Σίσσυ Βελισσαρίου στο alfavita.gr: ΑΕΙ-Συγχωνεύσεις τμημάτων – «Σχέδιο Αθηνά» αλά Κεραμέως

Αναδημοσιεύσεις
16 Απρ, 2022

Στόχος οι Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Σπουδές – Γιατί η κυβέρνηση θεωρεί «αδύναμους κρίκους» τα Παιδαγωγικά Τμήματα της χώρας και τα Τμήματα Ξένων Γλωσσών των Φιλοσοφικών Σχολών.

Μετά της αλήστου μνήμης «Σχέδιο Αθηνά» (2013) του τότε ΥΠΕΠΘ της κυβέρνησης της ΝΔ, κ. Κ. Αρβανιτόπουλου, ένα φάντασμα στοιχειώνει την εκπαιδευτική πολιτική της εν λόγω παράταξης: η συρρίκνωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη χώρα μας μέσω καταργήσεων και συγχωνεύσεων Τμημάτων στο όνομα της τακτοποίησης ενός «άναρχου» τοπίου για το οποίο όμως οι ευθύνες βαραίνουν όλα τα κόμματα που κυβέρνησαν αυτόν τον τόπο.

Ποτέ όμως έως τώρα με τόσο απροκάλυπτο και ωμό τρόπο δεν επιχειρήθηκε να υλοποιηθεί αυτή η λογική που χρησιμοποιεί ως άλλοθι την απόλυτη υποταγή της μάθησης, καλλιέργειας, εκπαίδευσης στις περίφημες ανάγκες της αγοράς (αλήθεια ποιες είναι αυτές;).

Η ίδια λογική, που στο σύνολό της ομόφωνα στηρίζεται και εμμονικά επαναλαμβάνεται από τα μεγάλα συγκροτήματα των ΜΜΕ, ανάγει τα ΑΕΙ ως την αιτία για την ανεργία των πτυχιούχων τους ενώ η πραγματικότητα είναι απολύτως αντίστροφη: η οικονομική καχεξία, που έχει ενταθεί τα μέγιστα από τα Μνημόνια και μετά, κατεξοχήν υπεύθυνη για την αιμορραγία του brain drain, είναι αυτή που φταίει, και για αυτήν υπαίτιες είναι όλες οι Μνημονιακές κυβερνήσεις και όχι βέβαια τα ΑΕΙ. Η ΕΒΕ είναι το πρώτο «κοφτήρι» για τους/τις υποψηφίους/ες, αφήνοντας εκτός εκπαίδευσης χιλιάδες νέους ανθρώπους που καταδικάζονται ισόβια στην εργατική δουλεία του delivery και αυτού που  ευφημιστικά αποκαλείται «ευέλικτοι εργαζόμενοι».

Οι επαπειλούμενες συγχωνεύσεις και καταργήσεις της κ. Κεραμέως, μέσω ΠΔ, αντιγράφει το «Αθηνά», που όμως ακυρώθηκε απο ένα πρωτόγνωρο και  ρωμαλέο κίνημα σύσσωμης της ακαδημαϊκής κοινότητας των Τμημάτων Ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών [ΤΞΓΦ], με καθαρό στόχο αυτήν τη φορά τις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Σπουδές.

Σε τηλεδιάσκεψη-σοκ και δέος των Προέδρων και Κοσμητόρων των Φιλοσοφικών Σχολών της χώρας με τον Γ. Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης (21/9/21) για το μέλλον των Ανθρωπιστικών Σπουδών (ΑΣ) προιδεαστήκαμε αρκούντως για την επερχόμενη δυστοπία όταν μας ανακοινώθηκε ότι λόγω της υπογεννητικότητας και της αποτύπωσής της στο μαθητικό πληθυσμό είναι «προφανές ότι οι ανάγκες για εκπαιδευτικούς μειώνεται», και επομένως η συρρίκνωση των ΑΣ είναι αναπόφευκτη «λόγω της μείωσης των υποψηφίων». Επίσης ευθαρσώς τονίστηκε ότι δεν θα ξαναγίνουν διορισμοί στην εκπαίδευση.

Η καθαρά βιοπολιτική αυτή στρατηγική επιχειρείται να εφαρμοστεί πλέον τώρα με αιχμή του δόρατος, καθόλου τυχαία, τα θεωρούμενα ως αδύναμοι κρίκοι Παιδαγωγικά Τμήματα της χώρας και ΤΞΓΦ του ΕΚΠΑ και ΑΠΘ. Τα μεν είναι περιττά διότι θα υπάρχει μειωμένη ζήτηση σε εκπαιδευτικούς, τα δε θεωρούνται κάτι σαν πολυτέλεια αν και η εκπαιδευτική, ερευνητική και διδακτική τους συμμετοχή σε μία πολύγλωσση και πολυεθνική ΕΕ είναι ζωτικής σημασίας για την παρουσία της ίδιας της χώρας, που κατά τα άλλα κόπτεται για το ότι «ανήκουμε εις την Δύσιν».

Η ίδια υποκριτική κυβερνητική ρητορική επιδεικνύεται και ως προς την ιερή αγελάδα της «αριστείας». Αρκετά εξ αυτών των Τμημάτων έχουν πιστοποιηθεί με «άριστα» από την ΕΘΑΑΕ, άρα πληρούν τα κριτήρια αριστείας στην ποδιά της οποίας έως τώρα όμως «σφάζονται» μόνο τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων.

Όλα αυτά, να τονισθεί, επιχειρούνται ενάντια στην εκπεφρασμένη θέληση των Κοσμητειών, Συγκλήτων και Πρυτανικών Αρχών των ΑΕΙ. Στην περίπτωση του ΕΚΠΑ, που γνωρίζω καλύτερα, έχει διατυπωθεί με έμφαση και επανειλημμένως στην απόλυτη άρνησή του να συναινέσει σε οποιουδήποτε τύπου κατάργηση ή συγχώνευση Τμημάτων του. Είναι επομένως πλήρως αντιληπτός ο λόγος που τα συλλογικά όργανα των ΑΕΙ, η δομή και λειτουργία τους εγκαλούνται από την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ως δέσμια «παρωχημένων αντιλήψεων», άρα αποτελούν και τον επόμενο στόχο καταργήσεων από τα βγαλμένα από την κατάψυξη Συμβούλια Ιδρύματος.

Σίσσυ Βελισσαρίου, Πρόεδρος του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ

Πηγή: alfavita.gr

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο