Γνωστό πλέον στο πανελλήνιο ότι η Λίνα Μενδώνη αγνόησε τον αρχαιολογικό νόμο, τους Έλληνες αρχαιολόγους και τον έλεγχο των βουλευτών του Κοινοβουλίου σε σχέση με τα άγνωστης προέλευσης και αξίας κυκλαδικά αντικείμενα της συλλογής Στερν. Στις 2 Νοεμβρίου ετοίμασε κιόλας -για πρώτη φορά στα ελληνικά χρονικά- ινκόγκνιτο εγκαίνια μουσειακής έκθεσης!
Παρ’ όλα αυτά τα κρυφά επίσημα εγκαίνια μαθεύτηκαν και σύλλογοι αρχαιολόγων και ανθρώπων του Πολιτισμού, άνθρωποι των Γραμμάτων και βουλευτές -μεταξύ των οποίων ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης- βρέθηκαν έξω από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης για να διατρανώσουν το αγαπημένο τους σύνθημα #Κλεμμένα Είναι. Αδικαιολόγητα σκληρή και επιθετική, η Αστυνομία έστησε σειρά από γυναίκες και άντρες αστυνομικούς μπροστά στο πανώ των αρχαιολόγων σε μία προσπάθεια να το κρύψει από τους διερχόμενους!
Το ΜέΡΑ25 έχει μέχρι στιγμής απευθύνει τρεις ερωτήσεις αναφορικά με τον επαναπατρισμό των κυκλαδικών αρχαιοτήτων της συλλογής και τους μυστικούς χειρισμούς του γραφείου της Λίνας Μενδώνη, και σχετικά με τη συνεργασία του ΥΠΠΟΑ με το Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης, το Ινστιτούτο Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού των οικογενειών Γουλανδρή και Στερν και τον δωρητή συλλέκτη Λέοναρντ Στερν.
Σε συνεργασία με τα σωματεία των αρχαιολόγων και των εργαζόμενων στον Πολιτισμό και χάρις στην αποκάλυψη του αρχαιολόγου Δρ Χρήστου Τσιρογιάννη, αναπληρωτή καθηγητή στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Αρχαίων Πολιτισμών του Πανεπιστημίου του Aarhus, ότι το ειδώλιο με αριθμό 29 της συλλογής περιλαμβάνεται στο αρχείο φωτογραφιών του καταδικασμένου για αρχαιοκαπηλία αρχαιοπώλη και παράνομου διακινητή έργων τέχνης Τζιανφράνκο Μπεκίνα, το ΜέΡΑ25 απηύθυνε συγκεκριμένες, στοχευμένες ερωτήσεις στην Υπουργό.
Στις θολές απαντήσεις της η Λίνα Μενδώνη αμφισβητεί τα πορίσματα του αρχαιολόγου, αφήνοντας μάλιστα υπονοούμενα ότι η φωτογραφία αυτή, την οποία ο ίδιος δημοσιοποίησε, δεν θα έπρεπε να βρίσκεται στα χέρια του καθηγητή. Εξάλλου ποιος μπορεί να βεβαιώσει ότι τα αρχαιολογικά αντικείμενα της συλλογής Στερν έχουν παράνομα εξαχθεί -αναρωτιέται η Υπουργός- και μάλιστα από την Ελλάδα; Αυτολεξεί η απάντηση αναφέρει πως «[ ] έως και σήμερα, οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού δεν διαθέτουν κανένα έγγραφο ή άλλο στοιχείο σχετικά με το ότι οι αρχαιότητες έχουν εξαχθεί από την Ελλάδα, ούτε σχετικά με το εάν διακινήθηκαν μέσω άλλων χωρών έως να φτάσουν στη Νέα Υόρκη. Αυτό που, ωστόσο, επιβεβαιώθηκε από τον έλεγχο είναι ότι καμία από τις 161 αρχαιότητες της συλλογής δεν αποτελεί κλεμμένο μνημείο από αρχαιολογικό χώρο, μουσείο, έκθεση ή αποθήκη στην Ελλάδα [ ]». Μήπως -αναρωτιόμαστε- δεν πρόκειται για κυκλαδικές αρχαιότητες, που δεν μπορούν παρά να προέρχονται από την Ελλάδα και οι οποίες δεν θα μπορούσαν να έχουν φύγει εκτός Ελλάδας χωρίς τη συμβολή αρχαιοκάπηλων και παράνομων διακινητών; Το γεγονός ότι δεν φαίνεται να έχουν κλαπεί από κάποιο μουσείο ή νόμιμη συλλογή από μόνο του δεν μαρτυρά ότι πρόκειται για προϊόντα μη νόμιμης, μη επίσημης ανασκαφής;
Με αυτή τη συμφωνία του ΥΠΠΟΑ, που νομιμοποιεί την αρχαιοκαπηλία, η πρώτη παγκόσμια προβολή της συλλογής έλαβε χώρα στην Ελλάδα, και αυτό εν κρυπτώ και «μεταξύ τους» χωρίς να κληθούν οι άνθρωποι του Πολιτισμού και χωρίς να έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση. «L’état c’est moi», ένα πράγμα, από τους νόμιμους δικαιούχους της εξουσίας, που προτίμησαν μεταξύ άλλων και για λόγους συμβολισμού να ξεκινήσουν την έκθεση των άγνωστων αρχαιοτήτων από ένα ιδιωτικό μουσείο του εφοπλιστικού κατεστημένου.
Παρά τις στρεψοδικίες, τα τεχνάσματα και τους ακροβατικούς συλλογισμούς που μας επιφυλάσσει η Λίνα Μενδώνη στις απαντήσεις της στη Βουλή, στο ΜέΡΑ25 δεν θα πάψουμε να απαιτούμε την επιστροφή των αρχαιοτήτων Στερν στο μοναδικό ιδιοκτήτη τους που είναι ο ελληνικός λαός.
Ερώτηση προς την Υπουργό στις 9/9 από το βουλευτή του ΜέΡΑ25, Γιώργο Λογιάδη
Ερώτηση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΜέΡΑ25 στις 15/9
Ερώτηση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΜέΡΑ25 στις 6/10
Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.