Ο πληθωρισμός δεν είναι ίδιος για όλους: Μια απόδειξη του ταξικού χαρακτήρα του

Ανακοινώσεις ΜέΡΑ25
20 Φεβ, 2022

Σύμφωνα με το από 13/1/2022 Δελτίο Τύπου της ΕΛΣΤΑΤ, «από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Δεκεμβρίου 2021 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2020 προέκυψε αύξηση 5,1%». Ωστόσο, γνωρίζουμε ότι ο εν λόγω Γενικός ΔΤΚ δεν λαμβάνει υπόψη την πραγματική πληθωριστική επιβάρυνση των ευάλωτων νοικοκυριών, αφού σε αυτόν συμπεριλαμβάνεται -κι έχει δυσανάλογα μεγάλη βαρύτητα- πληθώρα αγαθών και υπηρεσιών που καταναλώνει η μικρή μερίδα των εύπορων στρωμάτων του πληθυσμού.

Με σκοπό την αποτύπωση της πραγματικής εικόνας όσον αφορά τα ευάλωτα νοικοκυριά, επιλέξαμε εκείνα τα προϊόντα και υπηρεσίες που καταναλώνουν αυτά, όπως βασικά είδη διατροφής, ένδυση-υπόδηση, ενοίκια και συντήρηση κατοικίας, ύδρευση, ενέργεια, μεταφορές κ.ά. Αυτά τα αγαθά και υπηρεσίες παρατίθενται στο Παράρτημα, στο τέλος του παρόντος σημειώματος. Ο κατά ΕΛΣΤΑΤ συντελεστής βαρύτητας (στάθμιση) αυτών των αγαθών και υπηρεσιών ανέρχεται αθροιστικά στο 56,5% του Γενικού ΔΤΚ. Χρησιμοποιώντας κατά τον υπολογισμό μας τους ίδιους συντελεστές ανά αγαθό-υπηρεσία, ο πραγματικός πληθωρισμός για τα ευάλωτα νοικοκυριά ήταν ακριβώς διπλάσιος, αφού ανήλθε στο 10,2% το Δεκέμβριο 2021 συγκριτικά με τον Δεκέμβριο 2020!

Επιπλέον, όπως ήδη από το 2020 είχε επισημάνει το ΜέΡΑ25, όταν μας μιλούσαν «για αρνητικό πληθωρισμό ενώ αυτά που εμείς πληρώνουμε ακριβαίνουν», όταν μας έλεγαν ότι «αυξήθηκε η αγοραστική μας δύναμη την ώρα που τα σουπερμάρκετ έγιναν φαρμακεία» και εξηγούσαμε: «Ο αρνητικός πληθωρισμός των πλουσίων επισκιάζει τον θετικό δικό μας!». Δείτε το σχετικό βίντεο.

Ακόμα κι αν κάποιοι αμφισβητούν το γεγονός ότι η ακρίβεια δεν πλήττει όλους εξίσου ή/και ότι δεν είναι ένα… πρόσκαιρο φαινόμενο που δήθεν εμφανίστηκε αίφνης εξαιτίας της αλματώδους ανόδου των τιμών της ενέργειας σε παγκόσμια κλίμακα, έρχεται ο πρώην υποδιοικητής της ΤτΕ Θ. Μητράκος, με άρθρο του στην «Καθημερινή» (15/2/2022), να υπογραμμίσει «την κοινωνική διάσταση του πληθωρισμού και ειδικότερα τη διαφορετική ένταση με την οποία οι πρόσφατες αυξήσεις των τιμών επιβαρύνουν τις επιμέρους πληθυσμιακές ομάδες, σε σχέση μάλιστα με τη θέση τους στην κατανομή του συνολικού εισοδήματος», βάσει ανάλυσής του που καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «ο τρόπος με τον οποίο μεταβλήθηκαν στη χώρα μας οι τιμές των επιμέρους αγαθών και υπηρεσιών την περίοδο της πανδημίας COVID-19 (Μάρτιος 2020 – Δεκέμβριος 2021), σε συνδυασμό με τη διαφοροποιημένη διάρθρωση της καταναλωτικής δαπάνης των επιμέρους πληθυσμιακών ομάδων, άσκησε από μόνος του αξιόλογη αναδιανεμητική επίδραση εις βάρος κυρίως των οικονομικά ασθενέστερων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, όπως είναι τα φτωχότερα τμήματα του πληθυσμού και γενικότερα τα άτομα που αντιμετωπίζουν σχετικά υψηλότερο κίνδυνο φτώχειας. Με άλλα λόγια, τα διαθέσιμα στοιχεία καταδεικνύουν ότι ο πληθωρισμός στη διάρκεια της τρέχουσας υγειονομικής κρίσης είναι κοινωνικά άδικος». Αξιοσημείωτη είναι η επισήμανσή του πως «η δυσμενής θέση των φτωχών νοικοκυριών διατηρήθηκε σε όλη την περίοδο της κρίσης (από τον Μάρτιο του 2020 έως σήμερα), δηλαδή τόσο στο διάστημα του αρνητικού πληθωρισμού (έως τον Μάρτιο του 2021) όσο και κυρίως τους τελευταίους μήνες που χαρακτηρίστηκαν από θετικούς και συνεχώς επιταχυνόμενους ετήσιους ρυθμούς μεταβολής των τιμών.»

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ (αγαθά-υπηρεσίες «καλαθιού ευάλωτων νοικοκυριών)

ΚΩΔΙΚΟΣ

ΕΙΔΟΣ ή ΥΠΟΟΜΑΔΑ ή ΟΜΑΔΑ

Σταθμίσεις (‰)

01111

PYZI

2,40

01112

ΑΛΕΥΡΙ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ

1,29

01113

ΨΩΜΙ

16,99

01116

ΖΥΜΑΡΙΚΑ

3,90

01117

ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ ΓΙΑ ΠΡΩΙΝΟ

2,48

01121

ΜΟΣΧΑΡΙ

20,07

01122

XOIPINO

9,07

01123

APNI & KATΣΙΚΙ

5,03

01124

ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ

9,90

01131

ΨAPIA NΩΠA

11,26

01132

ΨAPIA KATEΨΥΓΜΕΝΑ

1,04

01141

ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΠΛΗΡΕΣ

7,48

01144

ΓIAOYPTI

5,58

01145

TYPIA

17,43

01147

AYΓA

3,05

01151

BOYTYPO

0,59

01152

ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΦΥΤΙΚΑ ΛΙΠΗ

1,19

01153

ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ

9,18

01161

ΦΡΟΥΤΑ ΝΩΠΑ

15,63

01171

ΛAXANIKA ΝΩΠΑ

14,36

01174

ΠΑΤΑΤΕΣ

3,75

01181

ZAXAPH

0,69

01182

ΓΛΥΚΑ ΚΟΥΤΑΛΙΟΥ-ΜΑΡΜΕΛΑΔΕΣ-ΜΕΛΙ

3,50

01183

ΣΟΚΟΛΑΤΕΣ – ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΣΟΚΟΛΑΤΑΣ

2,72

01193

ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΡΟΦΕΣ

0,64

01211

ΚΑΦΕΣ

5,25

01212

ΤΣΑΪ-ΧΑΜΟΜΗΛΙ

0,54

03121

ΑΝΔΡΙΚΑ ΕΙΔΗ ΕΝΔΥΣΗΣ

14,06

03122

ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΕΙΔΗ ΕΝΔΥΣΗΣ

22,70

03123

ΠΑΙΔΙΚΑ ΕΙΔΗ ΕΝΔΥΣΗΣ

7,50

03211

ΑΝΔΡΙΚΑ ΥΠΟΔΗΜΑΤΑ

4,60

03212

ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΥΠΟΔΗΜΑΤΑ

5,60

03213

ΠΑΙΔΙΚΑ ΥΠΟΔΗΜΑΤΑ

2,24

0411

ΕΝΟΙΚΙΟ ΚΥΡΙΩΝ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ

42,84

043

ΕΠΙΣΚΕΥΗ & ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

7,91

0441

ΥΔΡΕΥΣΗ

8,48

0442

ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ

9,00

0443

ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ

2,60

045

ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΡΕΥΜΑ, ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΚΑΥΣΙΜΑ

62,71

0611

ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ

30,56

0612

ΙΑΤΡΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ

2,27

0621

ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

11,37

0622

ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

11,44

06301

ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ & ΚΛΙΝΙΚΕΣ

28,39

063

NOΣΟΚΟΜΕΙΑΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ

28,80

07211

ΕΛΑΣΤΙΚΑ

2,72

07212

ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

2,28

07221

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΚΙΝΗΣΗΣ

2,97

07222

ΒΕΝΖΙΝΗ

38,07

07311

ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΜΕ ΤΡΕΝΟ

0,12

07312

ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΜΕ ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΤΡΑΜ

0,97

07321

ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΜΕ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΥΛΜΑΝ

2,26

07342

ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΜΕ ΠΛΟΙΟ ΣΕ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ

1,65

08301

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ

9,41

08302

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ

21,27

08303

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΟ INTERNET

5,51

ΥΠΟΣΥΝΟΛΟ

565,32

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο