γηρασμένο στόλο στην ακτοπλοΐα οδηγούν στα πολλά ατυχήματα (για τα οποία μάλιστα δεν υπάρχει καν επίσημη καταγραφή τους), καθώς και
iii) της κατάργησης, ήδη από τον φετινό Ιούλιο, της θεσμοθετημένης από το 1944 Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία και την αντικατάστασή της από την αντίστοιχη Σύμβαση της ITF (Διεθνής Ομοσπονδία Εργατών Μεταφορών), εξομοιώνοντας στην ουσία τους μισθούς των αξιωματικών και των πληρωμάτων με τα επίπεδα των μισθών των ναυτεργατών τρίτων χωρών και μειώνοντας παράλληλα την ελάχιστη επάνδρωση από Έλληνες ναυτεργάτες στα ποντοπόρα πλοία ελληνικής σημαίας (αντικαθιστώντας ακόμα και τον Έλληνα Α’ Πλοίαρχο από Πλοίαρχο άλλης εθνικότητας),
(β) το γεγονός ότι πολλοί άνεργοι ναυτεργάτες βρίσκονται μέχρι σήμερα εκτός προστασίας αφού δεν παίρνουν ούτε το επίδομα ανεργίας αλλά ούτε καν το επίδομα ειδικού σκοπού, καθώς δεν εργάζονταν και δεν έχασαν την εργασία τους εν μέσω κορωνοϊού που αποτελούσε προϋπόθεση για την λήψη του εν λόγω οικονομικού βοηθήματος, αλλά και το ότι υπάρχει τραγική καθυστέρηση στην καταβολή ακόμα κι αυτού του πενιχρού επιδόματος ειδικού σκοπού των 534 ευρώ, το οποίο δεν έχει αποδοθεί ακόμη ούτε καν σε εκείνους τους ναυτεργάτες που το δικαιούνται για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο καθώς ήταν σε αναστολή της σύμβασής τους για τους μήνες αυτούς,
(γ) τις πολλαπλές και σε πολλές περιπτώσεις οριζόντιες μειώσεις στους μισθούς και στις συντάξεις των ναυτεργατών με την παράλληλη διατήρηση των υψηλών κρατήσεών τους, τις μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή των συντάξεων των απόμαχων ναυτικών (προσωρινής, κύριας, επικουρικής, αναβάθμισης κλπ), καθώς και την διαρκή λεηλασία της περιουσίας των ναυτεργατών (όπως έγινε και με την πρόσφατη μεταβίβαση των παιδικών κατασκηνώσεων του Οίκου Ναύτη στον ΕΦΚΑ),
(δ) το γεγονός ότι τα συνδικαλιστικά δημοκρατικά δικαιώματα και ελευθερίες, η συνδικαλιστική συλλογική δράση, το απεργιακό δικαίωμα κ.α., όχι μόνο δεν διασφαλίζονται και δεν κατοχυρώνονται αλλά είναι «υπό διωγμό» (σημ. δεν είναι τυχαίο ότι η νομοθεσία που καθορίζει τη λειτουργία του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος έχει ακόμη την καταβολή της σε νόμους της χουντικής περιόδου).
Κατά την συζήτηση που ακολούθησε, στηλιτεύτηκε από όλους τους συμμετέχοντες η απροκάλυπτη ανάλγητη στάση της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας ως θιασώτριας και υπέρμαχου της εφοπλιστικής κερδοφορίας, ασυδοσίας και κυριαρχίας, καθώς και η στάση των συστημικών ΜΜΕ να εμφανίζουν την εφοπλιστική τάξη ως έχουσα ιδιαίτερο κοινωνικό πρόσωπο και ένθερμη πατριωτική προσφορά, ενώ πρόκειται για την κάστα εκείνη με τις άνω των πενήντα (50) κατοχυρωμένες εκ του Συντάγματος φοροαπαλλαγές, με λιγότερο από το 17% του στόλου των ελληνικών συμφερόντων πλοίων της να είναι υπό ελληνική σημαία και με την απασχόληση Ελλήνων ναυτεργατών στα υπό ελληνικής σημαίας πλοία της να μην υπερβαίνει το 21%, η οποία παρά τις διαδοχικές κρίσεις «καταφέρνει» όχι απλώς να επιβιώνει αλλά να βγαίνει και ενισχυμένη από αυτές, διατηρώντας την δεσπόζουσα θέση της στην κορυφή της παγκόσμιας εφοπλιστικής πυραμίδας.
Ειδική, και προφανώς «όχι εύφημη», μνεία έγινε επίσης για την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τον εμπαιγμό, την κοροϊδία και τον φαρισαϊσμό της απέναντι στους ναυτεργάτες αλλά και τον εργατικό κόσμο της χώρας, η οποία μάλιστα, σε πλήρη αντιδιαστολή με τις προεκλογικές και προγραμματικές της θέσεις, έκανε την αρχή στρώνοντας κυριολεκτικά το χαλί για την ολοκληρωτική συντριβή των ναυτεργατικών -και όχι μόνο- δικαιωμάτων και κατακτήσεων.
Ευχαριστούμε θερμά τόσο την Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού όσο και τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Συνταξιούχων ΝΑΤ για την ευγενική αποδοχή της πρόσκλησής μας και την πραγματοποίηση της εν λόγω συνάντησης, καθώς και για το άκρως φιλόξενο και ιδιαιτέρως συνεργατικό κλίμα της εφ’ όλης της ύλης σχετικής πολύωρης συζήτησής μας.
Η Π.Ε.Ν.Ε.Ν. έχει να επιδείξει κατά την μακραίωνη (ήδη από το 1903) σχετική ιστορία της, συνεπείς θέσεις και συνεχή αγωνιστική δράση τόσο απέναντι στα προβλήματα του ναυτεργατικού χώρου όσο και συνολικά του εργατικού κινήματος (όπως άλλωστε έπραξε και προσφάτως για την απομάκρυνση των ρυπογόνων βιομηχανιών σε Δραπετσώνα, Κερατσίνι και Πέραμα, αλλά και για την ματαίωση των σχεδίων να μετατραπεί ο Πειραιάς και οι όμοροι Δήμοι του σε “Cosco Town”)
Το ΜέΡΑ25, μέσω προεξεχούσης της βουλεύτριας Β’ Πειραιά Φωτεινής Μπακαδήμα αλλά και όλης της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας, έχει επανειλημμένα αναδείξει στη Βουλή τα προβλήματα του ναυτεργατικού χώρου και δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει να το κάνει σηματοδοτώντας στην πράξη ότι αναγνωρίζει την προσφορά των ναυτεργατών ως των στυλοβατών του Ελληνικού «ναυτιλιακού θαύματος».
Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.