Τομέας Μεταφορών και Υποδομών: Το νέο Σ/Ν αποτελεί «ταφόπλακα» στον δημόσιο χαρακτήρα των διαδικασιών που διέπουν τα έργα υποδομής

News
02 Μαρ, 2021

Tο Νομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές», που κατατέθηκε από την Ν.Δ. για ψήφιση στην Βουλή, αποτελεί χωρίς ίχνος υπερβολής την «ταφόπλακα» του δημόσιου χαρακτήρα του συνόλου των διαδικασιών που διέπουν τα έργα υποδομής και του ελέγχου τους από το ελληνικό δημόσιο.

Η Κυβέρνηση έρχεται να ενισχύσει τα ιδιωτικά συμφέροντα στα δημόσια έργα, όπως ακριβώς έκανε και ο ΣΥΡΙΖΑ όταν ήταν κυβέρνηση, όταν ως η πρώτη «αριστερή» κυβέρνηση υιοθέτησε τις συμβάσεις παραχώρησης και τα έργα ΣΔΙΤ και ενίσχυσε τις εποπτευόμενες από τα υπουργεία ανώνυμες εταιρείες, καταργώντας δημόσιες υπηρεσίες.

Η Ν.Δ. δεν εκπλήσσει κανέναν αναθέτοντας τον σχεδιασμό και την επίβλεψη των έργων σε ιδιώτες, τις επιμετρήσεις τους στους Εργολήπτες, την συγγραφή των προδιαγραφών και των τιμολογίων στους ιδιώτες, ενώ δεν απαιτεί τεχνική επάρκεια από τις αναθέτουσες αρχές.
Πουθενά στο Νομοσχέδιο δεν γίνεται λόγος για στελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών του δημοσίου με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας. Γίνεται όμως πολύς λόγος για εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε εξωτερικούς συμβούλους και ιδιώτες, για μελέτες που θα εκπονούνται από ιδιώτες μελετητές και θα επιβλέπονται από πιστοποιημένους ιδιωτικούς φορείς, για ιδιώτες που θα καθορίζουν τις τιμές των υλικών, για απάλειψη της τεχνικής επάρκειας των αναθετουσών αρχών , για δημιουργία μητρώου ιδιωτών επιβλεπόντων που θα επιλέγονται και βέβαια θα αμείβονται από τους αναδόχους των έργων!

Γίνεται λόγος για συμβάσεις παραχώρησης και συμπράξεις ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, με στόχο την κερδοφορία και όχι την προστασία του περιβάλλοντος και της κοινωνίας, χωρίς καμία νομική ευθύνη για τους εκτελούντες τα έργα.

Είναι ολοφάνερη επίσης η πρόθεση της κυβέρνησης να αντικαταστήσει τις δημόσιες τεχνικές υπηρεσίες από σχήματα που εξυπηρετούν ιδιωτικά συμφέροντα, απαξιώνοντας τον ρόλο και την συνεισφορά των δημοσίων λειτουργών σε πληθώρα μεγάλων έργων όπως δρόμοι, λιμάνια, αεροδρόμια, νοσοκομεία, σχολεία, φράγματα κ.λ.π., υπηρετώντας και προασπίζοντας το δημόσιο συμφέρον, πιστοποιώντας την ποιότητα των υλικών και της κατασκευής, εξασφαλίζοντας την παράδοση τους και την ασφάλεια κατά την χρήση τους από τους πολίτες και αναλαμβάνοντας με την υπογραφή τους την νομική ευθύνη για την ορθή εκτέλεσή τους.

Μπορεί άραγε μια απλή δήλωση από τον ανάδοχο του έργου περί της αλήθειας όσων έχει προσκομίσει στις υπηρεσίες, να αντικαταστήσει τον έλεγχο και την επίβλεψη του από τους δημόσιους λειτουργούς;

Ποιο θα είναι οικονομικά το κόστος για τους πολίτες, που εξαιτίας του covid 19 και των καταστροφικών επιλογών της Ν.Δ., βρίσκονται στο όριο της φτώχειας;

Ποιο θα είναι γενικότερα το κόστος για τους πολίτες όταν θα κληθούν να πληρώσουν το τίμημα της εξυπηρέτησης της Ν.Δ. προς τους ιδιώτες μελετητές, εργολάβους, συμβούλους, με τις πελατειακές σχέσεις που δημιουργεί το νομοσχέδιο;

Πως διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και πως αποτρέπεται από την κυβέρνηση η υπερκοστολόγηση των έργων από τους ιδιώτες;
Θεωρεί επιτυχία η κυβέρνηση την προώθηση ιδιότυπου πλαισίου «ήπιων αναπτυξιακών έργων δημοσίου ενδιαφέροντος» εντός προστατευόμενων περιοχών, όταν αγνοεί επιδεικτικά τις προστατευόμενες από τη νομοθεσία της Ε.Ε. περιοχές Natura 2000;

Το ΜΕΡΑ 25 στηρίζει τον δημόσιο χαρακτήρα των έργων και ζητά από την κυβέρνηση την ενίσχυση του ρόλου του κράτους στον σχεδιασμό και στην υλοποίησή τους, καθώς και την άμεση στελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών με προσωπικό που θα υπερασπίζεται τα συμφέροντα των πολιτών και όχι τις τσέπες των ιδιωτών .

Τομέας: Μεταφορών και Υποδομών | 210-3810671 | [email protected]

Ο τομέας επεξεργάζεται κυρίως πολιτικές για ένα βιώσιμο, προσβάσιμο και πλήρες σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών για όλους, την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια των μεταφορών, καθώς και για τον ορθό τρόπο εκπόνησης των έργων δικτύων και υποδομών, προς όφελος όλων και όχι των μεγαλοεργολάβων.

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο