Γιάνης Βαρουφάκης: Τα μνημονιακά κόμματα παρέδωσαν τα κλειδιά του ελέγχου του Κράτους στην Τρόικα

Ανακοινώσεις ΜέΡΑ25
17 Φεβ, 2021

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ένα νομοσχέδιο για τη φορολογική αρχή οποιασδήποτε χώρας είναι κεντρικής σημασίας, γιατί άλλωστε το κράτος έχει μονοπώλιο σε δύο πράγματα, στη βία και στο δικαίωμα να αποσπά περιουσία, πόρους και εισοδήματα από τους πολίτες. Και έχει πολύ μεγάλη σημασία η διαδικασία, η αρχή που διαχειρίζεται κάτι τέτοιο.

Θα μου επιτρέψτε, όμως, κύριε Πρόεδρε, εν μέσω χιονιά και πανδημίας να μεταφέρω στη Βουλή, στην Ολομέλεια ένα μήνυμα που πήρα από πολίτες της Λέσβου. Γνωρίζετε πολύ καλά τις τραγικές, απάνθρωπες και απαξιωτικές συνθήκες, υπό τις οποίες αυτήν τη στιγμή διαβιούν πρόσφυγες, μετανάστες μέσα στις λάσπες. Δεν πρόκειται να κάνω αντιπολίτευση σε αυτό το θέμα. Απλά, θα μεταφέρω ειλικρινά ένα μήνυμα από πολίτες της Λέσβου.

Και θα σας το διαβάσω: «Αφήστε όσους από εμάς θέλουν να φιλοξενήσουν μια προσφυγική οικογένεια μέσα στο κρύο να το κάνουν. Σας μιλάμε για τα σπίτια μας, τα δικά μας σπίτια που θα γίνουν πιο ζεστά και ανθρώπινα, όταν μπουν μέσα για λίγο καιρό όσοι σ’ αυτόν τον κόσμο στάθηκαν άτυχοι. Ανοίγουμε τα σπίτια μας σε συνανθρώπους που κρυώνουν. Κάντε το χρέος σας σαν άνθρωποι, αν μη τι άλλο, και επιτρέψτε το δημιουργώντας το πλαίσιο, για να μπορούμε να το κάνουμε, όχι μόνο για πρόσφυγες αλλά και για Έλληνες, όσους ανεξαρτήτως έχουν ανάγκη από ζεστασιά τις δύσκολες αυτές μέρες του χειμώνα.»

Μιλάμε για πενήντα οικογένειες αυτήν τη στιγμή από όλη τη Μυτιλήνη, που είναι έτοιμη η κάθε οικογένεια για τρεις-τέσσερις εβδομάδες να φιλοξενήσουν μια οικογένεια προσφύγων στο σπίτι τους. Έχουν έρθει σε επαφή, μας λένε, με τις τοπικές αρχές, τις κυβερνητικές αρχές και δεν βρίσκουν άκρη. Αν είναι δυνατόν!

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης, κοιτάξτε το. Εγώ μπορώ να σας δώσω τα στοιχεία αυτών των ανθρώπων. Δεν είναι κομματικά μέλη, δεν έχουν σχέση με το ΜέΡΑ25, να έρθουν σε επαφή, να τους πείτε την απάντηση στο ερώτημα με το οποίο κλείνουν. Και ξαναλέμε: «Αν δεν γίνεται να τους πάρουμε σπίτι μας, πείτε μας γιατί, για να ξέρουμε». Αυτά για εισαγωγή.

Έλεγα, λοιπόν, ότι οι φορολογικές αρχές μιας πολιτείας είναι το εργαλείο κάθε κράτους, ίσως το ίδιο σημαντικό και πιο σημαντικό από τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας. Η φορολογική αρχή, όπως ξέρουμε, έχει μια υπέρμετρη εξουσία. Και εδώ τίθεται ένα μεγάλο ζήτημα και ηθικό και πολιτικό και λειτουργικό: Εκείνος ή εκείνη που αποφασίζει σε ποιον θα γίνει επιθετικός φορολογικός έλεγχος έχει μια τεράστια εξουσία. Γνωρίζουμε πολύ καλά σε αυτήν τη χώρα στο παρελθόν ότι έχει αυτή η υπέρμετρη εξουσία πολλές φορές χρησιμοποιηθεί καταχρηστικά. Πολλές τυραννίες μπορούν να στηθούν χρησιμοποιώντας τη φορολογική αρχή.

Επιτρέψτε μου μια ιστορική αναδρομή στις μέρες που πρωτομπήκα στο Υπουργείο Οικονομικών το 2015, γιατί τότε αντιμετώπιζα, από τη μία μεριά, τους συντρόφους μου του ΣΥΡΙΖΑ, που η πολιτική του κόμματος -στο οποίο δεν ανήκα, όπως γνωρίζετε- ήταν η επιστροφή της ημιαυτόνομης τότε, θυμάστε, Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων ουσιαστικά στην εποπτεία και στον έλεγχο, στη διαχείριση του Υπουργού. Από την άλλη, είχα την Τρόικα, η οποία επέμενε για ακόμα μεγαλύτερη αυτονόμηση της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, αλλά ουσιαστικά αυτό που ζητούσαν ήταν να πάρουν εκείνοι, οι Τροϊκανοί, τον έλεγχο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.

Ήμουν μεταξύ αυτής της Σκύλλας και αυτής της Χάρυβδης. Οι μεν ήθελαν ο Υπουργός να έχει τον έλεγχο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, κάτι που εγώ δεν το ήθελα. Γιατί εγώ πιστεύω ότι κανένας Υπουργός δεν πρέπει να έχει τη δυνατότητα να διατάξει τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων να κάνει επιθετικούς φορολογικούς ελέγχους στους πολιτικούς του αντιπάλους ή να κάνει τέτοιου είδους φορολογικούς ελέγχους επιθετικούς και καταχρηστικούς, σε ανταγωνιστές κάποιων επιχειρηματικών συμφερόντων.

Τα ξέρουμε πάρα πολύ καλά αυτά πώς δουλεύουν. Από την άλλη μεριά, δεν ήμουν διατεθειμένος και δεν το έκανα -ένας από τους λόγους που παραιτήθηκα- να υπογράψω, έτσι ώστε η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων να περάσει στην Τρόικα, όπως και έγινε με τον ν. 4389/2016.

Θυμάμαι ότι την πρώτη βδομάδα που ήμουνα στο Υπουργείο, κύριε Υπουργέ -αυτό δεν τιμάει την παράταξη και την κυβέρνηση στην οποία συμμετείχα- ήρθε ένας συνδικαλιστής μετά από μία συνάντηση, όπου προσπαθούσα να πείσω τους συνδικαλιστές του Υπουργείου Οικονομικών ότι χρειάζεται να είναι ανεξάρτητη η Αρχή Δημοσίων Εσόδων, αλλά υπό τον έλεγχο του Ελληνικού Κοινοβουλίου της Ελληνικής Πολιτείας, όχι της Τρόικας. Θυμάμαι, λοιπόν, ότι ένας τέτοιος συνδικαλιστής, ένας εκπρόσωπος ήρθε και μου λέει «πρέπει να διώξεις την κυρία» -δεν θα πω το όνομά της, ήταν Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων εκείνη την εποχή- «και να βάλεις εμένα». Ο κύριος αυτός είναι στην Αίθουσα αυτή σήμερα. Είναι ο κ. Αλεξιάδης! Είχατε το θράσος να αναφερθείτε σε αυτά που κάνατε ως πολιτική Βαρουφάκη.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το βασικό ζητούμενο της διαπραγμάτευσης στην οποία εγώ συμμετείχα ήταν πώς δεν θα έχω εγώ ως Υπουργός Οικονομικών έλεγχο πάνω στην καταχρηστική εξουσία της φορολογικής αρχής, αλλά και πώς δεν θα έχει η Τρόικα τον έλεγχο. Αυτά ήταν τα ζητούμενα στην πρώτη μου ομιλία ή ίσως στη δεύτερη στο Eurogroup και θα το καταθέσω στα Πρακτικά της Βουλής. Αναφέρομαι ξεκάθαρα εδώ στη σελίδα 3 στην ανάγκη μιας φορολογικής αρχής με μεγαλύτερη ανεξαρτησία αλλά και διαφάνεια μπροστά στο Κοινοβούλιο.

Θα καταθέσω και ένα δεύτερο έγγραφο το οποίο προκύπτει μετά την διαπραγμάτευση της 20ης Φεβρουαρίου, που είναι ο κατάλογος των μεταρρυθμίσεων που είχαμε προτείνει τότε ως Υπουργείο Οικονομικών μετά την ενδιάμεση συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου, στην οποία ξεκάθαρα αναφέρεται το εξής, το οποίο είναι στα ελληνικά: «Διαχείριση εσόδων. Η Ελλάδα θα εκσυγχρονίσει τη φορολογική και τελωνειακή διοίκηση επωφελούμενη της διαθέσιμης τεχνικής βοήθειας. Η Ελλάδα θα ενισχύσει τη διαφάνεια και διεθνή εμβέλεια της διαδικασίας, μέσω της οποίας ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων διορίζεται, παρακολουθούνται οι επιδόσεις του και αντικαθίσταται, στο πλαίσιο μιας πολιτικής η οποία θέτει τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων υπό την άμεση εποπτεία του Ελληνικού Κοινοβουλίου.» Υπάρχουν και άλλα εδώ τα οποία είναι σ’ αυτό το κλίμα.

Αυτή η προσπάθειά μου. Ούτε στον Υπουργό ούτε στην Τρόικα. Τελικά, μετά τη συνθηκολόγηση ξέρουμε τι έγινε. Πήγε στην Τρόικα. Αλλά επειδή ο κ. Αλεξιάδης κατέθεσε στα Πρακτικά και ένα άρθρο από την «Καθημερινή», στο οποίο αναφέρεται ότι εγώ είχα όντως προτείνει στην Τρόικα, στους δανειστές Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων με κοινοβουλευτικό έλεγχο, δεν χρειάζεται να ανατρέχει κάποιος σε εφημερίδες. Δυστυχώς, δεν είναι ο κ. Τσακαλώτος εδώ. Γιατί στην τελετή παράδοσης, όταν παρέδωσα στον αδερφό και σύντροφό μου, Ευκλείδη Τσακαλώτο, τότε το Υπουργείο Οικονομικών την 6η Ιουλίου είπα ακριβώς τα εξής, τα οποία είναι verbatim και μπορείτε να τα δείτε και να τα ακούσετε στο youtube. Είπα: «Το οργανόγραμμα Υπουργείου, το οποίο κληρονομήσαμε την 25η Ιανουαρίου, προβλέπει μία ημιαυτόνομη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων» -αυτή που κληρονόμησα από εσάς, κύριε Σταϊκούρα, και τον προϊστάμενό σας τότε- «αν θέλετε ένα καθεστώς το οποίο κατ’ εμέ είναι προβληματικό.

Και είναι προβληματικό, γιατί αυτή η αυτονόμηση εντός του Υπουργείου σημαίνει ότι ο Υπουργός εισπράττει το πολιτικό κόστος, χωρίς να έχει τις απαραίτητες δυνατότητες παρέμβασης που θα έπρεπε να έχει κάποιος που εισπράττει το πολιτικό κόστος. Στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης το Υπουργείο και η Κυβέρνηση στο σύνολό της κατέθεσε πρόταση στους θεσμούς για τη δημιουργία μιας αυτοτελούς αρχής φόρων και δασμών, έτσι ώστε υπό την αιγίδα, επίβλεψη και διαχείριση διακομματικής επιτροπής της Βουλής η συλλογή των φορολογικών εσόδων να μην υπόκειται ούτε στην πολιτική αλλά ούτε στην πελατειακή επιχειρηματική επιρροή.» Αυτό ήταν από την ομιλία μου στην τελετή παράδοσης στον κ. Τσακαλώτο.

Τα λέω, για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ποια ήταν πολιτική η δική μου και τι έγινε τελικά με το ν. 4389, με τον οποίο ουσιαστικά τα κλειδιά των δημοσίων εσόδων παραδόθηκαν στην Τρόικα. Τρόικα κερνά και ολιγαρχία πίνει από εκείνη τη μέρα.

Κύριε Υπουργέ, σας άκουσα πριν να διαπληκτίζεστε με τον κ. Τσακαλώτο. Μα, γιατί; Ήσασταν άδικος, κύριε Υπουργέ. Του είπατε «όλο λόγια, λόγια, λόγια.» Τι λόγια; Ο κ. Τσακαλώτος υπέγραψε δύο μνημόνια, το ένα το καλοκαίρι του 2015 και το δεύτερο που το ονόμαζαν μεταμνημόνιο, οργουελιανά, ήταν τον Αύγουστο του 2018. Πάρα πολλά πράγματα έκανε ο κ. Τσακαλώτος, τα οποία εφαρμόζετε κι εσείς σήμερα. Βλέπω το νομοσχέδιο που περνάει σήμερα από τη Βουλή για την ΑΑΔΕ. Δεν κάνετε τίποτα άλλο από το να το μεταλλάσσετε κάπως. Ούτε καν να το μεταλλάσσετε. Κάποιες διακοσμητικές αλλαγές κάνετε. Δεν κάνετε κάτι σημαντικά διαφορετικό. Κινείστε ακριβώς στον άξονα αυτόν.

Να το δούμε λίγο πιο προσεκτικά; Η πλήρης αποκόλληση της ΑΑΔΕ από το δημόσιο ξεκίνησε με το νόμο το συγκεκριμένο στον οποίο αναφέρθηκα. Ο ίδιος ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ αναφερόταν σε ειδικό μισθολόγιο. Το είπατε και εσείς άλλωστε, αν δεν κάνω λάθος. Δεν το εισάγετε εσείς. Εσείς κάνετε κάποιες τροποποιήσεις, εισάγετε υψηλότερους μισθούς.

Εγώ δεν είμαι εναντίον των υψηλότερων μισθών. Υπάρχει το μοντέλο του Λι Κουαν Γιου της Σιγκαπούρης, ότι αυτός που είναι υπεύθυνος για τα φορολογικά έσοδα του κράτους πρέπει να αμείβεται και πιο πολύ, για να έχει μεγαλύτερο κίνητρο να είναι άτεγκτος ή άτεγκτη. Δεν διαφωνώ σε αυτό.

Εκεί που διαφωνώ μαζί σας, κύριε Υπουργέ, είναι το εξής. Τι είναι αυτό το πριμ, το βραβείο επίτευξης στόχων; Το ξέρω ότι σας το είπε η Τρόικα -το ξέρω, δεν το σκεφτήκατε εσείς- όπως το έλεγαν και σε εκείνους, όπως το έλεγαν και σε εμένα. Αλλά αυτό είναι απαράδεκτο. Φανταστείτε να βάλετε ένα πριμ αποτελεσματικότητας στους δικαστές, σύμφωνα με τους οποίους η αμοιβή τους, ο μισθός τους εξαρτάται από το ποσοστό των υποθέσεων που καταλήγουν σε καταδίκη του κατηγορούμενου. Δεν είναι δυνατόν να τους δίνετε πριμ, όταν βάζουν το χέρι πιο βαθιά στην τσέπη του φορολογούμενου. Να τους δώσετε πριμ ή μπόνους, για να κάνουν καλά τη δουλειά τους, ναι. Αλλά όχι ως ποσοστό των εσόδων και της επίτευξης των στόχων. Ξέρουμε τι είναι οι στόχοι. Είναι τα ματωμένα πλεονάσματα που πολύ σωστά λέει το ΚΚΕ.

Τελικά, και εσείς μέσα από τη συνθηκολόγηση με την Τρόικα φτιάξατε αυτήν τη δήθεν ανεξάρτητη αρχή. Τρομάρα της ανεξαρτησίας της! Είναι πλήρως εξαρτώμενη από την Τρόικα η αρχή δημοσίων εσόδων. Και αν δείτε και τον τρόπο με τον οποίο διορίζονται –θα το συζητήσουμε αυτό σε ένα σε ένα λεπτό-, είναι ξεκάθαρο: Φτιάξατε πραιτοριανούς της Τρόικας, με στόχο την εξασφάλιση υπέρ των δανειστών συγκεκριμένων ματωμένων πλεονασμάτων από τη μεγάλη μάζα του ελληνικού λαού και την εξασφάλιση ότι η ολιγαρχία δεν θα πιαστεί ποτέ για τη φοροδιαφυγή της. Αυτός ήταν ο στόχος της Τρόικας, αυτό επετεύχθη.

Η συνέχεια μεταξύ των δύο καθεστώτων ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας είναι ξεκάθαρη. Στο άρθρο 9 του ν. 4389 αναφέρεται ρητά στο σημείο γ’ πως το Συμβούλιο Διοίκησης –που βέβαια το ελέγχει η Τρόικα, όπως θα δούμε- καθορίζει γνωμοδοτώντας μισθολογικό καθεστώς και μπόνους του προσωπικού της Αρχής. Άρα, μην τσακώνεστε μεταξύ σας. Δεν κάνει. Τα ίδια πράγματα λέτε.

Πρόσφατα –το είπα και σε προηγούμενη Ολομέλεια σε εσάς, κύριε Υπουργέ- είδαμε ότι έχει ανατραπεί πλήρως ακόμα και το ίδιο το σκεπτικό της Τρόικας. Θυμάστε ότι μας έλεγαν οι Τροϊκανοί και σε εσάς τα έλεγαν και σε εσάς τα έλεγαν και σε εσάς τα έλεγαν ότι χρειάζεται μια ανεξάρτητη αρχή, εξαρτώμενη από εκείνους βεβαίως, η οποία να εφαρμόζει το φορολογικό δίκαιο, τη φορολογία, τη φορολογική πολιτική. Η φορολογική πολιτική εκπορεύεται από την Κυβέρνηση, από την Ολομέλεια της Βουλής, υποτίθεται –από την Τρόικα είναι κι αυτή- αλλά εφαρμόζεται από την ΑΑΔΕ.

Και εσείς πρόσφατα -και το είχαμε συζητήσει αυτό- ήρθατε και μας δώσατε συγκεκριμένα στοιχεία που ο διοικητής της ΑΑΔΕ εισηγείται σε εσάς φορολογικές πολιτικές, όχι τρόπο εφαρμογής. Βλέπουμε, δηλαδή, ότι είχε αρχίσει αυτή η ΑΑΔΕ να γίνεται ένα τεράστιο κράτος εν κράτει. Και δεν είναι μόνο το πώς λειτουργούν. Έχει πολύ μεγάλη σημασία η υποδομή του πώς λειτουργούν. Το λέγαμε αυτό και το ξαναλέγαμε αυτό ως ΜέΡΑ25 και θα συνεχίσουμε να το λέμε, ότι το φορολογικό λογισμικό μιας χώρας εμπεριέχει και ζητήματα εθνικής ανεξαρτησίας: Σε ποιους servers; Με ποιο λογισμικό; Ποιος έχει πρόσβαση σε αυτό το λογισμικό; Αυτά είναι ζητήματα εθνικής ασφάλειας. Το να υπάρχει μια εταιρεία στο εξωτερικό, η οποία έχει δώσει το λογισμικό το οποίο τελικά μέσα από δύο, τρεις ή τέσσερις άλλες εταιρείες έχει καταλήξει να είναι το λογισμικό της ΑΑΔΕ, χωρίς εσείς να ξέρετε καν ποιες είναι αυτές εταιρείες, και μια εταιρεία στη Silicon Valley μπορεί να πατήσει ένα κουμπί και να κλείσει την πρόσβαση που έχετε εσείς, η Κυβέρνηση, στα φορολογικά στοιχεία της χώρας, αυτό αποτελεί σκάνδαλο και αποτελεί απειλή στα θεμέλια της ελληνικής δημοκρατίας.

Η δήθεν ανεξαρτησία της ΑΑΔΕ ουσιαστικά εντελώς νομοτελειακά, με μαθηματική ακρίβεια οδήγησε σε αυτήν την έλλειψη εθνικής, δημοκρατικής κυριαρχίας επί του φορολογικού λογισμικού. Το ΜέΡΑ25 θα νομοθετήσει. Ήδη έχουμε καταθέσει πρόταση νόμου για την ανάκτηση της δημοκρατικής κυριαρχίας επί των φορολογικών στοιχείων και του φορολογικού software, λογισμικού.

Πάμε τώρα να δούμε τη συνέχεια μεταξύ αυτών που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ και αυτού που κάνετε εσείς, κύριε Υπουργέ. Ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ του 2016 προβλέπει τον διορισμό του διοικητή. Βασικά, έχουμε μια δυαρχία. Έχουμε το διοικητή και έχουμε τον εμπειρογνώμονα. Τον εμπειρογνώμονα τον ορίζει η Τρόικα. Η Τρόικα σας δίνει μια λίστα από τρία ονόματα και εσείς πρέπει να επιλέξετε το ένα. Σωστά; Αυτό το νομοθέτησε ο ΣΥΡΙΖΑ.

Η διοίκηση τώρα προκύπτει από μία ανώτατη επιτροπή επιλογής, όπου υπάρχουν μέσα δύο Τροϊκανοί και έξι κυβερνητικοί. Οι δύο αυτοί Τροϊκανοί, αν θέλετε, είναι το επιστέγασμα της χρεοδουλοπαροικίας. Οι δύο αυτοί άνθρωποι της τρόικας αποφασίζουν για το ποιοι θα είναι αυτοί από τους οποίους εσείς θα επιλέξετε τη διοίκηση. Οι υπόλοιποι είναι ο πρόεδρος του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής (ΑΣΕΠ), του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και δύο καθηγητές που έχετε διορίσει εσείς. Αυτοί επιλέγουν το short list.

Βλέπω -το γνωρίζουμε όλοι- ότι οι δυο Τροϊκανοί θα υπάρχουν εκεί μέσα, μαζί με τον Τροϊκανό εμπειρογνώμονα για επτά χρόνια από το 2016. Με άλλα λόγια, έχει ήδη προδιαγραφεί μία ενδιαφέρουσα συναίνεση μεταξύ υμών και υμών. Βλέπουμε ότι σε επτά χρόνια από την αρχή της λειτουργίας της ΑΑΔΕ με αυτόν τον τρόπο σιγά-σιγά η Τρόικα, εφόσον είστε όλοι καλά παιδιά, θα σας αφήσει να διορίζετε εσείς μόνοι σας, χωρίς ουσιαστικό έλεγχο από το Κοινοβούλιο. Δηλαδή, αυτό που προσπαθούσα εγώ και άλλοι σύντροφοι από τον ΣΥΡΙΖΑ τότε, να πετύχουμε μια πραγματικά ανεξάρτητη αρχή, η οποία να λογοδοτεί στη Βουλή, αυτό έχει καταργηθεί μέσα από αγαστή σύμπνοια της Νέας Δημοκρατίας με τον ΣΥΡΙΖΑ.

Ο ΣΥΡΙΖΑ τον τελευταίο καιρό συνεχώς μιλάει για προοδευτική διακυβέρνηση κόντρα σε εσάς, παίζοντας με αυτό το δίπολο της συντήρησης και της προόδου. Σύντροφοι του ΣΥΡΙΖΑ, με τέτοια πρόοδο τι να την κάνουμε τη συντήρηση; Δεν είναι –επιμένω- μόνο το ποιος έχει το δικαίωμα να διατάζει επιθετικούς ελέγχους σε πολιτικούς και επιχειρηματικούς αντιπάλους. Είναι το μέγα θέμα της φοροδιαφυγής.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στην ίδια τελετή παράδοσης του Υπουργείου Οικονομικών από εμένα στον κ. Τσακαλώτο είχα πει τα εξής που κι αυτά είναι καταγεγραμμένα: «Μία από τις πολύ σημαντικές εξελισσόμενες διαδικασίες σε αυτό το Υπουργείο είναι η επιχείρηση του ΣΔΟΕ σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, που στόχο έχει τον αλγοριθμικό έλεγχο των φορολογικών δηλώσεων, σε αντιπαράθεση με τις κινήσεις στους τραπεζικούς λογαριασμούς». Αυτά είναι verbatim πράγματα που είπα on camera στην τελετή παράδοσης. «Πιστεύουμε ότι μέχρι το Σεπτέμβριο θα έχει υπάρξει ένα σοβαρότατο πλήγμα στη φοροδιαφυγή στην Ελλάδα. Θα υπάρξουν σημαντικά ευρήματα τα οποία θα μετατραπούν σε σημαντικά έσοδα, δημόσια έσοδα. Αυτό είναι κάτι το οποίο θα συνεχιστεί και είμαι σίγουρος ότι ο κ. Τσακαλώτος θα προΐσταται σε αυτήν τη διαδικασία, η οποία έχει τόσο μεγάλη και οικονομική, αλλά, αν θέλετε, και πολιτισμική σημασία για τον τόπο μας.».

Για όσους δεν θυμούνται – και δεν έχετε κανένα λόγο να θυμάστε γιατί αυτό είχε θαφτεί πραγματικά- αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε μέσω του ΣΔΟΕ, της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών και της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων είναι κάτι πολύ απλό. Από τη μια μεριά, αλγοριθμικά, χρησιμοποιώντας όλα τα στοιχεία μεταβιβάσεων από ένα ΑΦΜ σε άλλο, τραπεζικών μεταβιβάσεων εντός και εκτός Ελλάδας Ελλήνων πολιτών, να κάνουμε έναν υπολογισμό ετησίως του πόσα χρήματα θα έπρεπε να έχει ένα συγκεκριμένο σημείο ΑΦΜ, για να δικαιολογείται συν-πλην 100.000 ευρώ -ένα πολύ μεγάλο περιθώριο σφάλματος- η συγκεκριμένη ποσότητα ευρώ που μετακινούνταν. Και παράλληλα, αυτό να συγκριθεί μετά με τις φορολογικές δηλώσεις του κάθε ΑΦΜ. Και αν υπάρχει μεγάλη αναντιστοιχία μεταξύ των δύο, μία κόκκινη ηλεκτρονική σημαία να σηκωθεί και να σου πει «εδώ υπάρχει πρόβλημα».

Αυτή ήταν το project μας. Ήταν ένα πολύ μεγάλο project στο οποίο προΐστατο ο Παναγιώτης Δάνης τότε Ειδικός Γραμματέας του ΣΔΟΕ και είναι αυτό στο οποίο αναφέρθηκα στην τελετή παράδοσης.

Η τελετή παράδοσης είχε γίνει την 6η Ιουλίου. Την 22η Ιουλίου ο Παναγιώτης Δάνης έστειλε ένα εμπιστευτικό έγγραφο στον Υπουργό Οικονομικών τότε, στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κ. Αλεξιάδη και στον Πρωθυπουργό.

Θα το καταθέσω στα Πρακτικά της Βουλής και αυτό μαζί με τα άλλα κείμενα στο τέλος της ομιλίας μου.

Με αυτό το έγγραφο ο κ. Δάνης ουσιαστικά έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας ότι αυτή η διαδικασία των αλγοριθμικών ελέγχων έχει τη δυνατότητα, σύμφωνα με τη δική του εκτίμηση, να αποφέρει έσοδα ανάλογα του ΕΝΦΙΑ μέσα από την πάταξη της φοροδιαφυγής, αυτός ο έλεγχος και εξηγεί γιατί.

Και θα καταθέσω και το τέταρτο έγγραφο της ημέρας, την παραίτηση του κ. Δάνη την 27 Νοεμβρίου του 2015 στην οποία κάνει συγκεκριμένες καταγγελίες, τις οποίες τις απευθύνει στον κύριο Πρωθυπουργό τότε, τον κ. Αλέξη Τσίπρα. Θα αναφερθώ σε πολύ λίγες από αυτές.

Θα αναφερθώ σε πολύ λίγες από αυτές. «Το εκπονηθέν στρατηγικό σχέδιο το οποίο είχε εγκριθεί από εσάς», αναφερόμενος στον Πρωθυπουργό, «αποβλέπει στον συνολικό, αυτόματο, ηλεκτρονικό έλεγχο με την ενοποίηση και αξιοποίηση του διάσπαρτου διαθέσιμου υλικού 1.270.047 ταυτοποιημένων μέχρι σήμερα μοναδικών ΑΦΜ για το χρονικό διάστημα από το 2000 μέχρι το 2014».

Σε επόμενη σελίδα της μακροσκελέστατης επιστολής παραίτησης του κ. Δάνη αναφέρει: «Σημειώνεται ότι για τον λόγο αυτόν στον δικτυακό τόπο διαβουλεύσεων του Υπουργείου Οικονομικών αναρτήθηκε από 25/5 μέχρι 5/6/2015 σχέδιο νόμου που συντάξαμε με θέμα «Πρόγραμμα Εθελοντικής Αποκάλυψης Κεφαλαίων και Επενδύσεων και Φορολογικής Συμμόρφωσης», αυτό ήταν κάτι που είχαμε κάνει μαζί με τον κ. Δάνη «με στόχο την άμεση αποκομιδή σημαντικών ποσών από φοροφυγάδες της περιόδου 2002-2014. Ωστόσο στο τελικό και πιο κρίσιμο σημείο της επίπονης αυτής προσπάθειας αντί ενίσχυσης, αναγνώρισης και επιβράβευσης του ΣΔΟΕ», αυτά λέει ο κ. Δάνης προς τον κύριο Πρωθυπουργό τότε «για το σχέδιο αυτό, που μπορεί άμεσα να καταφέρει καίριο πλήγμα στην πάταξη της φοροδιαφυγής και να αποφέρει σημαντικά δημόσια έσοδα, στην πραγματικότητα από την 31 Οκτωβρίου του 2015 το ΣΔΟΕ τύποις μεν υπάρχει, αλλά ουσιαστικά καταργείται».

Στην επόμενη σελίδα: «Σημειώνεται ότι οι υποθέσεις αυτές αφορούν σε θέματα διαφθοράς πολιτικά πρόσωπα, καθώς και σημαίνοντα πρόσωπα της οικονομικής ζωής. Ως εκ τούτου ο οποιοσδήποτε χειρισμός τους πρέπει να αποκλείει και την παραμικρή υποψία συγκάλυψης».

Παρακάτω: «Είναι βέβαιο ότι η άρτια δομημένη και συνεργατική υλοποίηση του ανωτέρω σχεδίου, το οποίο απαιτεί τη συνεισφορά και την επαγγελματική κατάρτιση όλων των εμπλεκόμενων μερών είναι ο μόνος δρόμος για την επιτυχή έκβασή του, η οποία αφενός θα αποφέρει ισοδύναμα του ΕΝΦΙΑ έσοδα και αφετέρου θα συμβάλει στην επιστροφή των καταθέσεων στα πιστωτικά ιδρύματα και στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των καταθετών.

Επειδή διαφωνώ απολύτως με τον περιορισμό των αρμοδιοτήτων και της αποστολής του ΣΔΟΕ», και έχει άλλα πενήντα επειδή, «επειδή στην παρούσα χρονική περίοδο προτεραιότητα των θεσμών της τρόικας, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής και η είσπραξη των δημοσίων εσόδων από τους έχοντες και κατέχοντες, αλλά ο πλήρης έλεγχος του κράτους», από την τρόικα εννοεί, «επειδή κατά συνέπεια εξέλιπαν οι αναγκαίες και ικανές προϋποθέσεις επιτυχούς εφαρμογής και υλοποίησης του εκπονηθέντος από το ΣΔΟΕ και εγκριθέντος από εσάς» στον κ. Τσίπρα αναφέρεται, «στρατηγικού σχεδίου εκτάκτου ανάγκης αυτοματοποιημένης ηλεκτρονικής ελεγκτικής διαδικασίας. Επειδή κατόπιν των ανωτέρω δεν έχω πλέον λόγο ύπαρξης και παραμονής ως Ειδικός Γραμματέας του ΣΔΟΕ, υποβάλω την παραίτησή μου». Θα το καταθέσω κι αυτό για τα Πρακτικά.

Και έτσι χάσαμε την ευκαιρία να πλήξουμε τη φοροδιαφυγή της περιόδου 2000-2014, και εσείς τη χάσατε, με αυτό που συνέβη τότε. Με την παραχώρηση ουσιαστικά της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην τρόικα, που παραμένει και σήμερα. Και εσείς έρχεστε να τους δώσετε και πριμ.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προφανώς εντάσσεσαι σε ένα γενικότερο πλάνο απώλειας δημοκρατικής κυριαρχίας επί των φορολογικών αρχών και του φορολογικού λογισμικού. Γι’ αυτό το ΜέΡΑ25 θα καταψηφίσει κάθε άρθρο αυτού του νομοσχεδίου. Είναι πολιτικά και ηθικά απαραίτητο να εναντιωθούμε σε αυτό το γαϊτανάκι, το οποίο ξεκίνησε το 2016 ο ΣΥΡΙΖΑ και το οποίο συνεχίζετε εσείς σήμερα.

Εμείς τι λέμε; Έχουμε εξελίξει την αρχική ιδέα μιας απλής διακομματικής επιτροπής που να ελέγχει, να διορίζει τη διοίκηση της ανεξάρτητης αρχής. Εμείς λέμε τη δημιουργία μιας κοινωνικής επιτροπής επιλογής ανώτατου προσωπικού, η οποία να αποτελείται κατά ένα τρίτο από κληρωτούς δικαστές, κατά ένα τρίτο από κληρωτούς φοροτεχνικούς και κατά ένα τρίτο από Βουλευτές.

Αυτό σημαίνει ανάκτηση δημοκρατικής κυριαρχίας χωρίς δημιουργία μιας κρατικής καταστολής όπου ο εκάστοτε Υπουργός είτε είστε εσείς, είτε είμαι εγώ, είτε οποιοσδήποτε άλλος μπορεί να χρησιμοποιεί την Εφορία υπέρ των σκοπών του πολιτικού του σχηματισμού ή ημετέρων γενικότερα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για να κλείσω, βρισκόμαστε εν μέσω μιας σκληρότατης οικονομικής πανδημίας και θα ήθελα, κύριε Υπουργέ, αν μου επιτρέψετε, να κλείσω με κάποιες εκτιμήσεις. Ξέρετε πολύ καλά ποιες ήταν οι δικές μου εκτιμήσεις για το βάθος της οικονομικής πανδημίας. Ας ξεπεράσουμε τις διαφωνίες μας για αυτό. Θέλω να επικεντρωθώ σε αυτά που συμβαίνουν πανευρωπαϊκά και τον αντίκτυπο που θα έχουν εδώ.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι τραγική η κατάσταση, αλλά θα γίνει τραγικότερη όταν αρχίσει να φεύγει η πανδημία. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι σήμερα πανευρωπαϊκά και όχι μόνο στην Ελλάδα είχαμε το 2020 μείωση της ανεργίας από τη μία μεριά, τουλάχιστον της επίσημης ανεργίας, και από την άλλη μεριά είχαμε μείωση των πτωχεύσεων. Ουσιαστικά δημιουργείται μια οροσειρά από εν δυνάμει πτωχεύσεις και απολύσεις, οι οποίες θα εξαπολυθούν σαν ένα φράγμα που σπάει θα ξεχυθούν και θα πνίξουν την κοινωνία με το που θα αρχίσει η ανάκαμψη και θα έρθει η εντολή από το Βερολίνο στις Βρυξέλλες και κατόπιν στην Αθήνα, στη Ρώμη, στη Μαδρίτη, στο Παρίσι για να σφιχτούν τα λουριά.

Λέτε και ξαναλέτε ότι υπάρχουν αποταμιεύσεις, ότι ο κόσμος αποταμιεύει όλον αυτό τον καιρό και ότι θα υπάρξει ανάπτυξη γιατί αυτές οι αποταμιεύσεις θα έρθουν στην αγορά. Να το φοβάστε αυτό, κύριε Υπουργέ. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχουν συμπολίτες μας που όντως αποταμιεύουν. Όσοι δεν είχαν μείωση μισθών και εισοδημάτων, και υπάρχουν άνθρωποι που δεν έχουν μείωση μισθών και εισοδημάτων, αυτοί λόγω του lockdown αποταμιεύουν. Από την άλλη μεριά έχεις μια πολύ μεγάλη μάζα, την πλειοψηφία, οι οποίοι είναι ακόμα περισσότερο στη βαθιά τρύπα της ανέχειας.

Όταν θα γίνει αυτή η αργή μετάβαση –ελπίζουμε να είναι γρήγορη, αλλά μάλλον αργή θα είναι- προς μία «κανονικότητα» και θα βγουν οι αποταμιεύσεις των ολίγων στην αγορά αυτό σε συνδυασμό με τη χαμηλότερη προσφορά θα αυξήσει της τιμές. Οπότε η μεγάλη πλειοψηφία των συμπολιτών μας, όχι μόνο εδώ, αλλά και στην Ιταλία, και στην Ισπανία, και στη Γαλλία, η μεγάλη πλειοψηφία των Ευρωπαίων, η οποία αυτήν τη στιγμή υποφέρει, θα υποφέρει ακόμα περισσότερο γιατί θα δει και έναν τιμάριθμο να αυξάνεται σε μία περίοδο όπου τα εισοδήματά τους θα είναι ακόμα χαμηλότερα.

Η μιζέρια των πολλών ετοιμάζεται να απογειωθεί σε μία περίοδο που, κύριε Υπουργέ, και πάλι πέρα των διαφορετικών ιδεολογικών και πολιτικών μας τοποθετήσεων η Ευρωπαϊκή Ένωση άλλη μία φορά κρίνεται αποτυχημένη στον τρόπο με τον οποίο αντέδρασε.

Αν δείτε σήμερα το πρωί στους Financial Times μία απλή εκτίμηση και σύγκριση Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ηνωμένων Πολιτειών όχι ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι καμιά εξαιρετική χώρα, μια αποτυχημένη χώρα είναι και αυτή, αλλά αξίζει να συγκρίνουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ευρωζώνη με την αποτυχημένη Αμερική, για να καταλάβουμε πόσο πιο αποτυχημένη, πόσο πιο άρρωστη είναι αυτή η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το output gap, το κενό παραγωγής της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι στο διπλάσιο των Ηνωμένων Πολιτείων –θα το καταθέσω και αυτό στα Πρακτικά- ενώ η συνολική δημοσιονομική τονωτική ένεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και μαζί και με τα δάνεια, τα οποία εγώ δεν τα υπολογίζω, όπως ξέρετε, είναι ακριβώς το μισό της τονωτικής ένεσης στις Ηνωμένες Πολιτείες. Άλλη μία φορά δηλαδή, έχουμε μία κρίση από την οποία η Ευρώπη θα βγει ακόμη πιο αδύναμη σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και ιδίως με την Κίνα, που ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι λόγω της σωστής αντιμετώπισης σε τελική ανάλυση της πανδημίας, αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε πλήρη ανάκαμψη.

Το μεγάλο κλειδί είναι το Βερολίνο, όπως πάντα. Τα λουριά τα δικά μας, τα δικά σας, θα τα σφίξουν όταν ισοσκελίσουν τον προϋπολογισμό τους. Ευτυχώς δεν φαίνεται να συμβαίνει σύντομα αυτό, ευτυχώς για τον λαό μας. Ευτυχώς ο κ. Σολτς δεν θέλει να γίνει συζήτηση μέχρι τις επόμενες εκλογές για το θέμα του δημοσιονομικού κόφτη στη Γερμανία άρα μάλλον δεν θα έχουμε επιστροφή ούτε καν στο 0%, στον ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Αυτό είναι καλό.

Όμως, τα δημοσιονομικά σας, κύριε Σταϊκούρα είναι πολύ χειρότερα από αυτό λέγατε και από αυτά που λέτε. Θα έχετε ένα τεράστιο έλλειμμα του μείον 15%. Ακόμα και μόνο το κριτήριο του Μάαστριχτ να σας ζητήσουν να πιάσετε του χρόνου θα πρέπει να επιβάλλετε μέτρα τα οποία θα είναι σχεδόν τόσο βαθιά μέτρα λιτότητας όσο το ΠΑΣΟΚ το 2010-2011. Μακάρι να μην συμβεί αυτό, αλλά αυτά μου βγάζουν τα νούμερα.

Έχει υπάρξει ένα κείμενο εκατό οικονομολόγων, μου ζητήθηκε και μένα να το υπογράψω, αλλά δεν υπέγραψα, το οποίο ζητάει από την κ. Λαγκάρντ διαγραφή χρέους, κούρεμα ομολόγων από αυτά που είχε αγοράσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Πρόκειται περί ανοησίας, γι’ αυτό δεν το υπέγραψα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να γίνει κούρεμα ιδίως του ελληνικού χρέους. Είναι απολύτως απαραίτητο. Εάν δεν γίνει κούρεμα του ελληνικού δημόσιου χρέους, του ιταλικού, του ισπανικού αυτή η Ευρωζώνη απλά θα συνεχίσει να είναι ένα σιδερένιο κλουβί για όλους τους λαούς της Ευρώπης.

Αλλά το να πας στην κ. Λαγκάρντ να της πεις «κούρεψε τα ομόλογα που αγόρασες» ουσιαστικά τι θα κάνει; Αυτό που έκανε, θα σου δείξει το καταστατικό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και θα σου πει «αυτό απαγορεύεται να το κάνω, θα με συλλάβουν» και με το δίκιο της. Είναι μία πάσα στην κ. Λαγκάρντ για να πει όχι.

Αυτό, όμως, που έχετε υποχρέωση να κάνετε είναι αυτό για το οποίο με λοιδορούσατε όταν μιλούσα το 2015. Πρέπει να γίνει έκδοση ομολόγων perpetual bonds, απεριόριστης διάρκειας και πρέπει να γίνει ανταλλαγή ομολόγων με αυτά. Αυτό δεν απαγορεύεται από κανένα καταστατικό της κεντρικής τράπεζας. Βλέπετε ήδη ότι η Αυστρία μόλις τώρα έβγαλε ένα ομόλογο εκατό ετών. Τι εκατό ετών τι για πάντα;

Ο τρόπος για να επιτευχθεί νόμιμα, εντός των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης το κούρεμα χωρίς το οποίο δεν θα υπάρξει ανάκαμψη είναι να επιμείνετε στην έκδοση perpetual bonds εκ μέρους της Ελλάδας, εκ μέρους της Ιταλίας, εκ μέρους ακόμα και της Γαλλίας, γιατί και το γαλλικό δημόσιο χρέος δεν είναι βιώσιμο, το γνωρίζει ο κ. Μακρόν, και να γίνει μία τέτοια ανταλλαγή. Τα τεχνικά μέσα υπάρχουν. Πρέπει να τα ζητήσετε όμως και πρέπει να τα απαιτήσετε και πρέπει να σκεφτείτε και το βέτο, το οποίο μου είπατε εδώ την 8η Απριλίου ότι ποτέ δεν πρόκειται να ασκήσετε ουσιαστικά θέτοντας τον εαυτό σας εκτός συζήτησης, κύριε Υπουργέ.

Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, και ευχαριστώ για την ανοχή σας, πηγαίνοντας πίσω στον τρόπο με τον οποίο η φορολογική αρχή της Ελλάδας εκχωρήθηκε σε δανειστές που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι πώς να μείνει στο απυρόβλητο η ολιγαρχία, να μην υποστεί τους αλγοριθμικούς ελέγχους που κάναμε και οι μικρομεσαίοι να υποστούν όλο το βάρος. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πτωχευτικός σας νόμος μαζί με τον σημερινό νόμο έχουν ημερομηνία εκκίνησης την ίδια ημέρα, την 1η Ιουνίου.

Αυτή η αγαστή σύμπλευση όλων των μνημονιακών κομμάτων και ιδίως αυτό που συνέβη εκείνο το βράδυ του δημοψηφίσματος εδώ από τους συναδέλφους και τις φίλες και τους φίλους του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι ουσιαστικά ανατράπηκε ένας λαός και συνθηκολόγησε μία κυβέρνηση υπογράφοντας το χαρτί παράδοσης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων στην τρόικα.

Θα κλείσω με ένα ποίημα που έγραψε ο Μπρεχτ το 1953, τότε που είχε θορυβηθεί, είχε ενοχληθεί και είχε έρθει σε αντίθεση με την κυβέρνηση της Λαϊκής Δημοκρατίας της Ανατολικής Γερμανίας. Είχε πει τότε: «Ο Γραμματέας της Ένωσης Συγγραφέων μοίρασε φυλλάδια που έλεγαν ότι οι πολίτες έχασαν την εμπιστοσύνη της κυβέρνησης και πως θα την κέρδιζαν πίσω μόνο εργαζόμενοι σκληρότερα. Δεν θα ήταν πιο απλό», λέει ο Μπρεχτ, «η κυβέρνηση να διαλύσει τον λαό και να εκλέξει έναν άλλον;» Ε, αυτό κάνετε. Και η κατάντια μιας χώρας χωρίς κυριαρχίας επί της φορολογικής της αρχής είναι το αποτέλεσμα.

Το ΜέΡΑ25 είναι το κόμμα που έχει κάνει παντιέρα την ανάκτηση της εθνικής κυριαρχίας επί της ΑΑΔΕ και όχι μόνο γιατί οι πραγματικοί ευρωπαϊστές, οι πραγματικοί διεθνιστές ξέρουν πως δεν μπορεί να χτιστεί Ευρώπη όταν οι λαοί ανατρέπονται από τις κυβερνήσεις τους εξ ονόματος της ολιγαρχίας χωρίς σύνορα.

Ευχαριστώ πολύ.

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο