Μνημόνια και πολιτισμός δεν συνάδουν

Πολιτική
17 Ιούν, 2020

Η επιστήμη και η τέχνη ανήκουν σε όλο τον κόσμο, και μπροστά τους εξαφανίζονται όλα τα σύνορα.
Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε

Στις 16 Ιουνίου 2020 η Eurostat δημοσιοποίησε τις οικονομικές παροχές κάθε κράτους για τον πολιτισμό, βάσει του οποίου η Ελλάδα είναι η τελευταία της Ευρώπης σε δημόσιες δαπάνες για τον πολιτισμό ως ποσοστό του ΑΕΠ, με μόλις 0,3% έναντι 1% του ευρωπαϊκού μέσου όρου (2018). Διόλου τυχαία η σύμπτωση με την απόφαση κατάργησης των καλλιτεχνικών μαθημάτων και της μουσικής από τη Μέση Εκπαίδευση που ανακοινώθηκε χθες. Η Υπουργός Παιδείας κατάφερε να καταργήσει τα ‘επικίνδυνα’ μαθήματα για την κυβέρνηση, αυτά των καλλιτεχνικών και των κοινωνικών επιστημών. Δηλαδή του σκέφτεσαι και του πράττειν. Φοβούνται την τέχνη γιατί είναι πολιτική, γιατί αφορά την ελευθερία του ατόμου να εκφραστεί και να προβεί σε δράσεις. Επηρεάζει και αυτούς που την παράγουν αλλά και αυτούς που την βλέπουν.

Η τέχνη μπορεί να αλλάξει, αν όχι τον κόσμο, σίγουρα τις αντιλήψεις και τις γνώμες των ανθρώπων.
Μπορεί να κάνει κριτική και να αμφισβητήσει.
Μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους
Μπορεί να μας κάνει να δούμε τα πράγματα με άλλο μάτι και να μας φανερώσει μια άλλη κρυμμένη οπτική.
Μπορεί να μας αποκαλύψει ζητήματα που αποσιωπούνται λόγω οικονομικών ή πολιτικών συμφερόντων.
Και το σημαντικότερο μπορεί να μας κάνει να σκεφτόμαστε και να φανταζόμαστε.

Για αυτούς τους λόγους η τέχνη είναι σημαντική και για αυτούς τους λόγους η κυβέρνηση δεν θέλει να έχει καμιά σχέση με τους καλλιτέχνες, καθώς όχι μόνο δεν καταλαβαίνει αυτά τα πράγματα, αλλά τα θεωρεί επικίνδυνα και εχθρικά απέναντί της. Θέλει ένα σχολείο με μαθητές άβουλα όντα, χωρίς καμία κριτική σκέψη γι’ αυτό και αποξηλώνει τα καλλιτεχνικά μαθήματα από τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Για τους ίδιους λόγους διαλύονται οι κρατικοί θεσμοί και φορείς του πολιτισμού και έχει παραχωρηθεί όλο το έμψυχο και άψυχο δυναμικό του εγχώριου πολιτισμού σε ιδιωτικές πρωτοβουλίες και συμφέροντα.

Για τους ίδιους λόγους δεν έχει υπάρξει χάραξη πολιτιστικής, πολιτικής και καλλιτεχνικής παιδείας σε βάθος χρόνου, αλλά έχουν υπάρξει από πλευράς Υπουργείου σχέδια για καζίνα και από πλευράς τοπικής αυτοδιοίκησης αντιαισθητικές συναυλίες πάνω σε καρότσες φορτηγών.

Το μάθημα των Καλλιτεχνικών στο Λύκειο συμπεριλαμβάνει χιλιάδες υποψηφίους καθώς αφορά τις Αρχιτεκτονικές σχολές, τις σχολές Γραφιστικής, Συντήρησης Έργων Τέχνης και Διακόσμησης αλλά και τις Σχολές Καλών Τεχνών. Οι εισακτέοι σε αυτές τις σχολές είναι 1500 περίπου. Όλοι αυτοί σπρώχνονται προς τους ιδιώτες παρόχους και η εκπαίδευση γίνεται ακόμα πιο ταξική. Όποιος έχει λεφτά, έχει πρόσβαση και στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τέλος, θέλουμε να πιστεύουμε ότι πίσω από αυτή την απόφαση δεν κρύβεται διαθεσιμότητα για τους καθηγητές των ειδικοτήτων αυτών και δεν θα επαναληφθεί η ιστορία του 2013 με την κατάργηση ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ και 2500 περίπου καθηγητές σε διαθεσιμότητα.

Τομέας Παιδείας & Τομέας Πολιτισμού ΜέΡΑ25

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.