Γιώργος Λογιάδης – Ομιλία στη βουλή για τα υδατοδρόμια 06/02/2020

Ομιλίες ολομέλειας
06 Φεβ, 2020

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΓΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, αγαπητέ φίλε κύριε Κεφαλογιάννη, κύριες και κύριοι συνάδελφοι, το σημερινό νομοσχέδιο περιέχει πάρα πολλά θέματα εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους. Νομοθετεί για τα υδατοδρόμια, αναφέρει και άλλες διατάξεις, ρυθμίσεις οδικών και εμπορευματικών μεταφορών, θέσπιση προσωρινής άδειας οδηγήσεως και άλλα, τα οποία περιέχουν και φωτογραφικές διατάξεις.

Ο κ. Αγγελόπουλος στην επιτροπή μας ως φορέας είχε αναφέρει ότι τα υδατοδρόμια αποτελούν σημείο διεπαφής μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Και φοβάμαι μήπως αυτός είναι ένας τρόπος από την πίσω πόρτα να ιδιωτικοποιήσουν περαιτέρω κάθε δημόσιο χώρο, κάθε δημόσιο τομέα;

Κύριε Υπουργέ, τα υδατοδρόμια, κατά τη γνώμη μας, έχουν ενδιαφέρον για μεγάλες χώρες με πολλές λίμνες, όπως ο Καναδάς, η Ρωσία, η Φινλανδία. Προσωπικά από την Κρήτη -και εσείς από το Ρέθυμνο- δεν θα ήθελα να δω μπροστά από τα ξενοδοχεία στο Ρέθυμνο να προσγειώνεται υδροπλάνο με τόσο θόρυβο, με όχληση. Αυτή είναι η θέση μας.

Διερωτώμαι, άραγε, πόσοι από εμάς έχουμε μπει σε υδροπλάνο στο Αιγαίο Πέλαγος, όταν έχει τόσο αέρα;

Για τα υδατοδρόμια θα αναφερθώ μόνο σε ένα άρθρο, στο άρθρο 50 το οποίο διαρρηγνύει την ανεξαρτησία της Ανεξάρτητης Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας από τις γνωμοδοτήσεις της ΥΠΑ. Επίσης, το ίδιο άρθρο αυξάνει, διπλασιάζει, τις αποζημιώσεις σε έναν μόνο κλάδο της ΥΠΑ και δεν φροντίζει για όλους τους κλάδους της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Το 2019 είχαμε κινητικότητα ρεκόρ σε επιβάτες στα αεροδρόμια. Είχαμε εξήντα πέντε εκατομμύρια. Για τα υδροπλάνα δεν έχουμε κάποια στοιχεία, κάποιες μελέτες. Μιλάμε για περίπου δέκα χιλιάδες επιβάτες. Και αυτό είναι υπό ερώτηση. Θα είναι βιώσιμα;
Προσωπικά θα πρόκρινα την ανάπτυξη όλων των μικρών λιμανιών της χώρας, των αλιευτικών καταφυγίων, των μαρινών. Είμαστε θαλάσσιο κράτος, «Μέγα το της θαλάσσης κράτος», όπως είχε πει και ο Θουκυδίδης.

Με την ευκαιρία, όμως, τη σημερινή, κύριοι Υπουργοί, θα ήθελα να αναφερθώ και σε ένα άλλο θέμα, αυτό του Αεροδρομίου στο Καστέλι. Εμείς ως «ΜέΡΑ25» γνωρίζετε ότι είμαστε αντίθετοι σ’ αυτό. Θα έχει πολλαπλάσιο κόστος κατασκευής από ένα εκσυγχρονισμένο και αναβαθμισμένο «Νίκος Καζαντζάκης». Θα έχει πολύ μικρότερη χωρητικότητα, διότι ένα Αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», με έναν καινούργιο λοξό διάδρομο –και όχι τον υπάρχοντα- θα έχει μεγαλύτερη δυνατότητα να εξυπηρετεί πελάτες. Αντί να αυξηθεί, λοιπόν, η κίνηση στο Καστέλι, θα μειωθεί με τον νέο διάδρομο που θα διαθέτει.

Ξέρετε, προέρχομαι από τον τουρισμό. Τα αεροπλάνα αυτή τη στιγμή πετάνε πάνω από το ξενοδοχείο μου και με ενοχλούν. Οχλούν τους πελάτες μου. Προσωπικά, θα ήθελα να έχει φύγει εχθές το «Νίκος Καζαντζάκης» και θα ήθελα να λειτουργούσε το Καστέλι –αν λειτουργούσε ποτέ- εχθές. Όμως, θεωρώ ότι το καλό του κοινωνικού συνόλου είναι πάνω από το ατομικό μου καλό, το ατομικό μου συμφέρον.

Ρωτώ τους «tour operators» πώς το βλέπουν το Καστέλι από την Ευρώπη που θα πετάνε τα αεροπλάνα. Μου λένε για μεγαλύτερο κόστος, για μεγαλύτερο χρόνος πτήσης, ότι θα επιβαρυνθεί το τουριστικό πακέτο, κλπ. Όλα αυτά δεν συνάδουν με την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος. Επίσης και οι πτήσεις εσωτερικού –η AEGEAN, η SKY EXPRESS και όποιος άλλος- θα έχουν το ίδιο θέμα.
Ως Κρητικός, ως Ηρακλειώτης, σκέπτομαι επίσης πόση ώρα θα μου πάρει να πάω στο καινούργιο αυτό αεροδρόμιο, όταν και εφ’ όσον γίνει. Λόγω της αύξησης αυτού του χρόνου πτήσεως κατά περίπου είκοσι λεπτά, διότι τα αεροπλάνα θα έρχονται πλέον από το νότιο Κρητικό Πέλαγος, όπως λέγαμε παλαιότερα το Λιβυκό, θα καίνε πιο πολλά καύσιμα και θα έχουμε πολύ μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή, πέρα από την καταστροφή που θα έχουμε στα αρχαία, καθώς με «fast track» δόθηκε η άδεια, όπως επίσης και στο ανάγλυφο της φυσικής περιοχής. Θα δηλητηριαστεί ο υδροφόρος ορίζοντας της περιοχής και θα επηρεαστεί το μικροκλίμα. Στην περιοχή αυτή έχουμε πάρα πολύ συχνά το φαινόμενο της ομίχλης. Αποτελεί, λοιπόν, συχνά εμπειρία-θρίλερ για τους επιβάτες λόγω ισχυρών αναταράξεων, μορφολογίας του εδάφους –βουνά, διατμήσεις, κλπ- η προσέγγιση από ανατολικά στο καινούργιο αυτό αεροδρόμιο.

Δεν προβλέπετε, επίσης, μέσο σταθερής τροχιάς, όπως τρένο, μετρό ή τραμ, όπως εδώ στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχουμε τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Σε τέτοια αεροδρόμια είναι απαραίτητη προϋπόθεση να έχουμε ένα τέτοιο μέσο μαζικής μεταφοράς.
Δεν έχουμε δει ακόμη πώς θα γίνει η τροφοδοσία του αεροδρομίου αυτού από τα Ελληνοπεράματα οδικά τόσων μεγάλων ποσοτήτων κηροζίνης γι’ αυτό το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα είναι περίπου 35-40 χιλιόμετρα μακρύτερα από το υπάρχον αεροδρόμιο.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει η Η΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ)

Η εναλλακτική που είπαμε, λοιπόν, είναι αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του υπάρχοντος αεροδρομίου με έναν καινούργιο μεγάλο λοξό διάδρομο και επέκταση της τουριστικής περιόδου ώστε να γίνεται καλύτερη αξιοποίηση του Αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» για όλον το χρόνο.

Σήμερα, στο Ηράκλειο της Κρήτης παρουσιάστηκε στη δημοσιότητα το θέμα ότι ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος δεν θα εκπροσωπείται καθόλου στο Διοικητικό Συμβούλιο του νέου αεροδρομίου. Αυτό το Διοικητικό Συμβούλιο αποτελείται από έντεκα άτομα, εκ των οποίων τα πέντε είναι από το Υπουργείο σας, πέντε είναι από την εταιρεία TERNA και ένα, λέει, θα είναι από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι όλα αυτά γίνονται μακριά από μας. Δεν υπάρχει καμία νομική δέσμευση να εργαστούν Έλληνες στην κατασκευή του αεροδρομίου και στη λειτουργία του μετά.

(Στο σημείο αυτό χτυπά το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Τελειώνω, κυρία Πρόεδρε.

Θυμηθώ τα ολυμπιακά έργα που είχαμε φέρει Αφγανούς και πάσης φύσεως ξένους, φθηνό εργατικό δυναμικό, για να τελειώσουν αυτά τα έργα πάρα πολύ γρήγορα.

Αύριο θα δικαστεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας η προσφυγή της σύμβασης παραχώρησης και, πραγματικά, χαίρομαι που η κυρία Σακελλαροπούλου τότε παρέπεμψε το θέμα στην Ολομέλεια τότε του Αρείου Πάγου.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών): Στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΓΙΑΔΗΣ: Στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ναι.
Κύριε Κεφαλογιάννη, στην Επιτροπή μου είχατε πει ότι το πήρατε από την προηγούμενη Κυβέρνηση και το συνεχίζετε.
Με όλο τον σεβασμό, στην Κρήτη λέμε «Κύλισε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι». Μπορείτε να το αλλάξετε αυτό. Νομίζω ότι έχετε τον χρόνο.
Σας ευχαριστώ πολύ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΜέΡΑ25)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Ευχαριστώ πολύ, κύριε συνάδελφε.

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.