Τομέας Μεταφορών: 25 ερωτήματα προς την Κυβέρνηση για την ΠΥΡΚΑΛ

News
27 Απρ, 2021

Τις τελευταίες ημέρες είναι σε εξέλιξη η καμπάνια της κυβέρνησης για το μεγαλεπήβολο σχέδιο δημιουργίας του Νέου Κυβερνητικού Πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης» στις εγκαταστάσεις της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ, στον δήμο Δάφνης-Υμηττού, με συνολικό κόστος κατασκευής 250 εκατ. ευρώ και σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Στον χώρο αυτό σύμφωνα με τα κυβερνητικά σχέδια, προβλέπεται να μετεγκατασταθούν εννέα Υπουργεία τα Ανάπτυξης, Αγροτικής Ανάπτυξης, Εργασίας, Τουρισμού, Οικονομικών, Υγείας, Περιβάλλοντος, Πολιτισμού, Εσωτερικών, καθώς και το ΤΑΙΠΕΔ, το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ), η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Κανείς δεν αμφισβητεί την ανάγκη απόδοσης χώρων πρασίνου, πλατειών, πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων στους πολίτες του λεκανοπεδίου, ωστόσο το ΜΕΡΑ 25 δεν είναι απλός παρατηρητής εξαγγελιών αλλά προβληματίζεται έντονα και ερωτά την κυβέρνηση της Ν.Δ.:

  1.  Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε πως τα μισθώματα που καταβάλλονται ετησίως από τα μεταφερόμενα υπουργεία και τις άλλες αρχές, μαζί με τις λειτουργικές και κοινόχρηστες δαπάνες, υπερβαίνουν τα 33 εκατ. ευρώ και σε βάθος 30ετίας το δημοσιονομικό όφελος θα αγγίζει το 1 δις ευρώ. Ωστόσο ο υπουργός αναιρεί τον εαυτό του, αναφέροντας πως ναι μεν την κατασκευή το κόστος κατασκευής θα το αναλάβει ο ιδιώτης, ωστόσο το Δημόσιο θα καταβάλλει μισθώματα (έχουν υπολογιστεί;) για προκαθορισμένη περίοδο όσο διαρκεί η σύμβαση (πιθανόν 30ετία) επομένως ποιο ακριβώς είναι το κέρδος από τα μισθώματα; Το έχουν υπολογίσει ή πετούν νούμερα στον «αέρα»;
  2.  Γνωρίζει ο κος Σταϊκούρας ότι οι λειτουργικές και κοινόχρηστες δαπάνες συνοδεύουν τις υπηρεσίες σε οποιοδήποτε κτίριο και αν μεταφερθούν, επομένως σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να εξοικονομηθεί το ποσό του 1 δις και ανησυχούμε μήπως χρειαστεί να δώσουμε επιπλέον χρήματα από αυτά που δεν έχουμε!
  3.  Έχει υπολογιστεί από το υπουργείο Οικονομικών το κόστος των δύο ανεξάρτητων πιστοποιημένων εκτιμητών που θα επεξεργαστούν τις διαδικασίες που συνοδεύουν την μεταφορά της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) στο Λαύριο; Έχουν ερωτηθεί οι αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες και έχουν άραγε συμπεριληφθεί στην υλοποίησή των σχεδίων αυτών ή τις απαξιώνουν για μια ακόμη φορά;
  4.  Έχουν υπολογιστεί από το υπουργείο Οικονομικών τα κόστη της διαδικασίας μεταβίβασης της κυριότητας του ακινήτου της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) στο υπουργείο Οικονομικών, της εκπόνησης μελέτης για τον υπολογισμό της αξίας του ακινήτου, της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου (ΑΜΚ) της ΕΑΣ, της εκπόνησης μελετών καταγραφής της παραγωγικής διαδικασίας και της μετεγκατάστασης του εξοπλισμού στο Λαύριο;
  5.  Η αξιοποίηση των 20 ιδιόκτητων κτιρίων που απελευθερώνονται από τη μεταφορά υπουργείων και οργανισμών ποια θα είναι; Θα γίνουν άριστα ξενοδοχεία, όπως δήλωσε πως θα μπορούσε να γίνει Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. ‘Άδωνις Γεωργιάδης ή θα έχουν άλλη χρήση; Ποιο θα είναι το όφελος, έχει μελετηθεί;
  6.  Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, ‘Άκης Σκέρτσος δήλωσε ότι εδώ και τρεις, τέσσερις μήνες έχει γίνει πολύ σημαντική προσπάθεια για να γίνουν οι κατάλληλες προμελέτες. Έχουν ολοκληρωθεί αυτές οι προμελέτες (πολεοδομική μελέτη, περιβαλλοντική μελέτη, κυκλοφοριακή μελέτη κ.λ.π.) και αν ναι ας μας γνωρίσει πότε διενεργήθηκαν οι διαγωνισμοί για την εκπόνησή τους, από ποιους, με τι προϋπολογισμό και τι έχουν αποτυπώσει σχετικά με την ωρίμανση και τα οικονομοτεχνικά, περιβαλλοντικά, κοινωνικά κ.α. στοιχεία αυτού του εγχειρήματος;
  7.  Έχουν γίνει οι νόμιμες διαβουλεύσεις με τον αρμόδιο Δήμο και τους δημότες; Οι διαβουλεύσεις είναι υποχρεωτικό να προηγηθούν του εγχειρήματος, ώστε να καταγραφούν οι προτάσεις, οι αντιρρήσεις, οι προβληματισμοί και τα προβλήματα που μπορεί να συνοδεύουν αυτή την πρωτοβουλία της κυβέρνησης;
  8.  Έχουν γίνει εκτιμήσεις για την επενδυτική αλλαγή που θα επέλθει από την απελευθέρωση των 107 ιδιωτικών κτιρίων σε διάφορες περιοχές του λεκανοπεδίου, καθώς γύρω από τα κτίρια αυτά είχαν αναπτυχθεί συγκεκριμένες εμπορικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες; Αυτό έχει αποτυπωθεί σε κάποια από τις μελέτες των αρμόδιων υπουργιών;
  9.  Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης σημείωσε πως το εργοστάσιο της ΕΑΣ λειτουργεί εντός οικιστικής ζώνης και τον ρωτούμε αν έχει γίνει μια συγκοινωνιακή μελέτη στην οποία να αποτυπώνεται η επιβάρυνση του κυκλοφοριακού φόρτου του δήμου Δάφνης/Υμηττού από την μεταστέγαση των υπουργείων και των οργανισμών και αν μπορεί με τις υπάρχουσες οδούς αυτός να απορροφηθεί. Υπάρχουν συγκοινωνιακά μέσα για την εξυπηρέτηση των εργαζομένων και των πολιτών;
  10.  Ο κος Παπαθανάσης είπε πως με την κατασκευή του κυβερνητικού πάρκου αναβαθμίζεται το περιβάλλον, διότι η μεγαλύτερη επιφάνεια αποδίδεται στους κατοίκους! Ποιους κατοίκους και με τι κόστος; Το κυβερνητικό πάρκο δεν θα το εκμεταλλεύεται ο ιδιώτης; Το έργο δεν είναι ΣΔΙΤ; Τα καταστροφικά αποτελέσματα στο δημόσιο συμφέρον από τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) δεν έγιναν μάθημα για τους κυβερνώντες (Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου); Πως επιλέχθηκε το ΣΔΙΤ ως λύση;
  11.  Αναφέρθηκε πως από τα κτίρια που υφίστανται σήμερα και καταλαμβάνουν περίπου 110.000 τ.μ, τα διατηρούμενα είναι 25 και κατεδαφίζονται τα 66. Πως εκτιμήθηκε αυτό από την στιγμή που δεν έχει προχωρήσει από το Υπουργείο Πολιτισμού ο χαρακτηρισμός των κτιρίων ώστε να οριστικοποιηθεί ποια διατηρητέα κτίρια θα παραμείνουν και ποιες παρεμβάσεις επιτρέπονται στο εσωτερικό τους;
  12.  Πως εκτιμήθηκε ότι θα παραμείνουν τα 41.000 τ.μ. όταν τα κτίρια αυτά που υπάρχουν στο χώρο κατασκευάστηκαν σε διαφορετικές (3) αρχιτεκτονικές περιόδους με αφετηρία από τον 19ο αιώνα, στις αρχές του αιώνα, το 1930, την περίοδο του 1930 έως το 1950 και μετά το 1950 με τελευταία κτίρια ως το 2000 και γι’ αυτό το λόγο διέπονται από άλλα νομοθετικά διατάγματα και αρχιτεκτονικές διατάξεις.
  13.  Πως εκτιμήθηκε από τον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό ότι θα υπάρξει αύξηση ωφέλιμης επιφάνειας με την προσθήκη εσωτερικών ορόφων και χώρων και με προσθήκη 22.000 τ.μ. πέραν των 41.000 τ.μ.; Έχει γίνει κάποια μελέτη του Υπουργείου όταν επαναλαμβάνουμε δεν έχει γίνει ούτε χαρακτηρισμός των κτιρίων από το Υπ. Πολιτισμού;
  14.  Ποιος θα εκμεταλλεύεται τα κτίρια με στα οποία θα δημιουργηθούν μουσεία, δομές πολιτισμού και το Μουσείο της Βιομηχανικής Ιστορίας της χώρας, που ταυτόχρονα θα περιλαμβάνει και την Ιστορία της ΠΥΡΚΑΛ; Ο ιδιώτης για 30 χρόνια και τι όφελος έχει το ελληνικό δημόσιο από αυτό;
  15.  Ο κ. Παπαθανάσης σημείωσε ότι ο συντελεστής δόμησης είναι πολύ φιλικός με το περιβάλλον (0,9) και ότι από τα 155 στρέμματα, μόνο τα 35 στρέμματα θα δομηθούν, αφήνοντας 120 στρέμματα διαθέσιμο χώρο υπό μορφή πάρκου και υπό μορφή πλατειών και πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων. Ποιος θα εκμεταλλεύεται αυτό τον χώρο ο ιδιώτης; Και πως ο απλός πολίτης θα μπορεί εντός του; Θα πληρώνει κάποιο οικονομικό τίμημα; Θα εισέρχεται με κάποιες προϋποθέσεις;
  16.  Επίσης ανέφερε πως θα υπάρξει συγκοινωνιακή μελέτη, αν και ο σταθμός του μετρό στη Δάφνη απέχει 7 λεπτά περπατώντας, ενώ περνούν και έξι λεωφορειακές γραμμές!!! Ποιες λεωφορειακές γραμμές; Αυτές που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τους πολίτες ούτε σε καιρό πανδημίας; Ή αυτές που θα πρέπει να εξυπηρετήσουν τους χιλιάδες των εργαζομένων, των πολιτών που θα έχουν συνεργασία με τα υπουργεία, των επισκεπτών, των τουριστών, κ.λ.π.;
  17.  Οι σκέψεις του αναπληρωτή υπουργού για κυκλική γραμμή μεταξύ του σταθμού Δάφνης και του κυβερνητικού πάρκου που θα εξυπηρετεί τους εργαζόμενους και το κοινό που επισκέπτεται το κυβερνητικό πάρκο τι φόρτο θα εξυπηρετεί;
  18.  Το υπόγειο πάρκινγκ που θα εκμεταλλεύεται ο ιδιώτης τι κόστος θα έχει για τους εργαζομένους που καθημερινά θα πρέπει να βρίσκονται στην εργασία τους και για τους πολίτες που θα κινηθούν στο κυβερνητικό πάρκο;
  19.  Τα βιοκλιματικά κτίρια έχουν μελετηθεί; Η αύξηση των ρύπων από τα οχήματα έχει επίσης μελετηθεί;
  20.  Οι πολίτες θα μπορούν να μετακινηθούν ελεύθερα εντός του πάρκου όταν εκεί θα βρίσκονται κυβερνητικά κτίρια και άλλοι οργανισμοί που θα χρειάζονται φύλαξη επί 24ώρου και θα απαιτηθεί πιθανόν η καταγραφή των εισερχομένων και εξερχομένων στο πάρκο από την εταιρεία που θα το εκμεταλλεύεται;
  21.  Ο προϋπολογισμός του κόστους κατασκευής είναι 250 εκατ. ευρώ, με την προκήρυξη του έργου ως ΣΔΙΤ, θα συμπεριληφθεί και η τεχνική διαχείριση και συντήρηση των υποδομών. Για πόσα χρόνια θα είναι η σύμβαση, τι θα περιλαμβάνει και με τι κόστος για το δημόσιο συμφέρον; Τι περιλαμβάνει ο όρος τεχνική διαχείριση;
  22.  Στο τέλος της σύμβασης αναφέρθηκε ότι τα κτίρια θα περιέλθουν, και πάλι, στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου! Μετά από 30 χρόνια ερωτάτε η κυβέρνηση σε τι κατάσταση θα βρίσκονται αυτά τα κτίρια; Τι θα γίνει με τον υπόλοιπο χώρο του πάρκου και τις χρήσεις εντός του; (μουσεία κ.λ.π.);
  23.  Ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, Ορέστης Καβαλάκης, δήλωσε ότι «Αμέσως μετά την ένταξη του έργου στο νόμο των ΣΔΙΤ, θα κυλήσει η διαδικασία της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης και η διαδικασία των απαλλοτριώσεων μπορεί να τρέχει παράλληλα με τη διαγωνιστική διαδικασία»! Η αναγκαστική απαλλοτρίωση του χώρου σημαίνει αποζημίωση προς τον ιδιοκτήτη αυτού! Έχει υπολογίσει η κυβέρνηση των αρίστων πόσο θα στοιχίσει στον Έλληνα υπερχρεωμένο φορολογούμενο πολίτη η απαλλοτρίωση 120 στρεμμάτων γης με κτίρια και άλλες εγκαταστάσεις, εντός σχεδίου και οικισμού στην Αθήνα;
    Δεν τολμούμε να το ξεστομίσουμε!
  24.  Ο κ. Καβαλάκης σημείωσε ότι ο ανάδοχος έχει την ευθύνη της μακροχρόνιας συντήρησης, λειτουργίας και την ευθύνη αποκατάστασης οποιασδήποτε αστοχίας του έργου. Πόσο θα είναι το κέρδος του αναδόχου κύριε γενικέ;
  25.  Ο κ. Καβαλάκης επίσης ανέφερε πως η αποπληρωμή θα γίνει σταδιακά σε βάθος χρόνου, απελευθερώνοντας με αυτό τον τρόπο δημόσιους πόρους για να επιδιωχθούν περισσότερες αναπτυξιακές προτεραιότητες. Έτσι δεν απαιτείται άμεση εκταμίευση των δημοσίων πόρων για την αποπληρωμή του έργου με την παραλαβή! Έχει δημόσιους πόρους να διαθέσει το κράτος μας για αποπληρωμή του κυβερνητικού πάρκου που θα εκμεταλλεύεται ο ιδιώτης και με ποιες ρήτρες για την πολύ πιθανή καθυστέρηση αποπληρωμής;

Το ΜΕΡΑ25 είναι δίπλα σε κάθε προσπάθεια που βελτιώνει την καθημερινότητα του πολίτη και του εργαζομένου. Είναι δίπλα σε κάθε σωστό στρατηγικό σχεδιασμό που περιλαμβάνει αρχικά μελέτη σε όλα τα επίπεδα, εν’ συνεχεία αναζήτηση χρηματοδότησης και τέλος υλοποίηση του οποιουδήποτε σχεδίου με όφελος πρωτίστως για το ελληνικό δημόσιο!

Δεν είμαστε απέναντι στην ιδιωτική πρωτοβουλία αλλά την θέλουμε σύμμαχο στον αγώνα για το δημόσιο συμφέρον.

Το ΜΕΡΑ 25 δεν είναι εδώ για να χειροκροτά τα μεγαλόπνοα και χωρίς καμιά μελέτη σχέδια της Ν.Δ. τα οποία ωφελούν αποκλειστικά και μόνο την τσέπη των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων. Είναι εδώ για να διασφαλίζει τα συμφέροντα της κοινωνίας μας και των πολιτών μας.

Τομέας: Μεταφορών και Υποδομών | 210-3810671 | [email protected]

Ο τομέας επεξεργάζεται κυρίως πολιτικές για ένα βιώσιμο, προσβάσιμο και πλήρες σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών για όλους, την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια των μεταφορών, καθώς και για τον ορθό τρόπο εκπόνησης των έργων δικτύων και υποδομών, προς όφελος όλων και όχι των μεγαλοεργολάβων.

Θέλεις να μαθαίνεις για τις δράσεις του ΜεΡΑ25; Γράψου εδώ.

Skip to content