Γιώργος Λογιάδης – Ομιλία για Κοινωνικό Μέρισμα, ΛΑΡΚΟ, Σκαραμαγκά & άλλες τροπολογίες 12/02/2020

Ομιλίες ολομέλειας
12 Φεβ, 2020

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα, καλούμαστε να
συζητήσουμε την κύρωση της από 24 Δεκεμβρίου 2019 ΠΝΠ. Και είχα
ξαναπεί: «Είμαστε παραμονή Χριστουγέννων, 24 Δεκεμβρίου, κλειστή Βουλή
κι εμείς νομοθετούμε».

Χθες βράδυ, κατετέθησαν οκτώ τροπολογίες στην ΠΝΠ, τις οποίες
συζητάμε τώρα αυτήν τη στιγμή. Εάν μου επιτρέπετε, θα παραφράσω και θα
πω: «Της νύχτας τα καμώματα τα βλέπει το ΜέΡα και γελά» ή μάλλον,
λυπάται.

Καταρχάς, λοιπόν, δεν μπορούμε να μη στηλιτεύσουμε την πρακτική
της κακής τοποθέτησης, την οποία η Κυβέρνηση έχει παγιώσει ως πρακτική
νομοθέτησης, δείχνοντας –αν όχι, αποδεικνύοντας- πως είναι συνειδητή
επιλογή η περιβόητη κυβερνησιμότητα, που δεν είναι τίποτε άλλο από μία
αντίληψη της πολιτείας ως εταιρείας, της Κυβέρνησης ως διοικητικού
συμβουλίου, του Πρωθυπουργού ως CΕO και του λαού ως απλών μετόχων.
Αυτά είναι επιτελικά πράγματα.

Η παγίωση αυτής της αντίληψης για την ίδια τη Δημοκρατία, κυρίες και
κύριοι, την υποβαθμίζει αυτόματα και δυνητικά την οδηγεί σε ευτελισμό, στην
εμπέδωση πως κάποιοι θα έχουν εξ ορισμού περισσότερες μετοχές στην
εταιρεία «ελληνική δημοκρατία ΑΕ». Γιατί άραγε; Αριστίνδην.

Το Κοινοβούλιο ευτελίζεται, καθώς δεν επιτελεί τον ρόλο του, να
συνθέτει και καθίσταται θέατρο τις επιβολής της κοινοβουλευτικής
πλειοψηφίας. Η επιβολή της πλειοψηφίας του εκλογικού σώματος και δη, όταν
δεν μιλάμε καν έστω και για την απλή πλειοψηφία -η Νέα Δημοκρατία έλαβε
στις τελευταίες εκλογές λιγότερο από το 40% του εκλογικού σώματος- δεν
συνιστά δημοκρατία.

Μέσω της αντιπροσώπευσης με μπόνους θα συνεχίσουμε στα σίγουρα
να έχουμε τροπολογίες της τελευταίας στιγμής. Οι δύο τελευταίες συνιστούν
αθροιστικά δεκάδες άρθρα που απλώς δεν θα τύχουν κοινοβουλευτικής
συζήτησης και επεξεργασίας εκτός από κινήσεις νομοτεχνικών βελτιώσεων
για το θεαθήναι, για την προβολή μιας επίπλαστης εικόνας διαλόγου και
σύνθεσης.

Ας πάμε τώρα, στην κύρωση της ΠΝΠ.

Το άρθρο 1, που αφορά την αύξηση εφάπαξ της παροχής του
κοινωνικού μερίσματος, βεβαίως, και μας βρίσκει σύμφωνους. Τα επιδόματα,
οι παροχές, τα κοινωνικά μερίσματα βοηθούν. Μπράβο σας!

Βλέπουμε, όμως, από την άλλη μεριά πτώση του τζίρου των
μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Να τονίσουμε ότι το 97,2% των ελληνικών
επιχειρήσεων έχουν λιγότερους από εννέα εργαζόμενους.

Τα χρήματα αυτά, κύριοι Υπουργοί, δεν θα πάνε ούτε σε αποταμιεύσεις
ούτε σε επενδύσεις. Απλά θα τα πάρει το κράτος από την πίσω πόρτα, διότι οι
πολίτες οφείλουν στο κράτος γύρω στα 100 δισεκατομμύρια. Πτωχευμένοι
πολίτες, πτωχευμένο κράτος.

Πάω τώρα στις τροπολογίες. Η μία τροπολογία αφορά τον Εθνικό
Δρυμό των Λευκών Ορέων, το Φαράγγι της Σαμαριάς, στην Κρήτη, από όπου
είμαι. Εδώ υπάρχουν δύο άρθρα, ένα πολύ καλό, το πρώτο, με το οποίο
συμφωνούμε. Στα Χανιά να πούμε ότι τον προηγούμενο χειμώνα είχαμε πολύ
μεγάλες φυσικές καταστροφές και αυτή η μοιρασιά του 30% των εσόδων στις
όμορες κοινότητες θα τις βοηθήσει. Το άρθρο, όμως, 2 είναι ανεξάρτητο από
αυτό και ξεκάρφωτο και μας δημιουργεί πολλά ερωτήματα.

Μπλέκετε, λοιπόν, καλά με κακά άρθρα. Σκοπίμως; Και αυτό φοβάμαι
ότι συμβαίνει σε όλες σας τις τροπολογίες.

Όσον αφορά τον Σκαραμαγκά, με την υπουργική τροπολογία δίνετε
στον υποψήφιο επενδυτή που θα αγοράσει τα «Ναυπηγεία Σκαραμαγκά» την
προβλήτα νούμερο 4 στο Χαϊδάρι. Το ΜέΡΑ25 ζητάει να εξαιρεθεί από την

παραχώρηση η Προβλήτα 4. Δεν ήταν ποτέ τμήμα των Ναυπηγείων. Δεν
πρέπει να παραχωρηθεί στον νέο ιδιοκτήτη τους. Ή να αποσύρετε την
τροπολογία…

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Πού ανήκει;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΓΙΑΔΗΣ: Στον Δήμο Χαϊδαρίου.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Η προβλήτα 4;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΓΙΑΔΗΣ: Πού ανήκει;

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Στην ΕΤΑΔ
ανήκει εδώ και χρόνια. Θα σας απαντήσω σε λίγο. Απλά δεν ανήκει στον
Δήμο. Και έχει απαντηθεί και στην κοινοβουλευτική διαδικασία.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Θέλετε να ανοίξετε το
μικρόφωνο, κύριε Υπουργέ, για να καταγραφεί, γιατί είναι σημαντικό αυτό που
είπατε;

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Θα απαντήσω
σε λίγο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Διευκρινίστε το και τώρα,
μιας και πήρατε τον λόγο. Θα σας δώσω τον χρόνο.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ (Υπουργός Οικονομικών): Η προβλήτα 4
από το 2016 ανήκει στην ΕΤΑΔ.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΓΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ πολύ.

Γι’ αυτό είμαστε εδώ πέρα για να έχουμε διάλογο, κύριε Υπουργέ.
Χαίρομαι.

Πάμε τώρα στη «ΛΑΡΚΟ». Η Κυβέρνηση με τον γνωστό πλέον
περιφρονητικό στο Κοινοβούλιο τρόπο φέρνει άρον-άρον μια τροπολογία για
το ξεπούλημα της «ΛΑΡΚΟ».

Το πρώτο και προφανές που παρατηρεί κανείς είναι ότι το κοινωνικό
κόστος της απόλυσης και αβεβαιότητας που επιφυλάσσετε για χιλιάδες
εργαζομένους ούτε καν μπαίνει στη ζυγαριά των αποφάσεων του Υπουργού.
Αντιθέτως, ξεπερνιέται με μια αοριστολογία του τύπου ότι ο επενδυτής θα
αξιοποιήσει μεγάλο μέρος του εργατικού δυναμικού.

Το δεύτερο και ακόμα πιο προφανές είναι ότι ακόμα και ως πωλητής ο
κ. Χατζηδάκης δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα του οργανισμού που
εκπροσωπεί όταν τον δυσφημεί έναντι του αγοραστή. Και ένας απλός
πωλητής λαϊκών αγορών τονίζει τα δυνατά σημεία του προϊόντος του γιατί αν
το δυσφημίσει, τελικά θα αναγκαστεί να το χαρίσει.

Το οικονομικό χάος που επικαλείται ο Υπουργός για τη «ΛΑΡΚΟ» το
προκάλεσαν οι διοικήσεις που διορίζονταν με κομματικά κριτήρια από όλες τις
προηγούμενες κυβερνήσεις όλα αυτά τα χρόνια. Αυτοί, δηλαδή, που
προκάλεσαν τις ζημιές ισχυρίζονται τώρα ότι έχουν και τη λύση του
προβλήματος, που οι ίδιοι δημιούργησαν. Βλέπε πίσω Ολυμπιακή
Αεροπορία, ΔΕΗ, ΟΠΑΠ κ.λπ..

Το μοντέλο της τριχοτόμησης που προτείνετε, κατ’ αρχάς, θα δώσει
στον όποιον επενδυτή μια επιχείρηση με μεγάλη περιουσία, μεταλλεία, λιμάνι,
εργοστάσιο.

Η «ΛΑΡΚΟ» είναι εταιρεία που από το 1989 αξιοποιεί ένα σημαντικό
κομμάτι του ορυκτού πλούτου της χώρας μας και συγκεκριμένα τα κοιτάσματα
λατερίτη, από τα οποία εξάγεται νικέλιο, αλλά και δυνητικά κοβάλτιο.

Η χρήση του νικελίου είναι στη χαλυβουργία. Όμως, μια ακόμα
σημαντική δυνατότητα που κερδίζει έδαφος και θα εκτοξευθεί τα αμέσως
επόμενα χρόνια είναι η χρήση σε μπαταρίες που υποστηρίζουν την
ηλεκτροκίνηση, διότι σε αυτόν τον κλάδο χρησιμοποιείται και το κοβάλτιο που,
επίσης, υπάρχει στα κοιτάσματα της χώρας μας που εκμεταλλεύεται η
«ΛΑΡΚΟ».

Λόγω της παγκόσμιας πίεσης των κινημάτων για μια «πράσινη»
μετάβαση, η ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναγκάζεται να προωθήσει,
μεταξύ άλλων, την ηλεκτροκίνηση, αλλά και τον εκσυγχρονισμό των
ενεργοβόρων βιομηχανιών με το «Πράσινο Ταμείο» που ανακοίνωσε τον
Μάρτιο.

Οι αντικειμενικές συνθήκες, λοιπόν, μας δείχνουν ότι το νικέλιο και το
κοβάλτιο που διαθέτει η χώρα μας μπορούν να αποτελέσουν σημαντικές
πηγές εσόδων για το κράτος και να βοηθήσουν στην «πράσινη» μετάβαση.

Ακόμα, η ΛΑΡΚΟ μπορεί από μία ενεργοβόρος βιομηχανία να
εκσυγχρονιστεί προς μία κατεύθυνση που θα μειώσει και τις εκπομπές
διοξειδίου του άνθρακα και το ενεργειακό κόστος, αξιοποιώντας μία
χρηματοδότηση που δικαιούται από τα ευρωπαϊκά ταμεία.

Η τεχνογνωσία για έναν μετασχηματισμό της ΛΑΡΚΟ προς μία
οικονομικά αποδοτική, ασφαλέστερη για τους εργαζόμενους και πιο
«πράσινη» ενεργειακά κατεύθυνση υπάρχει. Το 2006 το ΙΓΜΕ και η Σχολή
Μεταλλειολόγων του Ελληνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου παρουσίασαν στις
εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ μεγάλη πιλοτική εγκατάσταση που αποδείκνυε ότι
αυτή η τεχνογνωσία είναι άμεσα εφαρμόσιμη και μπορεί να αποφέρει
σημαντικά οφέλη, κάνοντας τη ΛΑΡΚΟ βιώσιμη για πολλά χρόνια ακόμη.

Οι διορισμένες διοικήσεις, όμως, αγνόησαν αυτές τις δυνατότητες,
αφήνοντας τη ΛΑΡΚΟ να οδηγείται στη σημερινή κατάσταση και κατάπτωση.
Φαίνεται ότι η απαξίωση των ελληνικών κρατικών βιομηχανιών προς όφελος
της ιδιωτικοποίησης και του ξεπουλήματος είναι ο μοναδικός στόχος.

Εμείς καλούμε -έστω και την ύστατη ώρα- το Υπουργείο να αξιοποιήσει
τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας αντί να τις χαρίζει σε ιδιωτικά
συμφέροντα. Το επιστημονικό και εργατικό δυναμικό της χώρας μπορεί να
στηρίξει μία διαδικασία «πράσινης» ανασυγκρότησης προς όφελος του
κοινωνικού συνόλου και της ελληνικής οικονομίας, αρκεί η κατεύθυνση να
είναι αυτή και όχι το ξεπούλημα, όπως έγινε με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα
αεροδρόμια, τα λιμάνια και τη ΔΕΗ.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.