Προϋπολογισμός: Φτωχοποίηση για τους πολλούς, δώρα για τους ολιγάρχες

Ανακοινώσεις ΜέΡΑ25, Ομάδα Παρέμβασης στο Κοινοβουλευτικό Έργο
18 Δεκ, 2023

Όπως με το Προσχέδιο, έτσι και με την τελική Έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2024, η κυβέρνηση της Μητσοτάκης ΑΕ επιδιώκει να παρουσιάσει μια μαγική εικόνα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της. Ωστόσο, ακόμα κι έτσι, δεν κατορθώνει να κρύψει ότι επιφυλάσσει αφενός ακραία λιτότητα και φτωχοποίηση των πολλών μέσω της ακρίβειας, των περικοπών και της φορολογικής αφαίμαξης και αφετέρου, πλουσιοπάροχες επιδοτήσεις στους ολιγάρχες-μετόχους της.

Ας δούμε τα βασικά μεγέθη:

Η κυβέρνηση προβλέπει για το 2024 μεγέθυνση του ΑΕΠ κατά 2,9% σε σταθερές τιμές. Πρόκειται για ένα στρεβλό μοντέλο δήθεν «ανάπτυξης», καθώς βασίζεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στη φούσκα των ακινήτων, τον τουρισμό και την εστίαση. Παράλληλα, θέτει ως στόχο για το 2024 την επαναφορά σε ογκώδες πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 2,1% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας, όπως έχει μασκαρευτεί να λέγεται το διαρκές μνημόνιο. Αυτό σημαίνει ότι θα φορτωθούμε στις πλάτες μας ακόμα 5 δισ. ευρώ μέσω περαιτέρω φορολόγησης και περικοπών στις κοινωνικές δαπάνες, που θα προστεθούν στο πρωτογενές πλεόνασμα των 2,56 δισ. € ή 1,1% του ΑΕΠ φέτος.

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση εκτιμά ότι ο ρυθμός της ιδιωτικής κατανάλωσης θα μειωθεί κι άλλο το 2024 σε μόλις 1,3%, έναντι 2,9% το 2023 και 7,5% το 2022 και της δημόσιας θα παρουσιάσει μείωση (-1,6%). Επιπροσθέτως, η περαιτέρω αδυναμία των εξαγωγών (ρυθμός αύξησης 5,6% το 2024 από 2,7% φέτος) με παράλληλη αύξηση των εισαγωγών κατά 4,6%, δεν οδηγεί σε αποκλιμάκωση του ελλείμματος ισοζυγίου, καθιστώντας ακόμα πιο επισφαλή την προσδοκώμενη ανάκαμψη. Το πλέον αντιπροσωπευτικό του στρεβλού, αντικοινωνικού μοντέλου ανάπτυξης της χώρας συνίσταται στην πρόβλεψη για σημαντική αύξηση των επενδύσεων (Ακαθάριστος Σχηματισμός Παγίου Κεφαλαίου) στο 15,1% το 2024 έναντι 7,1% εφέτος και ενώ η κυβέρνηση είχε προϋπολογίσει πέρυσι αύξηση 16%, αλλά ταυτόχρονα προβλέπει περαιτέρω μείωση του ρυθμού απασχόλησης και διατήρηση του ποσοστού ανεργίας στα ίδια, υψηλά επίπεδα! Αυτή η αντίφαση, από τη μια να αυξάνονται οι «επενδύσεις» αλλά αυτό να μην έχει αντίκρισμα στην απασχόληση, έχει μια πολύ απλή εξήγηση: δεν πρόκειται για παραγωγικές επενδύσεις που αυξάνουν την απασχόληση, αλλά για παρασιτικές τοποθετήσεις κεφαλαίου, δηλαδή αγορές ακινήτων προς εκμετάλλευση –goldenvisa και συνεπαγόμενα airbnb– οι οποίες έχουν μηδενική συσχέτιση με την απασχόληση και αρνητική όσον αφορά το στεγαστικό πρόβλημα, συμβάλλοντας καθοριστικά στη φούσκα των ακινήτων.

Περαιτέρω, αναφορικά με το Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης, δηλαδή Έσοδα και Δαπάνες:

Έσοδα

Τα καθαρά έσοδα το 2024 προβλέπεται να αυξηθούν κατά 3,2 δισ. € έναντι του 2023, φτάνοντας τα 68,4 δισ. € από τα 62,1 το 2023 που προβλέπονταν αρχικά στον περυσινό προϋπολογισμό. Όπως είναι αναμενόμενο, η άνοδος αυτή θα προέλθει κατά κύριο λόγο από τη φορολογία, καθώς οι συνολικοί φόροι θα φτάσουν τα 63 δισ. € από τα 56,7 το 2023 που προβλέπονταν στον περυσινό προϋπολογισμό. Για μια ακόμη χρονιά, η φοροαφαίμαξη θα προέλθει κυρίως από τους άκρως ταξικούς έμμεσους φόρους και συγκεκριμένα από τον ΦΠΑ (24,4 δισ. € έναντι 23,2 φέτος) και τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης (περισσότερα από 7 δισ. €, όπως και το 2023). Συνολικά, αυτοί οι άκρως ταξικοί φόροι θα αυξηθούν κατά 1,5 δισ. € έναντι του 2023 και κατά 3,2 δισ. € έναντι του 2022! Ο άγρια ταξικός χαρακτήρας της φορολογίας από την Μητσοτάκης ΑΕ αναδεικνύεται και από την εντεινόμενη μεταβολή του μείγματος έμμεσων προς άμεσους φόρους, με τους πρώτους να αυξάνονται αναλογικά περισσότερο και πλέον να τείνουν να ξεπεράσουν ακόμα και το 60% του συνόλου! Επιπροσθέτως, όπως και τα προηγούμενα δύο χρόνια, έτσι κι εφέτος, επισημαίνουμε ότι η πρόβλεψη για τέτοια ογκώδη άντληση εσόδων από έμμεσους φόρους δεν συνιστά τίποτα άλλο από παραδοχή της κυβέρνησης ότι όχι απλώς ελπίζει αλλά επιδιώκει τη διατήρηση ή και περαιτέρω άνοδο των τιμών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Παράλληλα, το ύψος των εσόδων από την είσπραξη ΕΝΦΙΑ προβλέπεται ότι θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα (2,5 δισ. €), ενώ θα αυξηθεί περαιτέρω κατά 1 δισ. € και θα αγγίξει τα 13,5 δισ. € ο φόρος εισοδήματος των φυσικών προσώπων, τα οποία θα εξακολουθήσουν να πληρώνουν τη μερίδα του λέοντος σε σχέση με τα νομικά πρόσωπα που θα δουν και μείωση κατά 300 εκατ. €.

Δαπάνες

Αντιθέτως, στο σκέλος των δαπανών, το σύνολο των Μεταβιβάσεων (υγεία, πρόνοια, άνεργοι, ΟΤΑ) προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω και να πέσει κάτω από 32,3 δισ. €, έναντι 33,5 φέτος και 34,6 το 2022!

Από την άλλη, για την ολιγαρχία… «λεφτά υπάρχουν»: Συνολικά 12,1 δισ. € (8,5 δισ. € μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και άλλα 3,6 δισ. € του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) θα καταλήξουν στις τσέπες των ολιγαρχών. Προς επίρρωση, ας μην διαλάθει της προσοχής μας η τάση της Μητσοτάκης ΑΕ να προβαίνει σε απευθείας αναθέσεις, αντλώντας κεφάλαια από το ΠΔΕ και ΤΑΑ κατά το δοκούν και έχοντας παράσχει στον εαυτό της το δικαίωμα αυτό μέσω νομοθέτησης, βλέπε τα 600 εκ ευρώ προς τους γνωστούς εθνικούς εργολάβους για τη Θεσσαλία, με απευθείας αναθέσεις.

Δημόσιο χρέος

Το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 401 δισ. € στο τέλος του 2023 (παρόλο που ήδη το Σεπτέμβριο άγγιξε τα 403 δισ.€), έναντι 400,3 το 2022, ενώ για το 2024 προβλέπεται ότι θα διατηρηθεί στο ίδιο επίπεδο. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 357 δισ. € στο τέλος του 2023, έναντι 356,6 δισ.€ το 2022, ενώ το 2024 προβλέπεται ότι θα σταθεροποιηθεί στα 356 δισ. €. Αξίζει εδώ να υπενθυμίσουμε ότι, χάρη στην «επιτυχία» όλων των μνημονιακών κυβερνήσεων, εντός του 2024, οι ετήσιες καταβολές της χώρας προς εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους –σύμφωνα με τον ΟΔΔΗΧ– ανέρχονται σε 14,7 δισ. €. Κι όλα αυτά, τη στιγμή κατά την οποία το πραγματικό ετήσιο κόστος εξυπηρέτησής του υπερβαίνει ακόμα και τις αισιόδοξες κυβερνητικές προβλέψεις για τον αντίστοιχο ρυθμό «ανάπτυξης»…

ΜέΡΑ25 – Ομάδα Παρέμβασης στο Κοινοβουλευτικό Έργο

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο