“Ο Πολιτισμός στα χέρια της ολιγαρχίας καθίσταται όπλο ταξικού πολέμου”

Ανακοινώσεις ΜέΡΑ25
28 Φεβ, 2019

Η συζήτηση που διεξήχθη στην αίθουσα Μελίνα Μερκούρη του Ιδρύματος Κακογιάννη έθεσε τον πολιτισμό επί τάπητος. Οι εκλεκτοί ομιλητές προσέγγισαν το θέμα στην μάκρο και μίκρο θεώρησή του, πολιτικά, κοινωνικά και ατομικά.

Τη συζήτηση συντόνισε η Ελένη Σπετσιώτη, θεατρολόγος και Υπεύθυνη του Τομέα Πολιτισμού του ΜέΡΑ25, η οποία καλωσόρισε το κοινό και κάλεσε στη σκηνή τον γραμματέα του ΜέΡΑ25 Γιάνη Βαρουφάκη για την εισαγωγική τοποθέτηση.

Ο Γιάνης Βαρουφάκης τόνισε πως ο πολιτισμός πρέπει να απαγκιστρωθεί από το κράτος, να κοινωνικοποιηθεί χωρίς να ιδιωτικοποιηθεί, διότι “ο πολιτισμός στα χέρια της ολιγαρχίας γίνεται όπλο ταξικού πολέμου. Για αυτό στο ΜέΡΑ25 προτείνουμε κάτι πολύ συγκεκριμένο: τη δημιουργία ενός Διαβουλευτικού Συμβουλίου για την Πολιτιστική Πολιτική (ΔΙΑΣΚΕΠ Πολιτισμού), που θα αποτελείται από 90 κληρωτά και εκλεγμένα μέλη, και το οποίο θα χαράσσει την πολιτιστική πολιτική, με απώτερο στόχο την κατάργηση του υπουργείου Πολιτισμού και την αντικατάστασή του από το ΔΙΑΣΚΕΠ Πολιτισμού”. Επίσης, ο Γιάνης Βαρουφάκης έκανε λόγο για το ΤαΠΑΔ, την πρόταση του ΜέΡΑ25 για τη δημιουργία ενός Ταμείου Πολιτιστικής Αλληλεγγύης Δημιουργών. “Οι δημιουργοί θα έχουν την δυνατότητα να προωθούν τους φόρους που καταβάλουν στο κράτος ως χορηγία σε δημιουργούς άλλου τομέα. Π.χ. μία ή ένας μουσικός θα μπορεί, εφόσον το θελήσει, να ζητήσει την μετατροπή του φόρου εισοδήματός του, υπό την μορφή χορηγίας, σε μια, π.χ., θεατρική ομάδα ή έναν κινηματογραφικό σκηνοθέτη”. Έκλεισε τη σύντομη τοποθέτησή του αναφερόμενος στην πειρατεία, τονίζοντας πως “το ΜέΡΑ25 θα εισάγει ειδικό φόρο 2% επί της τιμής πώλησης smartphones, tablets, υπολογιστών ως αντιστάθμισμα της τερατώδους πειρατείας που γίνεται μέσω Διαδικτύου στα πολιτιστικά προϊόντα μουσικής και εικόνας”.

Τον λόγο στη συνέχεια πήραν οι καλεσμένοι μας. Η πρώτη τοποθέτηση έγινε από τον γλύπτη Κώστα Βαρώτσο, που μίλησε για τον ρόλο της τέχνης, λέγοντας χαρακτηριστικά πως η “τέχνη δεν κάνει τίποτα άλλο από ένα μασάζ στο αντιληπτικό σύστημα του ανθρώπου”. Επίσης σημείωσε πως “ο καλλιτέχνης οφείλει να ακούει τον τόπο, με ό,τι κι αν σημαίνει τόπος, να τον αντιλαμβάνεται. Ο τόπος δίνει το έργο και όχι ο καλλιτέχνης”.

Ο κριτικός κινηματογράφου Χρήστος Μήτσης, μίλησε, φυσικά, για τον κινηματογράφο, τονίζοντας την αξία ύπαρξης ενός εθνικού κινηματογράφου, με στοχευμένη, εξωστρεφή πολιτική, ενώ στηλίτευσε την συστηματική υποχρηματοδότηση του κινηματογράφου στη χώρα μας. “Το Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου πρέπει να παράγει πολιτική, όχι να μοιράζει απλώς το πενιχρό budget που παίρνει από το υπουργείο”. Τέλος, ο Χρήστης Μήτσης έκανε και μια αναφορά στον πολιτικό πολιτισμό, λέγοντας χαρακτηριστικά πως “ως δείγμα πολιτικού πολιτισμού θεωρώ και το γεγονός πως κλήθηκα απόψε εδώ, ουσιαστικά από ένα κόμμα, χωρίς να ερωτηθώ τι ψηφίζω”.

Τον λόγο στη συνέχεια πήρε η ηθοποιός και υποψήφια Ευρωβουλευτής του ΜέΡΑ25 Μαρία Καρακίτσου, η οποία μίλησε για την άνθιση του θεάτρου, ποσοτικά, στα χρόνια της κρίσης, με το ίδιο το θέατρο να αποτελεί ένα καταφύγιο για όλους μας στα χρόνια της κατάθλιψης. “Το θέατρο όπως και να χει, θέτει ερωτήματα και καλλιεργεί τις απαντήσεις”.

Η ιστορικός τέχνης και καθηγήτρια του ΕΚΠΑ Πέπη Ρηγοπούλου, ξεκίνησε λέγοντας πως “στοιχείο πολιτισμού ήταν η ισότιμη συζήτηση Σόιμπλε – Βαρουφάκη, ακριβώς το γεγονός πως ήταν ισότιμη, όχι εντολέα – υποτελούς όπως είχαμε συνηθίσει στα πρώτα 5 χρόνια της κρίσης”. Η Πέπη Ρηγοπούλου περιέγραψε τον πολιτισμό ως μια ρωγμή και μια συνέχεια. Ρωγμή αντιθετική, διαλεκτικά αντιθετική προς τα κυρίαρχα μοτίβα, που συνθέτει με το πριν και δημιουργεί μια ακολουθία στον ιστορικό χρόνο, μια συνέχεια.

Ο συνθέτης Παναγιώτης Καλαντζόπουλος μίλησε, φυσικά, για τη μουσική, λέγοντας χαρακτηριστικά πως “αυτό που κάνει το τραγούδι είναι σαμανισμός, ιατρική με ήχους”, ενώ αναφέρθηκε και στο βασικό πρόβλημα των ανθρώπων της μουσικής, όπως είπε, την διαδικτυακή πειρατεία.

Μετά τις σύντομες τοποθετήσεις των καλεσμένων, η συζήτηση άνοιξε με το κοινό, που μπορούσε να συμμετέχει στο διάλογο είτε κάνοντας απευθείας ερώτηση/τοποθέτηση, είτε μέσω του DiEM VOICE, με τις ερωτήσεις/τοποθετήσεις τους να εμφανίζονται στην οθόνη της σκηνής.

Διαβάστε τις θέσεις του ΜέΡΑ25 για τον Πολιτισμό εδώ.

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο