Το ΜέΡΑ25 κατέθεσε τροπολογία για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα Εσπερινά Λύκεια

Ανακοινώσεις ΜέΡΑ25
08 Ιούν, 2021

Το ΜέΡΑ25 κατέθεσε τροπολογία για τα Εσπερινά Λύκεια στο σ/ν του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Κύρωση της από 30.5.2021 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Θέσπιση, περιεχόμενο και διαδικασία έκδοσης  Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID-19” (Α΄87) και ειδικότερες εγγυήσεις για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα».

Η αποστολή των εσπερινών λυκείων πλήττεται ανεπανόρθωτα από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.). Όπως αναφέρουν οι ίδιοι οι μαθητές και οι διδάσκοντες στην Εσπερινή εκπαίδευση:

Τα Εσπερινά Λύκεια απευθύνονται και στελεχώνονται από ένα «ασύνηθες» ως προς τις βιοποριστικές συνθήκες, την εργασιακή κατάσταση και την ηλικιακή ταυτότητα μαθητικό δυναμικό. Μέχρι πρότινος, η Πολιτεία είχε θεσπίσει ευνοϊκές διατάξεις για τους μαθητές αυτούς, με την εξασφάλιση του 1% των θέσεων των εισακτέων σε κάθε πανεπιστημιακό τμήμα. Ανάμεσα στις υπόλοιπες διατάξεις του εν λόγω νομοθετήματος, ωστόσο, προβλέπεται, μεσούντος του σχολικού έτους, η εξομοίωση των Εσπερινών και Ημερήσιων Λυκείων, ως προς τους όρους εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Επιχειρείται, δηλαδή, με έναν αιφνιδιαστικό και απροσδόκητο τρόπο, η υπονόμευση των δικαιωμάτων της σχολικής κοινότητας των Εσπερινών, ενώ ταυτόχρονα προκύπτει έκδηλη ανισότητα εις βάρος της Εσπερινής Εκπαίδευσης, στο σύνολο της, και διακυβεύεται ακόμη και η ίδια η βιωσιμότητα των σχολείων αυτών.

Το σκεπτικό, μάλιστα, που διέπει την εν λόγω διάταξη είναι προβληματικό, καθώς επικαλείται μια επιφανειακή ισονομία με τα Ημερήσια Λύκεια, η οποία ακυρώνεται εντελώς, αν συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι οι μαθητές των Εσπερινών, «παλεύουν» σε καθημερινή βάση μέσα στην «δίνη» των επαγγελματικών και οικογενειακών τους υποχρεώσεων, ενώ, παράλληλα, δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο χρόνο για μελέτη και αδυνατούν, στην πλειονότητά τους, να καταφύγουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια, για οικονομικούς λόγου. Καλούνται, λοιπόν, τώρα, επί «ανίσοις όροις», να ανταγωνιστούν μαθητές Ημερήσιων Λυκείων, όπως συνάγεται από την σχετική διάταξη, οι οποίοι βρίσκονται σε μια πολύ πιο προνομιακή θέση.

Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι τα Εσπερινά Λύκεια αποτελούν, εδώ και πολλές δεκαετίες, ουσιαστική αντισταθμιστική παρέμβαση της Πολιτείας, ώστε, όσοι δεν κατόρθωσαν ή δεν κατορθώνουν, για οικογενειακούς, κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους, να ολοκληρώσουν την λυκειακή εκπαίδευση στην εφηβική τους ηλικία, να έχουν μια «δεύτερη ευκαιρία» και να μπορέσουν να βελτιώσουν, χάρη στο απολυτήριο Λυκείου και στην δυνατότητα συνέχισης των σπουδών τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τις επαγγελματικές και οικονομικές προοπτικές τους, την κοινωνική τους θέση, και, προπαντός, να συνεισφέρουν καταλυτικά στην ψυχοπνευματική τους συγκρότηση και στην αυτοπραγμάτωσή τους.

Αυτό σημαίνει ότι η (Ενιαία) Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τα Ημερήσια και Εσπερινά Λύκεια και η επί της ουσίας κατάργηση του 1% στην πραγματικότητα συρρικνώνει αυτήν την «δεύτερη ευκαιρία», εκμηδενίζει για τους μαθητές των Εσπερινών Λυκείων την δυνατότητα κοινωνικής κινητικότητας, μέσω της δημόσιας εκπαίδευσης, και διαιωνίζει τις κοινωνικές ανισότητες, τις οποίες ένα σύγχρονο, δημοκρατικό και προηγμένο κράτος οφείλει να αμβλύνει, μεριμνώντας για την παροχή ίσων ευκαιριών στους προερχόμενους από τα ασθενέστερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα πολίτες.

 

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο