Πάει σχεδόν ένας μήνας από την ημέρα που η Κυβέρνηση αποφάσισε την αναστολή των μαθημάτων σε σχολεία και πανεπιστημιακά ιδρύματα, για την πολύ σωστά πρόληψη και μείωση της διασποράς του COVID-19. Η υπουργός Παιδείας τις επόμενες ημέρες με δηλώσεις της ξεκαθάριζε πως το σύστημα είναι έτοιμο να περάσει στη φάση της τηλεκπαίδευσης χωρίς να δημιουργηθούν σημαντικά προβλήματα. Δεν θα συζητήσουμε τίποτα παραπάνω αν μετά από τις 20 και πλέον μέρες τα αποτελέσματα δικαίωναν την κ. Κεραμέως.
Δυστυχώς σήμερα, κινδυνεύουν μαθητές και φοιτητές να χάσουν στην καλύτερη των περιπτώσεων ένα εξάμηνο έως και την έσχατη περίπτωση της απώλειας ολόκληρης χρονιάς.
Στις μικρές σχολικές τάξεις το μέτρο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν έχει μπει σε εφαρμογή ενώ στις λυκειακές και γυμνασιακές τάξεις τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά ανεπαρκή. Ο όγκος των μαθητών που έχει μείνει εκτός λόγω αδυναμίας συμμετοχής, εξαιτίας έλλειψης υπολογιστή ή/και ίντερνετ είναι μεγάλος και η Κυβέρνηση επιλέγει συνειδητά να αδιαφορεί για αυτούς τους νέους, που κατά πάσα πιθανότητα ανήκουν σε χαμηλότερα μισθολογικά στρώματα και άρα δεν αποτελούν ακροατήριο της. Ακόμη όμως και αν συγκρίνουμε αυτές και αυτούς που συμμετέχουν στις τηλεδιασκέψεις έχουμε μαρτυρίες παραδειγμάτων πως το σύστημα πέφτει συνεχώς, μαθητές και εκπαιδευτικοί χρειάζονται επιπλέον εξοικείωση με τα ηλεκτρονικά μέσα και είναι αδύνατη η παράδοση μαθημάτων φυσικομαθηματικών που απαιτούν επιπλέον υλικά, που προς το παρόν δεν έχει ανοίξει η συζήτηση για το πως θα φροντίσουν να καλύψουν.
Στα πανεπιστήμια ενώ θα περιμέναμε η τηλεκπαίδευση να κυλήσει πιο ομαλά, τα αποτελέσματα είναι εξίσου δραματικά. Με ορισμένα μόνο τμήματα να προχωρούν στην εφαρμογή των τηλεδιασκέψεων και σε πολλές περιπτώσεις με πρωτοβουλία φοιτητών (βλ. ΠΑΠΕΙ).
Το σημαντικότερο όμως σημείο που πρέπει να σταθούμε είναι το ζήτημα των εξεταστικών περιόδων που υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε να αρχίσουν από τα τέλη Μαΐου. Οι εξελίξεις όμως επιτάσσουν την αναθεώρηση κάποιων σταθερών. Τι θα γίνει με τις ημερομηνίες εξετάσεων; Τι θα γίνει με την διδακτέα και εξεταστέα ύλη;
Η υπουργός κ. Κεραμέως δεν έχει δώσει καμία απάντηση και επιλέγει την λογική “βλέποντας και κάνοντας”. Που στην παρούσα φάση αποτελεί την χειρότερη επιλογή που θα μπορούσε να κάνει. Ζητάμε από την υπουργό να ανακοινώσει άμεσα, αν είναι και δυνατόν μέσα στην εβδομάδα, τις τελικές της αποφάσεις ώστε να μπορέσουν μαθητές και φοιτητές να προετοιμαστούν κατάλληλα και ανάλογα.
Ως Νεολαία ΜέΡΑ25 θεωρούμε πως η εξεταστέα ύλη θα πρέπει να είναι όλα όσα διδάχθηκαν μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, χωρίς υποσημειώσεις και παραθυράκια για sos θέματα που έπρεπε να γνωρίζουν, οι μαθητές και οι φοιτητές της χώρας.
Ειδικά για τους μαθητές της τρίτης λυκείου, δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να ανοίξουμε την συζήτηση για αναθεώρηση του υφιστάμενου πλαισίου των πανελλαδικών, με την βάση των οποίων διαφωνούμε. Όμως κάνουμε έκκληση στην κυβέρνηση να σκεφτεί σοβαρά εναλλακτικές για τον τρόπο των εισαγωγικών εξετάσεων (πχ χρησιμοποιώντας τους βαθμούς του πρώτου τετραμήνου, ως ποσοστό του τελικού βαθμού εισαγωγής). Καθώς το ήδη υπάρχον σύστημα τους εξουθένωνε πόσο δε μάλλον υπό αυτές τις συνθήκες το άγχος τους θα είναι ακόμη μεγαλύτερο.
Δεν είναι η ώρα για μικροπολιτική και υψηλές κορώνες. Όμως ο όγκος των μαθητών και φοιτητών είναι τόσος μεγάλος που δεν μπορούμε να διαχειριστούμε το ζήτημα επιπόλαια. Να μην διανοηθεί η κ. Κεραμέως να θεωρήσει το μέτρο των τηλεδιασκέψεων και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ως απόλυτα επιτυχές που θα σήμαινε και την φυσιολογική συνέχεια του εκπαιδευτικού χρόνου.
Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.