Χωρίς σχέδιο και με αντιφάσεις οι κυβερνητικές εξαγγελίες για τον ΟΣΕ
Το ΜέΡΑ25 παρακολουθεί με ανησυχία τις πρόσφατες εξαγγελίες του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, για το μέλλον του ελληνικού σιδηροδρόμου. Δυστυχώς, αντί για ουσιαστικές λύσεις, γίναμε μάρτυρες ενός επικοινωνιακού σόου με πλήθος ασάφειες, τεχνικές ελλείψεις και σοβαρά ερωτήματα για την αξιοπιστία και τη διαφάνεια των προθέσεων της κυβέρνησης.
Η παραδοχή της ανάγκης «επανεκκίνησης» της σύμβασης του 2022 με τη Hellenic Train, η οποία επιδοτεί για 15 χρόνια τους Ιταλούς με 750 εκατ. ευρώ χωρίς ουσιαστικές επενδύσεις, αποτελεί ομολογία αποτυχίας. Η ίδια η κυβέρνηση που θέσπισε τον νόμο 4953/2022, σήμερα τον αμφισβητεί. Οι πολίτες έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν: ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για αυτή τη σύμβαση; Ποιο είναι το νέο σχέδιο και με ποια διαφάνεια προχωρούν οι διαπραγματεύσεις;
Παράλληλα, οι εξαγγελίες για την εφαρμογή του «μοντέλου ΔΕΗ» στον ΟΣΕ εγείρουν ανησυχίες. Η εμπειρία της ΔΕΗ συνοδεύτηκε από αυξήσεις στα τιμολόγια και μεταφορά βαρών στους πολίτες. Δεν έχει δοθεί καμία σαφής απάντηση για το αν η ίδια πρακτική θα εφαρμοστεί στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Το νέο σύστημα γεωεντοπισμού μέσω της πλατφόρμας HEPOS παρουσιάστηκε ως τεχνολογική καινοτομία, ωστόσο βασίζεται σε δίκτυα κινητής τηλεφωνίας που παρουσιάζουν μεγάλα κενά κάλυψης στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας–Θεσσαλονίκης. Οι ασάφειες στις δηλώσεις του υπουργού, με αναφορές σε «δορυφορική μετάδοση» και «κάμερες στα πιλοτήρια», δεν συνοδεύτηκαν από τεκμηρίωση ή χρονοδιάγραμμα.
Η δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος ETCS ανακοινώθηκε χωρίς πιστοποίηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ενώ η εγκατάστασή του παραμένει ημιτελής. Η υπόσχεση ότι το σύστημα θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία το φθινόπωρο του 2025 έρχεται σε αντίθεση με παλαιότερους κυβερνητικούς ισχυρισμούς περί ολοκλήρωσης ήδη από το 2007.
Την ίδια ώρα, τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία και τη Φθιώτιδα μετά τις φυσικές καταστροφές προχωρούν με μεγάλη καθυστέρηση. Οι απευθείας αναθέσεις έργων ύψους 450 εκατ. ευρώ, χωρίς διαγωνισμό, σε συγκεκριμένες εργοληπτικές εταιρείες (ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ, ALSTOM) δημιουργούν ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα και τη διαφάνεια της διαδικασίας.
Η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται για τον Σιδηροδρομο. Αν ενδιαφερόταν, θα είχε προχωρήσει στα βασικά:
- Κατάργηση της σκανδαλώδους σύμβασης με τη Hellenic Train και πλήρη διαφάνεια στις νέες διαπραγματεύσεις
- Άμεση, πιστοποιημένη και ασφαλής λειτουργία του συστήματος ETCS σε όλο το δίκτυο
- Ενίσχυση των αρμόδιων εποπτικών αρχών (ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ), με επαρκή στελέχωση και θεσμική ανεξαρτησία
- Έναν δημόσιο, αξιόπιστο και κοινωνικά προσβάσιμο σιδηρόδρομο, που δεν θα λειτουργεί με κριτήρια κερδοφορίας αλλά με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον
Όλες και όλοι αξίζουμε σιδηροδρομικές μεταφορές που προσφέρουν ασφάλεια, συνέπεια και διαφάνεια – όχι άλλα πειράματα ή πρόχειρες υποσχέσεις.
Ως Τομέας Μεταφορών και Υποδομών του ΜέΡΑ25 αγωνιζόμαστε για Δημόσιο, Σύγχρονο, Ασφαλή Σιδηρόδρομο.
Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.