Σταύρος Μαλιχούδης: Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό να εμπλέκονται σε παράνομες επαναπροωθήσεις μεταναστών ακόμη και ιδιωτικές εταιρείες

Ράδιο ΜέΡΑ
20 Ιαν, 2023

Λίγες μόνο μέρες μετά τα απροκάλυπτα ψεύδη της ελληνικής κυβέρνησης κατά τη διάρκεια μιας ανούσιας φιέστας στο Ζάππειο για τη μεταναστευτική κρίση, με τη συμμετοχή μάλιστα του ίδιου του πρωθυπουργού, έρχεται αδυσώπητη η ερευνητική δημοσιογραφία που τιμά το ρόλο της να γκρεμίσει για άλλη μια φορά το θελκτικό, αλλά διάτρητο σαν ελβετικό τυρί κυβερνητικό αφήγημα για την τύχη που επιφυλάσσει στους κατατρεγμένους αυτής της γης.

Μια σύμπραξη Ευρωπαίων δημοσιογράφων ασχολήθηκε εκτενώς με μια πρακτική που εισάγει «νέα ήθη» στη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, αφού εμπλέκονται σε επαναπροωθήσεις σχεδόν αποκλειστικά ιδιωτικές εταιρείες!

Ερευνητές από τη γερμανική και την ελβετική τηλεόραση (ARD και SRF, αντίστοιχα), το δίκτυο Al Jazeera, την ιταλική εφημερίδα Domani και τον ελληνικό διαδικτυακό δημοσιογραφικό ιστότοπο Solomon, υπό το συντονισμό του Lighthouse Reports διεξήγαγαν μια πολύμηνη έρευνα για παράνομες επαναπροωθήσεις με τα πλοία της γραμμής ανάμεσα σε Ιταλία και Ελλάδα.

Από ελληνικής πλευράς συμμετείχε ο δημοσιογράφος Σταύρος Μαλιχούδης, ο οποίος μίλησε σήμερα στο Στίγμα της ΜέΡΑς και τη Μπούλικα Μιχαλοπούλου για τα εξόχως απειλητικά για τα ανθρώπινα δικαιώματα ευρήματα της έρευνας: «Ουσιαστικά η έρευνα αφορά την επαναπροώθηση αιτούντων άσυλο από την Ιταλία στην Ελλάδα με το πλοίο με το οποίο έφτασαν παράτυπα στην Ιταλία. Όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν άνθρωποι που προσπαθούν να κρυφτούν σε νταλίκες στην Πάτρα και την Ηγουμενίτσα και να ταξιδέψουν έτσι μέχρι την Ιταλία. Αυτό που διαπιστώσαμε είναι ότι βάσει μιας συμφωνίας που υπάρχει μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας επαναπροωθούνται άνθρωποι που φτάνουν στα ιταλικά λιμάνια. Όπως λένε οι ειδικοί του διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου αυτή η συμφωνία δεν έχει καμία βάση. Είναι μια συμφωνία ανάμεσα σε δύο κράτη, που όμως δεν μπορεί να ξεπερνά την υποχρέωση ενός ευρωπαϊκού κράτους να εξετάσει ένα αίτημα ασύλου από κάποιον που δηλώνει ότι θέλει να το υποβάλει.»

Το πιο τρομακτικό ήταν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιούνταν αυτές οι πρακτικές: «Στις περιπτώσεις που έχουμε καταγράψει οι επαναπροωθήσεις γίνονται με συνοπτικές και άτυπες διαδικασίες. Πολλές φορές δεν υπάρχει καν έγγραφο ότι αυτοί οι άνθρωποι έφτασαν σε κάποιο λιμάνι και ταυτοποιήθηκαν. Πολλές φορές ακόμη και ανήλικα άτομα είχαν την ίδια μεταχείριση. Έχουμε κάποιους αριθμούς, κάποιες εκατοντάδες, αλλά στην ουσία δεν ξέρουμε πόσες περιπτώσεις είναι πραγματικά, γιατί δεν καταγράφονται καν, κρατούνται στο λιμάνι και επιστρέφουν με το ίδιο πλοίο που έφτασαν μέσα σε φυλακές, όπως τις χαρακτηρίζουν και οι αιτούντες άσυλο και οι εργαζόμενοι στα πλοία. Κλειδώνονται κάπου, χωρίς καμιά ενημέρωση και ορισμένες φορές και με χειροπέδες, όπως έχουμε κάποιες τέτοιες ενδείξεις, για ταξίδια που μπορεί να διαρκούν και 30 ώρες, όπως είναι το Πάτρα-Βενετία» λέει ο Σταύρος Μαλιχούδης.

Σύμφωνα με στοιχεία από το Λιμενικό για μετανάστες που επαναπροωθήθηκαν, ο αριθμός τους ανέρχεται σε 231 άτομα. Όμως υπάρχουν μαρτυρίες από οργανώσεις που προσφέρουν βοήθεια στα λιμάνια και από δικηγόρους που παρέχουν νομική υποστήριξη ότι ο αριθμός αυτός είναι πολύ μεγαλύτερος, αφού υπάρχουν περιπτώσεις, που κατέγραψε και η ερευνητική ομάδα, όπου δεν ακολουθήθηκε καμία διαδικασία, δεν υπεγράφη κανένα χαρτί, δεν ελήφθησαν αποτυπώματα, κλπ.

Για τον ερευνητή-δημοσιογράφο είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό το ότι η όλη διαδικασία γίνεται εν πολλοίς από στελέχη ιδιωτικών εταιρειών, τα πληρώματα των πλοίων, χωρίς καν μεσολάβηση πολλές φορές κάποιας δημόσιας αρχής: «Ίσως είναι ένα ιδιωτικοποιημένο σύστημα επαναπροωθήσεων, γιατί οι επαναπροωθήσεις γίνονται από τα πληρώματα των πλοίων. Αυτοί εμπλέκονται στη διαδικασία. Στο πλοίο επάνω δεν υπάρχει Λιμενικό κάποιας χώρας. Το στενάχωρο είναι ότι οι εταιρείες επιτελούν αυτό το έργο, όμως το ότι κλειδώνουν αυτούς τους ανθρώπους σε σκοτεινά δωμάτια στο γκαράζ, αυτό ξεπερνάει την υποχρέωσή τους για όποιες ευθύνες έχουν απέναντι στο ελληνικό και ιταλικό κράτος.»

Ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη εδώ:

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο